Gå til innhold

Fjerne mandlene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så fortvilet nå! på 2 måneder har jeg kraftig halsbetennelse for 3. gang. 1. gangen uten feber, 2. gangen med kraftig influensa som jeg ble kvitt for knappe 2 dager siden.

Nå kjenner jeg det i halsen IGJEN! Jeg har ikke rukket å bli kvitt forkjølelsen engang. Og det virker som feberen er på vei igjen..

Nei, jeg er ingen hypokonder. Er bare dritt lei.

Må jeg fjerne mandlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

det er jaffal kjeeempelurt! jeg hadde kronisk streptokokker i over ett år! 10 dager på antibiotikakur, et par- tre-fire dager uten, nye 10 dager på kur osv.......sånn i over ett åååår!!

sååååå fjernet jeg mandlene, og dette var i 2005, og siden den gang kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hatt pittelitt vondt i halsen!

go for it!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mine for 5 år siden, og har vært syk 1 gang siden, og det var ikke i halsen engang....så kjør på!! Det er drittvondt, men det er så utrolig verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sååå verdt det! For min del var smertene i etterkant mindre vondt enn sånn jeg hadde forestilt meg også (selv om det selvfølgelig var vondt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har hatt halsbetennelser tidligere, dannes det "krater" og "arr" på mandlene. Disse setter det seg lett matrester i, og de er generelt veldig mottakelige for bakteriedannelser, som gjør at man som du nevner, kan oppleve gjentagende halsbetennelser.

I 2009 fikk jeg behandlet mandlene med laser. Dette innebærer at de brenner bort disse arrene og kratrene, for å få en jevnere overflate på mandlene. Jeg har blitt noe bedre, men ikke optimalt, så jeg må antagelig fjerne dem kirurgisk. Når det er sagt er det mange som opplever slik laserbehandling som tilstrekkelig, så det kan jo være verdt å prøve? Fordelen med laserbehandling fremfor kirurgisk behandling er at rekonvalenstiden er mye kortere. Selv spiste jeg faktisk middag samme kvelden som jeg hadde fått utført inngrepet. De neste 2-3 dagene var jeg riktignok såpass sår at matlysten ikke var helt på topp, med med en aldri så liten voltaren hadde jeg det forholdsvis fint :) Jeg tok kun en sykedag for "sikkerhets skyld" da jeg var litt slapp dagen etter inngrepet, og det er jo betydelig mindre enn for dem som fjerner dem kirurgisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på 5-10 antibiotikakurer i året fram til de fikset på mandlene mine med laser slik som noen skrev om over meg. Dette var i 2009 og jeg har ikke hatt halsbetennelse siden :) Definitivt verdt det!

Men de har visse kriterier for å faktisk henvise deg til operasjon. Men kvalifiserer du til det så do it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må gjøre når man har fått henvisning, er å gå inn på frittsykehusvalg.no og finne det sykehuset som har kortest ventetid. Det gjorde jeg og fikk dem fjernet i løpet av 1 mnd. Alt dekket, selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg. De skulle påte på med antibiotika. MEn antibiotika er jo heller ikke bra for kroppen vår! Kan ødelegge fordøyelseessystem og fjerne gode bakterier som skal hjelpe kroppen.

Jeg har fått et nytt liv, og er veldig sjelden syk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet mine for mange år siden, og har fremdeles like mye infeksjoner i halsen!

Tenk deg GODT om, og se an om det finnes andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet mine for mange år siden, og har fremdeles like mye infeksjoner i halsen!

Tenk deg GODT om, og se an om det finnes andre muligheter.

Joda, men dette skjer de færreste. Så selv om 1 av 10 000 ikke ble kvitt problemet så betyr ikke det at det som skjedde med deg sannsynligvis skjer.

Det er en grunn til at man fjerner mandler; fordi det SOM REGEL fjerner problemene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...