Gå til innhold

dalacin

pusleline

Anbefalte innlegg

Har fått resept fra gyn på dalacin. Brukte en kur etter undersøkelse for en tid tilbake, og har nå hentet runde to av resepten, dette fordi jeg tror det er behov for ny behandling. Lurer bare på om dette "bakterielle" er av typen som bør behandles fordi det kan føre til ett eller annet, eller om kroppen blir "sterkere" av å prøve å riste av seg dette selv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver ikke hva du skal bruke det for, så det er ikke mulig å gi noe godt svar på det du lurer på.

Men det som er viktig, er at du aldri skal ta en antibiotikakur uden å klarere det med legen. Det er den restriktive forskrivningen av antibiotika som gjør at vi har så lite resistente bakteriestammer her i landet. Hvis du tar en kur uden å vide hva du driver med, risikerer du faktisk resistens. Det er IKKE moro.

Hvis du har fått recept, er det vel ikke verre end å ringe til legen og si "jeg har symptomene xxxx, skal jeg ta den Dalacinkuren du skrev ud, eller bør jeg undersøkes igjen først?"

Kroppen din blir ikke "sterkere" av å ordne opp selv. Dette er en myte fra alternativfolket. Hvis den skal ordne opp selv, er den eneste forskjellen at du sandsynligvis blir mye sykere før du blir frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakteriell vaginose? Du bør behandle det hvis du har fått AB-kur.

Uansett hva tilstanden er, bør man ikke ta en antibiotika-kur uden at legen har vurdert det. Man må sikre seg at tilstanden responderer på det aktuelle medikamentet, at doseringen er riktig, og at varigheten på kuren er riktig. Ytterst få mennesker uden medisinsk uddannelse har kundskaber nok til å gjøre disse vurderingene på en forsvarlig måde.

Det eneste forsvarlige rådet man kan gi her, er å rådføre seg med lege før man begynder noen form for behandling. TS skriver ikke noe om at legen har sagt at hun skal ta en ny kur uden forutgående konsultasjon hvis det blusser opp igjen. Hvis så er tilfelle, er jo alt i orden. Men det kommer i så fall ikke frem.

Dersom den første kuren ikke har tatt knekken på den underliggende infeksjonen, er det ikke sikkert at en ny kur med samme preparat, dosering og varighet vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Uansett hva tilstanden er, bør man ikke ta en antibiotika-kur uden at legen har vurdert det.

Jeg tok utgangspunkt i at TS har fått resepten på Dalacin av en lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstår er dette skrevet ud av lege, men med 2 kurer, og dette forvirrer meg fordi TS sier hun LURER på om hun skal ta kur nr. to. Derfor forstår jeg ikke hva legen har tenkt, om hun bare skal ta en ny kur hvis det ikke blir bra (hvilket jeg synes er litt slett legearbeide), eller om hun skulde ha den slik at hun kunde komme raskt igang med ny kur evt. efter en telefonkonsultasjon.

Som åbningsindlegget ser ud, virker det som om dette er på eget initiativ, uden legens viden. Derfor skrev jeg som jeg skrev, men jeg kan ha misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk resept på tre kurer av gynekolog, fikk ikke beskjed on å ya kontakt før ev nytt behov. Etter legens anbefaling har jeg også brukt Lactal forebyggende. Det jeg er litt opptatt av er om bruk av gjentagende kurer medfører noen risikoer - f.eks ift å bli gravid senere, ev tilsvarende om en utsetter en kur selv om symptomene er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva Dalacin brukes mot, men dersom det er mot bakteriell vaginose som Alabama sier så er det vel bedre å ta kuren før en eventuell graviditet oppstår enn under en graviditet?

Normalt sett så får man jo ikke skrevet ut mer antibiotika enn legen antar at man vil trenge, og dersom det ble skrevet ut tre runder, så er det sikkert antatt at du vil trenge mer enn den første runden?

Det skader vel uansett ikke ringe gynekologen for å høre. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...