Gå til innhold

Matintoleranse


Sophie-Ann

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år være veldig plaget med veldig mye luft og luftsmerter i magen. Har prompet veldig mye og de lukter skikkelig metan. Jeg spiste fløtegratinerte poteter, og fikk ikke spist ferdig før jeg måtte løpe på do, med diare og masse luft.

Jeg har nå prøvd meg litt frem i matveien, ved å kutte ut pasta (kan spise fullkornspasta), hvitt brød/kneip, spiser istedet spelt/grovt brød, og poteter. Jeg har blitt så utrolig mye bedre i magen, men så prøvde jeg poteter i går, og endte på do med diare og MASSE luft igjen. Jeg skal seff til legen for å finne ut av dette, men lurer på om det er flere som har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Japp, og har fortsatt litt igjen før jeg er symptomfri

Har kuttet ut vanlig brød,lager kun lavkarbobrød som er vel glutenfri tror jeg

Drikker ikke melk og er forsiktig med div.andre ting som jeg vet trigger

Har diagnose Irritabel tarm og matintolleranse.

Poteter er egentlig bare en haug med stivelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men jeg reagerer på alt som inneholder melk, egg og gluten. Legene fant ikke noe spesielt på prøvene siden intoleranse ikke slår ut, det er bare allergier visstnok som slår ut på tester, så måtte teste meg frem for å se hva jeg kunne eta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det går egentlig ikke ann å teste seg for dette?? Altå det vil ikke slå ut? Hmmm..jaja, da får jeg bare fortsette å sile ut matvarer med "kjappe karbohydrater"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer det har noe med fløten å gjøre - og laktosetest kan du enkelt ta ved å få henvisning fra lege(eller kanskje de tilogmed gjør det der.....)

Dvs; hvis du ikke reagerer på melk eller ost så er det jo ikke det.

Men nei - jeg tror ikke du kan teste noe for stivelse.

Uansett kan du jo ta noen forsøk igjen, og reagerer du konsekvent på potet så vet du svaret - selv om det ikke er en "diagnose".

Det at du tåler fullkornsprodukter tyder mer på IBS enn intoleranse, siden det jo inneholder same type opplegg, bare at fullkorn er bedre for vanskelig fordøyelse/irritabel tarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer det har noe med fløten å gjøre - og laktosetest kan du enkelt ta ved å få henvisning fra lege(eller kanskje de tilogmed gjør det der.....)

Dvs; hvis du ikke reagerer på melk eller ost så er det jo ikke det.

Men nei - jeg tror ikke du kan teste noe for stivelse.

Uansett kan du jo ta noen forsøk igjen, og reagerer du konsekvent på potet så vet du svaret - selv om det ikke er en "diagnose".

Det at du tåler fullkornsprodukter tyder mer på IBS enn intoleranse, siden det jo inneholder same type opplegg, bare at fullkorn er bedre for vanskelig fordøyelse/irritabel tarm.

Hva er IBS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å "prøve og feile" når man tror man reagere på matvarer. Så det er bare å fortsette med det. Det tar tid, men du får det beste resultatet.

Prøver er ikke alltid til å stole på, man kan få negative svar men fortsatt ikke tåle produktet. Det slår rett og slett ikke alltid ut. Og det er ikke alt som lar seg teste.

Har du prøvd laktosefrie meieriprodukter? Om du tåler det så er det mest sannsynlig laktosen du reagerer på i melken, men man kan reagere på melkeproteinet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...