Gå til innhold

Kjeven min "klikker"


Gjest abcd

Anbefalte innlegg

I det siste har det blitt mye verre.

Altså, kjeven min "klikker", høres litt ut som at den går ut og inn av ledd, jeg er ikke helt sikker. Også er det kun på venstre side...

Det er verst når jeg spiser brødmat og sånt som jeg må tygge, men jeg kan også fremkalle det ved å bare bevege på underkjeven. Med tannradene en cm i fra hverandre.

Jeg har alltid hatt et skjevt bitt, kan det være på grunn av det??

Har også hørt at kjeven retter seg opp når man har regulering.

Er det sjans for at jeg får dekket regulering (Invisalign) om jeg plages med kjeven min?

Hjelp :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også dette. Men jeg har også Ehlers Danlos syndrom, og der er det ikke uvanlig at dette er tilstede. Mange har også andre ting som går ut av ledd, skulder, hofte osv.

Hvordan da plages du ? Jeg har det hver gang jeg tygger, og jeg har et klikk hver gang jeg sklir kjeven til venstre, men ikke under prating.

Noen dager er det bedre enn andre, men hvis jeg skal på restaurant osv tygger jeg bare mer på den andre siden.

For meg så har det ikke noe med å rette opp kjeven, da tann og kjeve er en del av syndromet og jeg egentlig ikke plages. Om jeg hadde sagt at jeg plages så hadde jeg overdrevet. Det bare er det og jeg er vandt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prater merker jeg det ikke, det er mest når jeg tygger, og merker det litt ekstra når jeg våkner opp om morgenen. Hvis jeg ligger med hodet på feks ei pute, høyresiden ned, og åpner kjeften så klikker det enda mer. Blir så opphengt i det, og det er jo ikke spesielt behagelig. Blir jo så rar i venstresiden av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skjevt/åpent bitt, og klikkinga har så godt som forsvunnet etter at jeg hadde regulering og fikk fikset bittet. Jeg fikk dekka en god del, men det kommer jo an på alvorlighetsgraden osv. Det må du bare ta med kjeveortopeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjeveortoped var det første som slo meg også. Men må man ikke bli henvist av en tannlege for det? Jeg aner ikke åssen sånt fungerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man må ha det for å få en vurdering av han jeg gikk til. Men du får jo enkelt henvisning fra tannlegen uansett, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette før, men plutselig en dag ble det enda verre. Klarte ikke åpne munnen, dro til tannlegen og fikk noen øvelser.

Nå må jeg "presse" opp høre kjeve hver gang jeg tygger, gjesper osv. fordi kjeveleddet har blitt ødelagt. (Høres muligens litt verre ut enn det er.)

Sover med skinne om natten.

Dette er ikke veeeldig unormalt. Kjeveleddsdysfunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også det samme problemet, klikket på høyre side og det ble bare verre og verre. til slutt så låste kjeven min seg, så jeg klarte ikke gape opp. Dro til kiropraktor og fikk beskjed om at det kom av stive muskler i rygg, nakke og skuldre. Var ganske stiv. så det hadde satt seg i kjeven min, så musklene mine rundt kjeven var helt stive og anspente. så dro jeg til kiropraktor en gang i uka og fikk behandling. nå er jeg helt fin igjen.

Men anbefaler deg ikke å dra underkjeven fra side til side (om du skjønner hva jeg mener?). Kiropraktoren min sa at det bare gjorde det verre. Jeg fikk beskjed om å ikke tygge tyggis, ikke tygge pastiller o.l.

Så fikk jeg noen øvelser jeg kunne gjøre selv. en av de var å sette tungespissen bakk fortenna oppe og gape forsiktig opp og ned, ikke lengre opp enn tunga rekker. Dette fordi da åpner du kjeven rett, for når kjeven er vondt så gaper man ofte skjevt.

Men anbefaler deg å ta deg en tur til kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...