Gå til innhold

tennene mine og økonomi..


Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

jeg må ha vært utrolig heldig..da jeg gikk på aap og fikk trøbbel med tennene etter å ikke ha vært til tannlege på over 10 så fikk jeg det meste dekt av nav.

Dette fordi jeg slet/sliter med enorm tannlegeskrekk og i tilegg så begynte tannplagene å bli enorme.

Og om man skal få dekt noe av nav så skal man vel egentlig benytte seg av offentlig men det ble gjort unntak i mitt tilfelle og jeg fikk gå til privat, til noen som hadde spesialisert seg på tannlegeskrekk.

Og så får bare hylekoret som vræler om hva skattepengene går til bare sette igang! Jeg er iallefall evig takknemlig for at jeg fikk fikset tennene mine :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seriøst, det var dette svaret broren min fikk fra nav i vår kommune! At en trenger ikke alle tennene, og en overlever på mos/flytende. Han har det sort på hvitt i avslagsbrevet.....

Vet du, enkelte av dem må jo være stein gærne! Det er urimelig og kreve at man skal ende opp som tannløs fordi NAV skal spare penger. Men vi har noe som heter Sosialombud som etter mitt syn er veldig oppgående i forhold til de underliggende etater. De kan ikke kreve omgjøring av vedtak, men de kan be om at de vurderer saken på nytt fordi de ikke samsvarer med loven.

Det er veldig trist at man må være relativt resurssterk for å ta opp kampen med dem.

jeg må ha vært utrolig heldig..da jeg gikk på aap og fikk trøbbel med tennene etter å ikke ha vært til tannlege på over 10 så fikk jeg det meste dekt av nav.

Dette fordi jeg slet/sliter med enorm tannlegeskrekk og i tilegg så begynte tannplagene å bli enorme.

Og om man skal få dekt noe av nav så skal man vel egentlig benytte seg av offentlig men det ble gjort unntak i mitt tilfelle og jeg fikk gå til privat, til noen som hadde spesialisert seg på tannlegeskrekk.

Og så får bare hylekoret som vræler om hva skattepengene går til bare sette igang! Jeg er iallefall evig takknemlig for at jeg fikk fikset tennene mine :)

Hvem bryr seg egentlig? La de hyle! For alt de vet kan du ha betalt mer i skatt enn de har tjent.

Takke faen for at vi ikke har disse tullingene i politikken. Vi har råd til å ta vare på alle i dette landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å få støtte til tannbehandling, mener det er ei liste over hvilke diagnoser som oppfyller krav til å få økonomisk støtte.

Jeg har hatt bulimi i 14 år og i de 7 siste årene har jeg også brukt anti-depressiva som gir meg ekstrem munntørrhet. Tidligere fikk jeg derfor reduserte priser på tannbehandling, men fra og med de 3 siste årene sånn ca, har jeg ikke fått dette, pga at det ikke er noen "automatikk i at skader/hull MÅ skyldes oppkast/munntørrhet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare gjenta at det faktisk kan lønne seg for deg å ta kontakt med odontologisk fakultet selv om du ikke bor i nærheten, har det hvertfall i Bergen og i Oslo. Der får du billig hjelp, samt at du hjelper tannlege studenter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å få støtte til tannbehandling, mener det er ei liste over hvilke diagnoser som oppfyller krav til å få økonomisk støtte.

Jeg har hatt bulimi i 14 år og i de 7 siste årene har jeg også brukt anti-depressiva som gir meg ekstrem munntørrhet. Tidligere fikk jeg derfor reduserte priser på tannbehandling, men fra og med de 3 siste årene sånn ca, har jeg ikke fått dette, pga at det ikke er noen "automatikk i at skader/hull MÅ skyldes oppkast/munntørrhet".

Du tenker på lidelser som oppfyller vilkårene til å få deler dekket av Folketrygden? Vet ikke sånn i detalj hvordan dette fungerer i praksis, men har selv fått tannbehandling som delvis har blitt dekket. Jeg ordnet ingenting selv, tannlegen tok seg av dette, og om jeg ikke misforsto helt var det helt opp til denne og ta vurderingen, i motsetning til før hvor man måtte legge ut for tannbehandling selv for deretter søke Trydekontoret om refusjon. Har du snakket men en annen tannlege?

Diskusjonen over gjaldt i stor grad om man kan søke sosialtjenesten om støtte til nødvendig tannbehandling. Noen får, andre ikke, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både eksen min og venninna mi betalte 550kr i mnd eller noe :)

Så venninna di brukte altså 7 år på å betale en tannlegeregning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så venninna di brukte altså 7 år på å betale en tannlegeregning?

Nei, både min eks og venninna mi fikk bedre vilkår underveis. Hun var student og på sitt første av 5 år studier da hun fikk den avtalen. Hun fikk også mulighet til å betale ned litt mer etterhvert som hun hadde penger til overs. Eksen min betalte 550 i mnd til han fikk mulighet til å jobbe litt og betalte da litt mer. Men begge hadde så høye regninger at de kunne fått 7 år om de trengte det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg spørre, hvordan går jeg frem for og få hjelp på sånn tannlegeinstitutt?? jeg skal tilfeldigvis til bergen neste helg, skulle gjerne vært forsøkskanin, ååå jeg vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dekt en slags "klosse" til å putte på fortennene om natta, for jeg biter tennene så hardt sammen hvis jeg er stresset eller urolig.

Har ei vennine som fikk dekket 30 000 til å bygge opp 6 tenner oppi fordi hun gnisset de helt ned om natta. Hun hadde prøvd alt av skinner, men gnisset hull i de også.

Det var tannlegen som søkte inn til nav forresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg spørre, hvordan går jeg frem for og få hjelp på sånn tannlegeinstitutt?? jeg skal tilfeldigvis til bergen neste helg, skulle gjerne vært forsøkskanin, ååå jeg vil!

Odontologen i Bergen Ring og bestill time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, jeg tenker meg hit :Min lenke

er dette en billig eller dyr plass??

priser på tannlegetjenester har jeg ingen peiling på.. forskjeller og sånn mener jeg.

Det var grisebillig i forhold til der jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...