Gå til innhold

tennene mine og økonomi..


Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

hallo

jeg bør gå til tannlegen, har vært noe jeg har burdet gjort i sikkert 1 år, noe som nok har vært med på og gjøre tennene enda verre. men, hva gjør folk når de har ingen og låne av, lav inntekt pga arbeidsledighet og generelt bare dårlig råd?

jeg har vært arbeidsledig en stund nå, så noe sparing har jeg ikke greid på den tiden (får ganske lite i mnd som skal dekke alt)

noen andre? hva gjør dere?

tror at jeg har et gigantisk hull (og nok flere også) som kanskje må rotfylles? hallooo... liksom.. sånne penger har ikke jeg!

jeg har allerede tullegjeld fra ungdomstiden på 30 000 kr.. YESS, smart var jeg da jeg var ungdom (nei!)

eneste er at jeg sendte mail til den ene tannlegen og spurte om de førte noen nedbetalingsplan eller noe, det svarte de ja på, men jeg er redd summen i mnd skal være drithøy - det klarer jeg ikke..

usikker på om denne skal være på kropp og helse eller forbruker og økonomi..

uansett.. trenger råd :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du fortsatt på noen form for trygd? Det er mulig å få tannlegen dekket gjennom NAV, uten at jeg vet nøyaktig hva kravene er. Hør med tannlegene i området ditt om de har erfaring med dette. Du må selv dekke den første konsultasjonen hvor tannlegen undersøker hva som må gjøres, og skriver en søknad for deg (mulig du kan få igjen disse pengene siden?). Jeg har hørt at det varierer veldig fra kommune til kommune hvor enkelt det er å få det dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks var arbeidsledig og på navpenger da han måtte ordne munnen sin. Regninga kom på en 20 000 kr, og han betalte en viss sum hver mnd, i MANGE måneder. Det gikk greit med avbetalingsplan når det var snakk om så store summer. Ei venninne trengte tannbehandling for rundt 40 000, og fikk det også på avbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får dagpenger ja.

men jeg lurer på, om dere vet hvor str sum i mnd de måtte betale? jeg greier kanskje 500 liksom, og påløper det renter på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde klart å betale 500kr i måneden så ville du klart å spare de pengeene til tannlegen. Viktig å tenke litt fremover selv om det er knapt med penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å la folk tippe for deg så ringer du tannlegen og spør spesifikt. Du kan også ringe fleire og høyre kva ordninger dei. Kan vere det varierer. Er neppe spesielt uvanleg at folk sliter med å betale store summer i ein omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både eksen min og venninna mi betalte 550kr i mnd eller noe :)

godt og høre at man kan betale slike små summer da ja.. tror jeg skal høre om det går an.

ja jeg kunne kanskje ha spart de 500, men jeg må med det bortprioritere noe annet, og jeg har ikke spesilt mye utgifter og plukke på heller

husleie, strøm, billig mobilabbonnement, mat.. yess! there you go. i tillegg bor jeg billig.

jeg gjør så godt jeg kan! takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stikker til tannlegen, sjekker ståa, får et prisoverslag, og avtaler nedbetaling. Med mindre du har noen sykdommer som nav går god for når det gjelder hjelp til tannbehandling, så vil du ikke få noe støtte derifra..

Broren min hadde helt forferdelig tanngard... Han slet med bivirkninger av et medikament som førte til ekstrem munntørrhet (se for deg Jim Carey i filmen Me, myself and Irene...). Likevel fikk han ikke dekt noe, da saksbehandleren mente at det var bare å trekke, han ville likevel overleve på moset mat. Snakker om en mann på 25 her.... Ble ikke trekking, men en grei tannlege som lot han betale ned over tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, jeg tenker meg hit :Min lenke

er dette en billig eller dyr plass??

priser på tannlegetjenester har jeg ingen peiling på.. forskjeller og sånn mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stikker til tannlegen, sjekker ståa, får et prisoverslag, og avtaler nedbetaling. Med mindre du har noen sykdommer som nav går god for når det gjelder hjelp til tannbehandling, så vil du ikke få noe støtte derifra..

Broren min hadde helt forferdelig tanngard... Han slet med bivirkninger av et medikament som førte til ekstrem munntørrhet (se for deg Jim Carey i filmen Me, myself and Irene...). Likevel fikk han ikke dekt noe, da saksbehandleren mente at det var bare å trekke, han ville likevel overleve på moset mat. Snakker om en mann på 25 her.... Ble ikke trekking, men en grei tannlege som lot han betale ned over tid..

jeg har sykdom, som ingen finner utav. et av symptomene mine er munntørrhet, hatt det i 1 og et halvt år.

men på grunnlag av det får jeg vel ingen støtte? må vel ha en diagnose for og få hjelp :( jeg har hele tiden ment at jeg har sjøgrens, men må vel gjennom mye for og få en slik diagnose, og legen min er ikke så enkel. ikke er jeg lege heller, så jeg har kanskje ikke sjøgrens engang.

kan også nevne at jeg ikke har direkte vondt i tennene, men de iser (de fleste) og jeg får vondt en spesifikk plass om jeg tygger noe hardt der. dessuten har jeg alltid hodepine på den siden hvor det gjør vondt og tygge. takker gudene for at jeg slipper ekstrem smerte, men.. jeg vet at jeg har flere hull (jeg kan se dem) er livredd for dette her altså..

Endret av Chevy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sykdom, som ingen finner utav. et av symptomene mine er munntørrhet, hatt det i 1 og et halvt år.

men på grunnlag av det får jeg vel ingen støtte? må vel ha en diagnose for og få hjelp :( jeg har hele tiden ment at jeg har sjøgrens, men må vel gjennom mye for og få en slik diagnose, og legen min er ikke så enkel. ikke er jeg lege heller, så jeg har kanskje ikke sjøgrens engang.

Broren min fikk iallefall ikke støtte, selv ved ekstrem munntørrhet som var forårsaket av medisiner pga en annen sykdom.

Hvis du skal ha noe støtte, så må det være en "godkjent" sykdom av nav, som er bekreftet av lege. Vet at bl.a folk med bullimi kan få støtte. Pga oppkast og syre skader tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min fikk iallefall ikke støtte, selv ved ekstrem munntørrhet som var forårsaket av medisiner pga en annen sykdom.

Hvis du skal ha noe støtte, så må det være en "godkjent" sykdom av nav, som er bekreftet av lege. Vet at bl.a folk med bullimi kan få støtte. Pga oppkast og syre skader tennene.

ja jeg vet.. jeg trenger virkelig en diagnose, det gjør jeg helt uanvhengig av tennene mine. men likevel, om jeg hadde hatt noe som kunne gjort at nav hjalp meg ihvertfall littegrann.

men, nå er jo ikke akkuratt sykdom noe og håpe på for og få fikset tennene sine heller da. blæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i en by med tannlegeutdanning? Da kan du ringe dit/sjekke hjemmesiden og høre om du kan komme for en konsultasjon der. Jeg var det for en del år siden, og betalte bare for materialet de brukte, så det var veldig billig. Det kan ta litt lenger tid enn vanlige tannlegetimer, fordi alt skal overvåkes og sjekkes av en erfaren tannlege, og du må ofte gå to ganger før du er ferdig - en utredningstime og en behandlingstime. Jeg gikk bare til utredning (trengte ingen behandling) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva!! Nav Sosial kan virkelig ikke kreve at man skal trekke tenner og leve på flytende føde fordi dette er billigst.

Nav Sosial opererer med satser for hva man skal ha igjen etter at boligutgifter er betalt, i Oslo er det ca. 5000 kr for en enslig voksen. Disse pengene skal også holde til noe de kaller enkel tannbehandling.

Gå til tannlegen og be om en vurdering og prisoverslag. Denne konsultasjonen må du sannsynligvis dekke selv, men det er ingen som nekter deg om å søke dekning for dette også.

Har selv en lidelse som gjør at jeg får dekket store deler av generell tannbehandling, og slik jeg har forstått det er det tannlegen som gjør denne vurderingen. Dekningsgraden var for meg helt uforståelig, men en krone kostet for meg kun ca. 600 kr til tross for at den koster 4-5000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nav sponser ikke tannlege med mindre det er sykdom inn i bildet eller tannskader som følger av narkotikamisbruk etc (rusomsorgen). Var selv hos tannlegen fordi jeg måtte, etter 10 år uten å gå til tannlege pga lite penger (sosial støtte, ekstrem angst=ingen utredning=ingen uføretrygd). Fikk regning på 28000, og tannlegen prøvde å finne ut om jeg kunne få noe støtte fordi han mente at i min situasjon så skjønte han at det var 0 penger å ta av. Fikk til slutt nedbetalingsplan på 270 kroner i måneden.

Du kan jo alltids spørre tannlegen din eller nav, men ville ikke hatt så store forhåpninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt om det selv og fått det. Men Nav vil jo så langt det er mulig trenere og orme seg unna ved at man skal tynes til å dekke dette selv hvis det er snakk om å få delbetale i størrelsesorden 500 kr. Men det er sikkert i stor grad avhengig av hva som må fikses og hvorfor. Men å redegjøre for det må tannlegen gjøre, de på Nav har ikke kompetanse til å gjøre slike vurderinger selv om de tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg, er så heldig å være belastet med dårlige gener på det området og får hull i tenna bare jeg tenker på det.

Har ikke oversikten hvor mye jeg har brukt på tannlege siden jeg gikk ut av vidregående, men vi snakker om flere hundre tusen.

Alt over 9000,- kan trekkes fra på skatten.

Det er også mulig å få rimligere behandling på tannlegehøyskolen.

Et annet alternativ er å dra til f.eks Polen og gjøre alt der til ca 1/3 av Norsk pris.

reise, opphold, og mat koster deg en knapp tusenlapp, så det er mye å spare.

Gjør det nødvendigste nå og få en nedbetalingsplan med tannlegen din, når du er tilbake i jobb, sett av penger og dra en tur til en utenlandsk klinikk og gjør alt på en gang og bli ferdig med det for en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva!! Nav Sosial kan virkelig ikke kreve at man skal trekke tenner og leve på flytende føde fordi dette er billigst.

Nav Sosial opererer med satser for hva man skal ha igjen etter at boligutgifter er betalt, i Oslo er det ca. 5000 kr for en enslig voksen. Disse pengene skal også holde til noe de kaller enkel tannbehandling.

Gå til tannlegen og be om en vurdering og prisoverslag. Denne konsultasjonen må du sannsynligvis dekke selv, men det er ingen som nekter deg om å søke dekning for dette også.

Har selv en lidelse som gjør at jeg får dekket store deler av generell tannbehandling, og slik jeg har forstått det er det tannlegen som gjør denne vurderingen. Dekningsgraden var for meg helt uforståelig, men en krone kostet for meg kun ca. 600 kr til tross for at den koster 4-5000 kr.

Seriøst, det var dette svaret broren min fikk fra nav i vår kommune! At en trenger ikke alle tennene, og en overlever på mos/flytende. Han har det sort på hvitt i avslagsbrevet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...