Gå til innhold

Slitsomt med sosial angst..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sosial angst. Det er kjempe slitsomt. Vet noen om noen behandlingsmetoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det, og har slitt med det lenge. Men det har blitt bedre, siden jeg har jobbet effektivt med å bli kvitt det.

Det er vel ingen endelige behandlingsmetoder, og ingen er effektive i alle fall. Det er jo forskjellig fra individ til individ om hva som er greit.

For min del hjalp det meg å starte med å gå til en psykolog, og deretter fortsette "behandling" på egenhånd.

Det jeg har gjort, er at jeg har utfordret meg litt hver dag. Satt meg små mål, som å gå til butikken. Minst en gang om dagen. De dagene jeg ikke fikk meg til butikken en gang, bare gikk jeg meg en tur i stedet.

Jeg er kommet ganske langt fra der jeg var, til der jeg er nå. Før slet jeg med å gå inn i en butikk, spesielt alene, og å stå i kø var uaktuelt. Nå gjør jeg sånt selv uten lenger å tenke noe særlig på det, og jeg kan gå på posten alene, legen, og alle sånne offentlige ting som jeg ikke taklet før, takler jeg nå. Selvfølgelig har jeg fortsatt dårlige dager hvor disse tingene er vanskelig, men det som er viktig da, er at jeg tar ting smått og kommer meg litt ut likevel. Det hjelper enormt, faktisk! :) Men om det funker for deg å presse deg litt hver dag, det vet ikke jeg. Du må nesten finne noe som hjelper på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med angst hele livet. Også med depresjon, men er blitt mye bedre pga endret kosthold. Spiser absolutt ingen melk eller melkeprodukt, ei heller hvetemel(gluten).

Man kan få en god del angst elller forsterket angst av melkeproteinet, men man får også stygge og negative tanker om seg selv, og gluten kan fremme depresjon. Jeg kan ikke få i meg en smule ellet hvetekorn engang!

Selv om jeg fortsatt sliter litt, er det blitt mye bedre og jeg klarer å hente posten, gå i butikken, gå på skolen, dra med offentlig transport uten å falle sammen. Og jeg føler meg mye bedre og er mye gladere enn før, og faktistk mye sikrere :)

Grunnen til at jeg fortsatt sliter litt, er at noen ting kan ikke ordnes med mat, men man må jobbe med seg selv. Jeg må bli vandt til det nye livet der jeg skal omgås mennekser og mestre ting.

Om du lurer på noe kan du sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...