Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2002 #1 Del Skrevet 14. mai 2002 Hva skal vi gi den å spise til i morgen? Den sitter trygt i et bur, har vann som den har drukket av, men spiser ikke brødbitne eller smulene. Prøvde å gi den fersk pasta, som den likte, men det klebet litt på nebbet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2002 #2 Del Skrevet 14. mai 2002 Hva der skal gi den å spise??? Nei ta en stokk og slå den ihjel....mye enklere det..... eller la katten avslutte det den har begynt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svenskbrud Skrevet 14. mai 2002 #3 Del Skrevet 14. mai 2002 Gå till djurläkaren med den, där får du seriösa råd. Stackars katt *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 14. mai 2002 #4 Del Skrevet 14. mai 2002 Det er en spøk, ikke sant?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2002 #5 Del Skrevet 14. mai 2002 Nei, dette er ingen spøk. Men her var det visst ingen hjelp å få. Vi kontakter dyrelege i morgen tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 14. mai 2002 #6 Del Skrevet 14. mai 2002 Hva med å prøve å fortsette å gi den pasta? Høres ok ut spør du meg. Eller oppbløtt brød? Prøv å få i den vann - det er vel det viktigste. Du kan bruke pipette eller en vannflaske. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 14. mai 2002 #7 Del Skrevet 14. mai 2002 Slå skjæra ihjel (kjapt og greit), eller la katta fortsette som den gjorde (naturlig). 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2002 #8 Del Skrevet 14. mai 2002 Takk for seriøst svar Yatzy! Vann er ikke problem. Den drikker selv fra skål. Får vel gi den pasta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 14. mai 2002 #9 Del Skrevet 14. mai 2002 Hva spiser skjærer? Jo, insekter, snegler, skrukketroll/tusseluser og edderkopper. Skjæra kan også spise korn, frø, bær og frukter. Egg er ikke dumt (beste kilde til næring). Her får du gå litt på jakt ute eller i kjøleskapet. Flott du kontakter dyrlegen snarest! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 14. mai 2002 #10 Del Skrevet 14. mai 2002 Jeg ser råd om å avlive fuglen ikke tas seriøst. Det var absolutt ikke ment som fjas. Om en katt klarer å skade en fugl, så regner jeg med at det er ganske omfattende skader - og sannsynligvis smertefullt. Da mener jeg det er mest humant å avlive. Var det ille..?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 14. mai 2002 #11 Del Skrevet 14. mai 2002 Innlegger skriver ingenting om skader på fuglen i det hele tatt. Her kan vi bare lure... Skjæren kan like godt "bare" være i sjokk (det i seg selv er ikke til å kimse av). Som Yatzy skriver; få i fuglen væske. Om fuglen har ytre skader som kan sees, eller indre, uansett, det er like greit å overlate eventuelle undersøkelser og avgjørelser om fuglens levedyktighet til en veterinær. Når utgangspunktet er at innskriver vil redde fuglen. Jeg er forøvrig fullstendig enig med deg, Amanda, at om fuglen er alvorlig skadet, bør den avlives. Om man ikke ønsker å slå ihjel fuglen selv, ordnes dette smertefritt og greit - for alle parter - hos dyrlegen.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2002 #12 Del Skrevet 14. mai 2002 Som sagt, dyrlege kontaktes i morgen tidlig. Jeg er fullstendig enig i at en fugl med skader som gjør at den aldri vil fungere igjen i naturen bør avlives. Men det er noe med hvordan ulike dyrearter bedømmes ulikt. Ulv er et annet eksempel, helt klart like intelligent som hunden, men et ulveliv er liksom ikke noe verdt... (selv om det er ulv som er truet)Digresjon... Vel, skjærens make satt ved siden av den oppe i nærmeste tre og passet på. De snakket helt tydelig sammen. Og når man vet at skjærer er monogame, de holder seg til samme partner hele livet, så syntes jeg det ble litt vel enkelt å bare avlive den før den har fått en sjangs hos dyrlege. (rent bortsett fra at jeg aldri har klart å drepe selv noe større enn en edderkopp) Men til Amanda, så ble vel ditt innlegg negativt "farget" av dem som bruker provokativt språk kun for å være ekle. En av de øverste anonyme, som jeg selvsagt ikke burde la meg merke ved. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 14. mai 2002 #13 Del Skrevet 14. mai 2002 Håper det går bra med fuglen da. Om den ikke har synlige skader skal du ikke se bort ifra at den er bra i morgen, så du kan slippe den løs. Det er jo et veldig godt tegn at den drikker selv! Se etter skader på bein og vinger, det er vel det som er mest utsatt. Lykke til - og la oss høre hvordan det går! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 14. mai 2002 #14 Del Skrevet 14. mai 2002 ....og vi må ikke glemme at fuglen kan få et posttraumatiskstress, av denne nær døden episoden.... Vil den fly igjen mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 14. mai 2002 #15 Del Skrevet 14. mai 2002 forslag til alternativ skjæremat: leverpostei. tom den kjøttetende planten min spiser leverpostei. hvis du har feks solsikkefrø, sesamfrø el. er det verdt et forsøk. ang. avliving eller ikke: har ikke fuglen synlige skader, og ser den ikke ut til å ha vondt, synes jeg ikke det ville være riktig å avlive den før du vet det er nødvendig. om dyret lider, derimot, er det en helt annen sak. lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Is@bell@ Skrevet 15. mai 2002 #16 Del Skrevet 15. mai 2002 Dette er naturens gang i dyreverdenen. Du skulle ikke tatt den inn. Dette er kattens sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2002 #17 Del Skrevet 15. mai 2002 Så hvis en aggressiv hund hadde fått tak i katta, skulle hunden da fått "gjøre seg ferdig i fred"? Jeg synes ikke det er naturens lov som gjelder lenger når dyrene baserer seg på å bo inne i elller rundt menneskenes hus. Katter gjør seg stort sett ikke ferdig på flere timer uansett. De leker med byttet leeenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 24. mai 2002 #18 Del Skrevet 24. mai 2002 La skjæren hakke katta på nesa (ikke voldsomt hardt da) og dra til dyrlegen med den Hvirdan går det?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #19 Del Skrevet 24. mai 2002 Det gikk svært bra, dyrlegen ga oss en antibiotika som vi smurte på den såre stjerten i noen dager. Så fikk vi beskjed om at vci måtte sjekke flygeferdighetene før vi slapp den fri. Så vi bygde et stort bur av gjerdeneting, planker og gjennomsiktig plast, slik at den kunne røre mer på seg, og fly litt. Vi satte det mindre buret inn i det store, med døra åpen, slik at den kunne sjekke ut de nye forholdene i eget tempo. Samme natt forsvant sjura. Det var ingen hull i buret, eller glipper der noen dyr kunne komme ut eller inn. Noen/ en person hadde sluppet sjura ut, og lukket døra etter seg... Antakelig noen som syntes vi gjorde ting på feil måte, som trodde vi bare holdt den innesperret for moro skyld. Eller i verste fall noen jævelunger... . Ingen lapp. Skjønner jo godt de som ville være negativ til slik rehabilitering for skjur..., men dyrlegen sa at halefjerene måtte begynne å komme ut, ellers ville den ikke fungere ordentlig i lufta og vile være et lett bytte for andre dyr. Får jo bare håpe at det var en dyreverneraktig person og ikke en helvetes sadistfaen som tok ut sjura. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svima Skrevet 28. mai 2002 #20 Del Skrevet 28. mai 2002 vi får håpe den har klart seg, ettersom skjura/skjæra er en fugl som dreper sine skadde. den minste svakhet, og de andre hakker den ihjel. trist men sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå