Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hm, det var da en merkelig verge, som ikke informerte deg om at kjøper bor å institusjon og ikke kan ha hund i første omgang. At hund er en god ting når man har problemmer vet vel de fleste - Men dette burde du jo ha blitt informert om i første omgang.

Synes dette omplasseringsfirmaet også virker veldig useriøs- og kreve at du skal kjøpe ut din egen hund- kan ikke skjønne at de har lov til det, dersom de har blitt innkalt av dyrevernet så skal det vel gå noen dager før de legger den ut for salg?

Det er det verste scenarioet jeg ser for meg at en av "minevalper" skal havne hos ett slikt firma.. grøss

Lykke til

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også at dette omplasseringsfirmaet er utrolig useriøst. Greit, hun har jo tross alt bare fått en oppgave fra dyrevernet og kan derfor ikke gjøre noe uten at dyrevernet er informert om det. Men i denne saken er dyrevernet informert om det da jeg fikk beskjed fra omplassereren om å kontakte de. Fra dyrevernet fikk jeg beskjed om å kontakte omplassereren. Så jeg blir egentlig behandlet som en kasteball i denne saken.

Var innom politiet i dag og ble møtt med full forståelse for at jeg var forvirret, sint og irritert.Han kunne fortelle meg at dette ikke var en politisak, men heller en forbrukerråd-sak. Han kunne selvsagt ikke si eksakt hva han mente om saken uten å ha hørt fra de andre, men han mente det samme som meg og alle andre jeg har snakket med om denne saken, nemmelig at det var rart at de mente de kunne holde igjen en hund som var min og som jeg har bevis på at jeg eier.

Uansett så ringte betjenten denne omplassereren for å høre hennes versjon, men hun tok ikke telefonen. Hun ringte derimot fort opp igjen mens jeg var der, men det var ikke eieren av denne bedriften, det var en ansatt. Hun visste ikke om denne spesielle saken og hun sa hun skulle kontakte eieren slik at hun kunne ringe opp igjen.

Hvordan dette gikk, om hun i det heletatt ringte opp igjen og hva hun eventuelt sa, vet jeg ikke da jeg dro fra kontoret litt etter at han hadde snakket med henne.

Betjenten forsøkte også å ringe hun i dyrevernsnemden, men hun tok ikke telefonen. Hun har ferie (desverre) og er derfor litt vanskelig å få tak i.

Nå sitter jeg her med litt sommerfugler i magen og venter på morgendagen. Håper å høre fra politiet. Venter på hva som kommer til å skje. Hva som blir resultatet... Jeg ønsker jo at hunden skal ha det bra. Per d.d. så passer det utrolig dårlig for meg å ta tilbake hunden så jeg takker gjerne ja til at resterende beløp for hunden vil bli betalt, så får heller bedriften omplassere valpen. Om hun går med på dette så er nok det den beste løsningen for alle parter. Det er en vinn - vinn-situasjon da jeg får full betaling for valpen og hun får omplassert valpen for nesten full pris. :)

Skrevet

Da har jeg snakket med politiet igjen. Betjenten hadde snakket med dyrevernsnemda og de har IKKE fattet vedtak i denne saken, altså de har ingenting med denne hunden å gjøre lengre. De har heller ikke kunnet nekte meg å hente ut hunden da de og omplasseringen ikke hadde en avtale sammen. De bare overleverte hunden til denne omplasseringen og ble ferdig med saken.

Nå gjelder det bare å få "overtalt" omplassereren til å gi ifra seg hunden til meg da hun ikke har noe grunn til å holde den igjen, i allefall ikke nå lengre når dyrevernet har sagt ifra seg alt som har med denne hunden å gjøre.

Altså... Hvor langt skal man drøye dette egentlig? Man kan jo sammenligne det med at jeg låner bort en tv til en venn, det blir innbrudd, tv'en blir stjålet og like etterpå får jeg beskjed om at hvis jeg vil ha tilbake tv'en så må jeg betale fullpris for den. Det går bare ikke ann! En hund er som skrevet en vare og kan faktisk sammenlignes med en tv som er blitt stjålet. Det er jo helt feil å forlange å få betaling for en tv som i utgangspunktet er min, men som ble stjålet.

Noen andre med synspunkter i denne saken?

Føler meg liksom litt alene om å mene at jeg har rett her... :sjenert:

Skrevet

Stemmer det at matilsynet tok hånd om hunden og leverte den inn til en omplasseringsenhet? Jeg leste tråden i går og har ikke tid til å lese hele saken nå.

Men hvis det stemmer, har du krav på å få hunden tilbake fra dyrevernet/omplasseringsenheten uten å betale. Jeg har vært borti det samme, men kunne ikke ta tilbake valpen og den ble omplassert av dyrevernet. Men dyrevernet via matilsynet var villig til å gi meg valpen tilbake siden jeg var oppretter. Det var en rasehund, men uten stamtavle og uten kjøpekontrakt. Det holdt at kjøper oppga meg som oppretter, da var mine rettigheter sikret MEN jeg måtte forklare dem i fintekst og med teskje at det var en uskreven regel og de ga seg når jeg spurte hvorfor de ikke kontaktet meg som var oppdretter når valpen ble hentet. Det medga de at de burde gjort, men det var skjedd en rutinefeil.

Skrevet

Jeg er ikke med i noen raseklubb selv om jeg har rasehunder, likevel innrømmet Matilsynet og dyrevernet at det første de burde gjøre var å kontakte meg som var oppdretter. De sa at det var skjedd en glipp. Jeg kunne ikke ta valpen tilbake, men de holdt meg underrettet om hvordan det gikk med den, når de fant et nytt hjem osv. De krevde ikke penger av meg, jeg var en stund i tvil om jeg kunne ta den tilbake, men har flere dyr og kunne ikke ta den tilbake.

Du må stå på og si at du vil klage til fylkesveterinæren hvis de krever penger av deg.

Skrevet

Det er nok akkurat slik denne saken er. Bra det ordnet seg for deg. Jeg har absolutt mulighet til å hente tilbake valpen, men det er slettes ikke det beste for hunden. Det beste hadde vært om hun hadde betalt ut hunden så hadde den vært hennes og hun kan gjøre hva hun vil med den, men det ser ut for at det kan bli vanskelig.

Men jeg må bare spørre: Hva i all verden har fylkesveterinæren med dette å gjør? Hva kan han gjøre?

Skrevet

Det er nok akkurat slik denne saken er. Bra det ordnet seg for deg. Jeg har absolutt mulighet til å hente tilbake valpen, men det er slettes ikke det beste for hunden. Det beste hadde vært om hun hadde betalt ut hunden så hadde den vært hennes og hun kan gjøre hva hun vil med den, men det ser ut for at det kan bli vanskelig.

Men jeg må bare spørre: Hva i all verden har fylkesveterinæren med dette å gjør? Hva kan han gjøre?

Fylkesveterinæren er den som er øverste leder fylket dere bor i, evt der hunden bor. Han står over mattilsynet og dyrevernet og har høyeste myndighet.

Men hvis du likevel ikke vil ha hunden og helst bare tenker på pengene, kan du jo bare la dyreomplasseringen beholde valpen. Synes det er egoistisk av deg å ikke tenke på annet enn penger, siden du skrev tidligere i denne tråden at når du får tilbake pengene, kan omplasseringen selge hunden for 5000 og da slår dere to fluer i ett smekk.

Det er ikke lett å få omplassert hunder, selv ikke valper av ukjent opphav.

Skrevet

Okei, da blir det nok så jeg kontakter fylkesveterinæren. :)

Mulig jeg er egoistisk, men jeg synes det er en prinsippsak. Jeg (og alle andre jeg har snakket med) synes ikke hun trenger å oppføre seg slik som hun gjør mot meg. Hun må roes ned og faktisk få påpekt at denne hunden tilhører en annen person og at hun ikke kan tjene penger på denne hunden. Og som jeg sier så KAN jeg selvsagt ta imot hunden, men at det passer BEDRE om HUN har den, men betaler meg.

Kall meg gjerne egoistisk, men selv mener jeg ikke at jeg er det. Jeg bryr meg faktisk om hunden! Ellers hadde jeg jo bare gitt opp og latt henne få holde på. Jeg har tross alt vært i livet til denne valpen helt siden den kom ut av fødselskanalen til moren sin og frem til den var 9 uker gammel. Og om jeg skal være litt vel overfladisk her så er det snakk om en vare som er solgt, men ikke betalt for. For det er jo nettopp det en hund er: En vare. En vare jeg er glad i og som jeg gjerne vil skal ha det bra :) Jeg tviler ikke på at den får det bra hos et nytt hjem via denne omplasseringsplassen, men som sagt, det er en prinsippsak.

Hadde det vært snakk om en sofa så hadde jeg så klart gitt en lang F i hele saken. Men det er et liv. :)

Skrevet

Ts, jeg mener at du har agert litt egoistisk, men forstår at det blir en prinsippsak, men nå er jo saken snudd på hodet: du blir avkrevd 5000 for å få valpen tilbake. Hva om du selv klarer å finne et godt og stabilt hjem til den og krever den tilbake uten å måtte betale? Eller at dere i felleskap forsøker å finne den et hjem.

Det er en valp og ikke en vare selv om man betaler for å kjøpe dyr. Man betaler også for å få en donor eller en surrogatmor til sine barn. Er barn en vare av den grunn?

Skrevet

I følge forbrukerombudet så er en valp en vare, desverre.

Om du har lest litt så hadde det vært ideelt å fått tilbake valpen helt uten å betale for den eller å få betaling for den. Det er en mer enn bra nok løsning for meg. Men om jeg også skal oppføre meg like egoistisk som denne personen på omplasseringen så kan jeg selv begynne å forlange at HUN skal betale MEG for valpen. Jeg takker selvfølgelig ja til å ta imot valpen om jeg får den gratis tilbake og hun ikke vil betale meg resterende sum som står igjen på kjøpet, det er jo tross alt ikke hennes feil at den opprinnelige kjøperen ikke klarte å betale for seg. Men om jeg ikke får valpen tilbake så vil jeg oppføre meg like barnslig, være like vrang og sette meg ned på bakfotene som hun har gjort mot meg og ikke gitt meg på å få resterende sum. Hun får tilbake med samme mynt og det synes jeg jaggu hun fortjener slik som hun oppfører seg ovenfor meg. Jeg synes det er utrolig unødvendig å nekte en eier å få tilbake hunden sin bare fordi hun selv ikke undersøkte hva som var avtalen mellom meg og kjøper og fordi hun ikke faktisk sjekket hvem som var den rettmessige eier.

Jeg bryr meg ikke så utrolig mye om pengene, for som sagt er dette en prinsippsak. Jeg trenger strengt tatt ikke disse pengene, men likevel så synes jeg at noen bør stille opp og faktisk gjøre opp for seg.

Som sagt så blir (beklagelig nok) en valp lagt på lik linje som med f.eks et kjøleskap. Man kan jo ikke dra til f.eks Expert og kjøpe seg et kjøleskap på avbetaling, gi blaffen i å betale kjøleskapet, for deretter å gi det bort til noen og forvente at betalingen blir glemt av Expert. Expert vil fortsatt ha penger for kjøleskapet uansett hvem som har det. Skjønner du? Om jeg kontakter forbrukerrådet med dette dilemmaet så vil de si det samme som meg. De stiller valpen på lik linje som med en vare, ikke som et levende dyr. Derfor blir den behandlet deretter også. Altså som en vare og ikke som et levende vesen som det faktisk er. Sånn er verden. Og sånn har jeg selv bestemt meg for å være mot denne parten.

Jeg har arvet litt for mye stahet fra faren min. Han er også sånn at han er ute etter å sette ned foten til folk som opptrer som om de skulle eie alt og ha rett til å opptre akkurat som de vil. Det er DET jeg også har tenkt. Jeg gir meg ikke, jeg vet jeg har rett. Jeg bryr meg egentlig ikke stort om pengene og ønsker bare det beste for hunden, men dette er en prinsippsak som jeg har bestemt meg for å vinne og jeg synes IKKE det er rett av dette kvinnemennesket å nekte meg å få tilbake valpen min selv om intensjonen hennes er bra. Om hun nekter meg å gi tilbake valpen min, tenk hvor mange som kanskje har opplevd akkurat det samme med hundene sine!? Det virker som hun tror at dette er akseptabelt, at hun faktisk KAN ta en hund på denne måten, nettopp fordi folk flest gir seg når de møter veggen på den måten som jeg har gjort og ikke kommet noen vei. Jeg nekter å gi meg... :)

Skrevet

Synes TS har rett her, hun skal ikke måtte betale et eneste øre for å få tilbake hunden hennes?!

Vet du hvor hunden er? Isåfall kan du vell bare hente den? :gjeiper:

Ville egentlig ikke latt omplasseringsfirmaet omplassere hunden, virker utrolig useriøst etter hva jeg har lest i denne tråden.. Men det er min mening da. ;)

Skrevet

Nio: Ja, jeg vet hvor hunden er. Ikke på dagtid, men på kveldstid. Jeg vet hvor dette kvinnfolket som driver omplasseringen bor, men jeg vet ikke hvor hun jobber og holder hus når hun er på jobb og omplasserer hunder, da det ikke står besøksadresse på hjemmesiden hennes, bare postboksnummer.

Jeg var jo hjemme hos henne på tirsdag for å hente hunden, men fikk da streng beskjed om å aldri dukke opp hjemme hos henne igjen. Om jeg gjorde det så ble jeg anmeldt for adgang "trespassing" (fant ikke et bedre, norsk ord).

Så jeg har et aldri så lite dilemma da. Jeg vil jo gjerne hente hunden hjemme hos henne, men jeg vil ikke bli anmeldt for å ha brutt "besøksforbudet" på hennes private eiendom. Jeg har selvsagt en veldig klar sak her, men det har hun også om hun velger å anmelde meg for å være på eiendommen hennes.

Skrevet

Kan du ikke anmelde omplasseringen for helleri? De vidreselger noe som ikke er deres men er "stjålet" fra deg. De vet hvem som er eier men vil ikke levere tilbake, det blir vel tyveri det?

Litt som "jeg fant lommeboken din men du får den ikke igjen" ;)

Skrevet

Ja, nettopp, Liv. :)

Jeg ser på det som om jeg skulle fått tilbud om å kjøpe tilbake en tv som ble stjelt fra boligen til en som lånte den av meg i forbindelse med et tyveri. Man kjøper jo ikke tilbake tv'en, man FÅR den tilbake!

Jeg har snakket med to forskjellige lensmannskontor i fylket. På det første kontoret så ville de ikke hjelpe meg. Dette var ingen sak for politiet. På det andre kontoret var de heldigvis litt mer behjelpelig. De ringte både omplasseringen og dyrevernet, men det var fortsatt ingen politisak så han kunne ikke blande seg mer inn i saken.

Helleri? Joda, det er jo nettopp det det er! Blir å innom et tredje lensmannskontor i dag da tenker jeg :)

Har lenge tenkt på å ringe forbrukerrådet, men jeg har så utrolig til tlfskrekk og det begrenser meg utrolig. Hadde jeg bare turt å snakke i den j**la telefonen så tror jeg saken hadde løst seg for et par dager siden :kjefte: :gjeiper:

Skrevet

Jeg har nå snakket med kvinnen på omplasseringsplassen som har valpen. Hun sier fortsatt at hun ikke kan gå bort ifra den skriftlige avtalen som hun har med mattilsynet og at jeg måtte dokumentere at jeg er rettmessige eier. HALLO!? Jeg har da fått fikset det siste. Og mattilsynet har sagt at de ikke har en avtale med denne kvinnen.

Jeg blir så frustrert. De skylder jo på hverandre... Kvinnen presterte også å skrive dette til slutt i mailen:

Ytterligere utspill fra deg vil ikke bli besvart!

Wow! seriøst altså... Tydlig at hun ikke er behjelpelig med å komme til en løsning.

Det blir å sende en mail til mattilsynet nå for å høre hva som egentlig skjer. Hvem har ansvaret for å ordne opp med meg? Rekner med jeg ikke får svar på det. Og om jeg får svar så rekner jeg med at jeg får beskjed om at denne kvinnen som har hunden nå har ansvaret for å ordne opp.

Rekner egentlig med at jeg ikke kommer lengre nå i helgen. Alt av kontor er jo stengt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...