Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Solgte en valp på midten av juli på avbetaling (dumme meg). Jenta som kjøpte den har tydligvis litt problemer, da hun ofte nevnte vergen sin og nav osv, men lovte å overføre 1000kr på min konto hver mandag i 5 uker til hunden var betalt.

Så dumsnill som jeg er så gikk jeg med på den avtalen. Jeg har selv vært i flere situasjoner der jeg ønsker å gå til anskaffelse av noe, men ikke har hatt råd. Og siden jenta virket veldig oppegående og seriøs så gikk jeg med på det mot en muntlig avtale, samt en avtale via sms.

Nå, snart 6 uker etterpå, mangler jeg fortsatt 1500kr i betaling på valpen.

Jeg mener selv jeg har vært veldig forståelsesfull ovenfor denne jenta, jeg har jo selv hadd trøbbel med økonomien og jeg vet at det er lov å være blakk, men det har vært noen mandager hun ikke har betalt. Jeg har prøvd å fått tak i henne pr sms flere ganger, 2 ganger senest denne uken, men uten så mye som en sms tilbake om svar på hvorfor jeg ikke får pengene som avtalt.

Jeg har tidligere blitt lovt penger, men de har ikke kommet. Først når jeg har truet med å hente hunden (noe som var avtalen vi hadde om hun ikke betalte), har pengene kommet. Så hun har de jo tydligvis, men vil bare ikke gi de til meg.

Jeg gir henne frem til onsdag med å gi meg den tusenlappen som etter avtalen skal betales i morgen mandag, men hva skal jeg gjøre om jeg ikke får de resterende pengene?

Kan jeg gå til politiet med dette da dette er brudd på en avtale? Hva skal jeg eventuelt si? Kan politiet ringe henne så hun kanskje skjønner at hun gjør noe galt? Og er jeg i såfall ekstremt fæl mot denne jenta om jeg kontakter politiet?

Altså, det er jo ikke akkurat en stor sum, men likevel... Jeg trenger penger jeg også. Samtidig synes jeg det er en prinsippsak. Når hun absolutt skal ha en vare (som jo kjæledyr går under, desverre) så må hun jo forlange å betale for den. Sant?

Jeg snakket med vergen hennes før vi inngikk denne avtalen for å høre om råd om slike ting skulle skje, men han kunne ikke gi meg noe spesifikt svar. Han sa bare at hun mest sannsynlig kom til å betale for seg da hun hadde veldig lyst på hund.

Så her sitter jeg; Lettere irritert og litt bekymret. Hva om hun ikke har råd til dyrlege om hunden skulle skade seg? Har hun i det heletatt råd til mat til hunden? Hvorfor svarer hun meg ikke og hva i all verden skal jeg gjøre for å få pengene jeg har krav på?

Jeg bare lurer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politiet kommer ikke til å gjøre noe. Men masing pleier å hjelpe. Si at ellers må du ha valpen i retur, ring, sms, si at du kommer og henter pengene etc. Er oppdretten næringsvirksomhet så kan du ta kontakt med et inkassobyrå, men det er ganske dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det hjelper å mase, fikk jo noen av pengene bare en dag etter jeg hadde mast en god del. Men jeg hater det! Hver gang jeg sender melding så tenker jeg hele tiden; Enn om det hadde vært meg som hadde blitt mast sånn på. Jeg hadde blitt lei. Selv om det bare er en mld eller to i uken. Hun har ofte sagt at jeg ikke må bekymre meg, penger skal jeg få uansett. Det tviler jeg ikke på, men jeg er mere interessert i å vite NÅR! :)

Hun sa for 14dager siden at hun ventet på penger fra nav for hun hadde glemt å sende meldekort, men at de skulle komme på konto straks og at jeg fikk de da. Jeg vet at nav er treg, men hun burde jo ha fått de nå da vel?

Jeg driver ikke oppdrett, det var rett og slett bare et engangstilfelle og et aldri så lite, delvis planlagt uhell som gjorde at hun fikk valper, så inkasso blir nok litt for dyrt for min del ja vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville selv blitt litt bekymret, hva om hunden er så uhelig å brekker foten eller spiser noe som må opereres ut eller lignende? Er ikke alle veterinærer som går med på nedbetaling.. Om man er blakk er det strengt tatt ikke riktig tid til å skaffe seg dyr :gjeiper:

Hadde jeg vært deg ville jeg dratt på besøk, da kunne du mast face to face og sett til hunden. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nio; I sånne tilfeller handler det ofte mer om betalingsvilje, enn betalingsevne. Og hos dyrlegen må man betale med en gang, så ikke like lett å vri seg unna/utsette. Men jeg hadde også vært bekymretfor hvordan hunden har det hos en såpass uansvarlig eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Gi en ukes varsel. Så drar du og henter hunden, og gir henne 3 dager på seg til å skaffe pengene, kommer hun ikke med dem, tar du valpen og betaler henne hva valpen er verdt i den alderen den er nå.

Selger man en hund på avbetaling, bør ny eier bo såpass nært at man har mulighet til å gjøre alvor av det man har skrevet i kontrakten.

Kjenner flere som har brent seg på avbetaling- og de fleste har måttet hente hunden for å få siste rest av pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt dit, og sjekket hvordan hunden hadde det samtidig....

Helt enig! Om du er en oppdretter eller hatt kjøkkenoppdrett,en ting andre kan legge seg på minnet ; Om personen som vil kjøpe valp fra deg ikke har penger der og da,IKKE selg dyret!

Tenker preventivt og ikke minst på dyret.Har eier penger til nødvendig utstyr og ikke minst plutselige besøk til vetrinær??

Fortsett å mase,helst ta en tur og sjekk forholdet.Se om personen har fulgt opp med vaksinering (event.Chipping om du ikke har alt gjort det ) og at valpen ikke har mistet vekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering i saken:

Hunden ble hentet av dyrevernsnemden på søndag da hun ikke fikk ha dyr der hun bodde, men kjøpte seg hund likevel.

Hun bor på institusjon og det er de som jobber der som har sendt hunden til en lokal person som driver med omplasseringing av hunder over hele landet. Jeg har tatt kontakt med denne personen som driver dette omplasserings"byrået". Der fikk jeg beskjed om å ta kontakt med hun som kjøpte hunden for å bevise at jeg var den rettmessige eier. Det samme sa også hun jeg snakket med hos dyrevernsnemden. Dette gjorde jeg, fikk underskrift på et papir der det står at kjøper sier ifra seg alt ansvar og overlater hunden til meg, slik som omplassereren ba om.

Etter å ha fått underskrift, tok jeg nok en gang kontakt med den personen som driver omplasseringen og sa at jeg nå har alt hun ville ha og at jeg vil ha tilbake hunden min. Greit, men da måtte jeg betale 1700kr. Dette var visst for å dekke helsesjekk og vaksine.

I all verden! tenkte jeg.. Det var da en ekstremt dyr vaksine...? Jeg sa uansett at jeg kan betale 500kr, det samme som jeg betalte for å få vaksinert valpen jeg har fra før, noe jeg sa til henne.

Etter 10 minutter fikk jeg en ny sms der det sto at jeg måtte gå gjennom samme prosedyre som alle andre som skulle hente hund hos henne, altså søke om å få kjøpe valpen, da til en pris som var over all forventning. 5000 kroner! :sjokkert:

I all verden! 5000kroner! For å få tilbake MIN hund!? En hund jeg har papirer på er MIN!

Jeg er så sint... utrolig sint! Jeg ringte politiet for å høre hvilke rettigheter jeg har. De mente at jeg hadde en god sak og at jeg burde anmelde. Noe jeg skal gjøre i morgen. Så får håpe jeg får tilbake valpen min i morgen.

Betalingen fra kjøperen ble avtalt glemt om jeg fikk tilbake valpen forresten. Hun har som sagt sagt ifra seg alt ansvar nå... Så nå må jeg bare krangle litt med dyrevernsnemden samt denne omplasseringen.

Uff, jeg blir så sliten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men vedkommende bor på institusjon samt hadde verge og du vurderte henne allikevel som oppegående? Jeg skjønner at du er frustrert over situasjonen, men helt ærlig her har du også tråkket i salaten!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke jeg har gjort noe galt. Folk er fortsatt folk fordi om man bor på institusjon. Jeg snakket også med vergen hennes (som da faktisk bare styrte pengene hennes) og han mente at alt skulle gå bra. Så hvorfor skulle jeg ikke tro på det?

Jeg kjøpte meg selv hund da jeg gikk gjennom en vanskelig tid, hadde ikke plass å bo, ingen venner, rett og slett ikke et liv. Det var alltid hunden min som fikk meg glad igjen når jeg var lei meg, hun gjorde hverdagen lysere. Jeg vet hvor god terapi det er å ha hund så jeg tenkte i den banen og ville ikke nekte henne en hund.

Ser nå at det var dumt da... :frown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har papirer på at du er den rettmessige eieren, kansje du da kunne kontaktet politiet, evt NKK for litt råd og hjelp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dette var en blandingsvalp så hjelper det nok ikke å kontakte NKK, de har ingenting med denne saken å gjøre.

Jeg kontaktet politiet i kveld og de sa at jeg hadde en veldig god sak, så i morgen blir det nok en anmeldelse. Jeg er bare så usikker på hvem jeg må anmelde for å få en fortgang i dette. Både dyrevernet og omplasseringen holder igjen slik at jeg ikke kan hente valpen, så dette er en litt vanskelig sak egentlig... I følge mine papirer så kan jeg bare hente hunden. Eieren har sagt ifra seg alt ansvar. Men både dyrevern og omplasseringen mener at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt om saken da jeg ikke ble involvert da de hentet hunden fra hun som kjøpte den. Grunnen til at jeg ikke var involvert var fordi hun som kjøpte hunden aldri hadde sagt at hun ikke hadde betalt ut hunden og at vi hadde den avtalen vi hadde om å levere den tilbake om hun ikke kunne ha den lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei klart det stiller seg annerledes når det ikke er renraset.

Det går vell ann å annmelde både dyreværnet og omplasseringen kansje?

Hunden er jo din..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg har alt mitt på det tørre så jeg anser meg selv som rettsmessige eier av hunden. Skal bli spennende å se hva politiet sier i morgen da. Håper de sier det samme som meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bevise at hunden er din er det jo idiotisk at noen mener at du må søke om å få kjøpe den tilbake..

Man trenger ikke nødvendigvis å kunne se/høre på en person at de bor på institusjon, ser ikke hvordan TS skulle kunne vite det med mindre noen hadde sagt det til henne. Håper alt går bra da. :)

Endret av Nio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Nio. :) Nei, man kan nok ikke se på noen at man bor på institusjon. Og jeg er såpass voksen her at jeg ikke går etter hvordan en person ser ut. Jeg går etter hvordan en person oppfører seg. Og denne personen oppførte seg helt utmerket, helt til betalingene begynte å dabbe av.

Rekner egentlig med at dette skal gå veldig bra. Håper i allefall det, for hunden sin del. Og den er jo tross alt viktigst i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...