AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #21 Del Skrevet 23. august 2011 TS kan jo prøve "bio dophilus" som selges på helsekost i norge. De har 1440 milliarder gode bakterier i pakken, mens VSL#3 bare har 450 milliarder per pakke. Da må jo det "norske" produktet være mer effektivt? Jeg er fullstendig klar over at dette er et latterlig sammenligningsgrunnlag da det ikke sier noe om antall bakterier per dosering. Poenget at man skal være forsiktig å la seg lure av markedsføringen til kosttilskudd som markedsføres som legemiddel. Probiotika kan faktisk ha god effekt på en rekke mage/tarm-relaterte lidelser og anbefales ofte som tilskudd i antibiotikakurer. edit:skrivefeil En pakke i VSL#3-sammenheng er en dagsdose. En dagsdose Bio-dophilus inneholder 8-16 milliarder probiotiske bakterier per dagsdose (1-2 kapsler), mens en dagsdose VSL#3 inneholder 450 milliarder probiotiske bakterier. Altså er VSL#3 betydelig sterkere; mer nøyaktig 28-56 ganger styrken til Bio-dophilus. Forøvrig er en slik direkte sammenligning meningsløs, da de to produktene inneholder delvis ulike bakteriestammer. Når det gjelder legemiddel eller ikke legemiddel, så er vel det en pågående diskusjon. Spør du helsedirektoratet på tirsdag får du beskjed om at det er det, spør du på onsdag er det det ikke. Får du snkke med èn saksbehandler er det ikke et legemiddel, spør du neste èr det det... Jeg har skriftlig dokumentasjon på at det er både det ene og det andre, og hva det momslegges som, er ren lotto. Uansett er det best å forholde seg som om det er et legemiddel dersom man importerer på egenhånd, så gjør man i hvertfall ingenting galt. I Norge kan produktet kun kjøpes via apotek, og da bare på registreringsfritak. Dette fordi produktet ikke er registrert for salg i Norge, og derfor må importeres fra andre EU-land for den enkelte pasient. Derav resepten. I de landene hvor VSL#3 er registrert for salg, er det så vidt meg bekjent ikke regnet som legemiddel, men du kan bli avkrevd resept eller behandlingsplan ved innførsel til Norge likevel. Når det er sagt, er det høye doser man snakker om her, så det med veiledning av lege er absolutt ikke sagt for moro skyld. Jeg og flere andre jeg vet om har fått til dels kraftige bivirkninger under behandling, og jeg hadde aldri "lekt med" et så kraftig produkt på egenhånd, og setter stor pris på at legen min hele tiden passer på og vurderer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #22 Del Skrevet 23. august 2011 TS her. Takk for mange gode tips! Skal skrive ned navnene på de medisinene dere nevner og ta med til legen. Men er det ingen som har fått hjelp av ernæringsfysiolog? Må man prøve og feile helt på egen hånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 2. september 2011 #23 Del Skrevet 2. september 2011 Hei, jeg tror kansje at jeg kan ha denne sykdommen. Legen sier at jeg bør ta koloskopi, men så har jeg en familievenn som jobber på sykehus i UK og han sier at jeg absolutt ikke skal ta koloskopi men ultralyd. Hva har dere gjort for å få bekreftet diagnosen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #24 Del Skrevet 2. september 2011 Mamma har det også, hun spiser det meste utenom sterk mat tror jeg. Vet hun bruker nexium (det gjør forsåvidt jeg og, men ikke pga UK), men tror hun bruker noe i tilegg. Kan spørre:-) Vær obs på at du kan få diverse vitamin og lignende mangler av sykdommen. Og du kan få sånn do-kort!! Sånn "eieren av dette kortet må alltid få bruke toalettet dersom det er tilgjengelig" eller noe i den duren.. Helt genialt for å komme inn på utesteder hvis du er under 18... <3 Hysjhysj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #25 Del Skrevet 2. september 2011 Hei, jeg tror kansje at jeg kan ha denne sykdommen. Legen sier at jeg bør ta koloskopi, men så har jeg en familievenn som jobber på sykehus i UK og han sier at jeg absolutt ikke skal ta koloskopi men ultralyd. Hva har dere gjort for å få bekreftet diagnosen? Tror det var hovedsaklig MR med kontrastvæske de tok for å avklare det hele ettersom jeg nektet å ta koloskopi. Tipper du bør ta MR eller koloskopi, men på koloskopi ser de jo mer da. Jeg har ikke sykdommen da, men de så jo at jeg IKKE hadde den på MR. Men hvis du vil være sikker tar du koloskopi. Det er ikke vondt ifølge mamma :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #26 Del Skrevet 2. september 2011 Hei, jeg tror kansje at jeg kan ha denne sykdommen. Legen sier at jeg bør ta koloskopi, men så har jeg en familievenn som jobber på sykehus i UK og han sier at jeg absolutt ikke skal ta koloskopi men ultralyd. Hva har dere gjort for å få bekreftet diagnosen? Tror det var hovedsaklig MR med kontrastvæske de tok for å avklare det hele ettersom jeg nektet å ta koloskopi. Tipper du bør ta MR eller koloskopi, men på koloskopi ser de jo mer da. Jeg har ikke sykdommen da, men de så jo at jeg IKKE hadde den på MR. Men hvis du vil være sikker tar du koloskopi. Det er ikke vondt ifølge mamma :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #27 Del Skrevet 2. september 2011 Okey, men hva er forskjell mellom ultralyd og MR da? Iforhold til hva de kan se? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 2. september 2011 #28 Del Skrevet 2. september 2011 Akkurat fått diagnosen og med beskjed om å komme tilbake til gastrospesialisten om 5 mnd for "kontroll". Jeg bruker Nexium og Vi-siblin, og dette hjelper meg ikke noe. Fastlegen har ikke noe å si. Lurer veldig på om jeg har noen rettigheter? Ønsker meg veldig time hos ernøringsfysiolog da jeg ikke lenger vet hva jeg skal spise eller ikke ,ser ingenting utifra matloggen min selv så tror jeg trenger hjelp til dette. Kunne ønske meg medesin/behandling, men det finnes ikke noe som fastlegen visste om ihvertfall. Alle råd taes imot med stor takk! Noen rettigheter utover vanlig behandling har du ikke, annet enn at du kan få fratrekk på skatten ved høye sykdomsutgifter. (klær, sengetøy osv.) Utgiftene må da dokumenteres. Du kan be legen henvise deg til klinisk ernæringsfysiolog, men det kan være at du vil føle at du ikke fikk noe nyttig ut av et slikt besøk, da det ofte er individuelt hva mennesker med IBD reagerer på. Mat som behandling av IBD er dessuten et omstridt tema, og det er absolutt ikke sikkert at du vil få andre råd enn de vanlige rådene. Generelt sett kan jeg si at det som ofte går igjen for mennesker med IBD, er at de ikke tåler fet mat, sterkt krydret mat, rødt kjøtt, mye fiber..., men igjen, dette er individuelt. Hvis jeg ikke husker helt feil, er mesalazin og kortison de vanligste medisinene å bruke ved UC. Du kan få mange tips og informasjon på lmf sitt forum: http://www.csbkunder.com/index.php?PHPSESSID=1640172bcd74c228e8dfa1e38671d535;wwwRedirect Hei, jeg tror kansje at jeg kan ha denne sykdommen. Legen sier at jeg bør ta koloskopi, men så har jeg en familievenn som jobber på sykehus i UK og han sier at jeg absolutt ikke skal ta koloskopi men ultralyd. Hva har dere gjort for å få bekreftet diagnosen? I Norge er det i alle fall slik at du ikke får diagnose med ultralyd, MR eller røntgen. For å få en diagnose må det tas biopsier, og det kan kun gjøres med coloniskopi eller rektoskopi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå