AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #1 Del Skrevet 21. august 2011 Akkurat fått diagnosen og med beskjed om å komme tilbake til gastrospesialisten om 5 mnd for "kontroll". Jeg bruker Nexium og Vi-siblin, og dette hjelper meg ikke noe. Fastlegen har ikke noe å si. Lurer veldig på om jeg har noen rettigheter? Ønsker meg veldig time hos ernøringsfysiolog da jeg ikke lenger vet hva jeg skal spise eller ikke ,ser ingenting utifra matloggen min selv så tror jeg trenger hjelp til dette. Kunne ønske meg medesin/behandling, men det finnes ikke noe som fastlegen visste om ihvertfall. Alle råd taes imot med stor takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2011 #2 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg anbefaler deg å melde deg inn i LMF (nettside: www.lmfnorge.no ). Der får du mye informasjon om sykdommen. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 21. august 2011 #3 Del Skrevet 21. august 2011 På Balderklinikken har de leger som er spesialister på kosthold har mye kunnskap om sykdommer i tarmene, og der fikk jeg resept på dette: http://www.vsl3.com/ Det koster en del, og de måtte søke om det og spesialbestille det for meg på apoteket. Men det viser i hvert fall at det finnes mer der ute enn fastlegen har peiling på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 21. august 2011 #4 Del Skrevet 21. august 2011 Akkurat fått diagnosen og med beskjed om å komme tilbake til gastrospesialisten om 5 mnd for "kontroll". Jeg bruker Nexium og Vi-siblin, og dette hjelper meg ikke noe. Fastlegen har ikke noe å si. Lurer veldig på om jeg har noen rettigheter? Ønsker meg veldig time hos ernøringsfysiolog da jeg ikke lenger vet hva jeg skal spise eller ikke ,ser ingenting utifra matloggen min selv så tror jeg trenger hjelp til dette. Kunne ønske meg medesin/behandling, men det finnes ikke noe som fastlegen visste om ihvertfall. Alle råd taes imot med stor takk! Du kan bare gå direkte til spesialisten dersom han har oppfølgingsansvar for deg. Du trenger ikke vente til det har gått 5 mnd. Og du trenger ikke ny henvisning. Bare ring og be om ny time. Fortell h*n at medisinen ikke virker og om du kan gjøre noe med kosten. Det er ikke sikkert kostregulering kommer til å gjøre symptomene bedre, men det er viktig å huske at du kan ha dårlig opptak av næringstoffer under oppblussinger av inflammasjonen. Dette vet spesialisten mye om, og gjerne ditt tilfelle, så da må du nesten bare spørre. Du sier du får nexium, er ikke det medisin som brukes mot feks halsbrann/magesår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #5 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har magesår eventuellt betennelse i magesekken (de er litt usikre) derfor får jeg Nexium. Men jeg har allere ringt til legen på sykehuset, men han har så mange pasienter at det ikke er mulig å få time før om 5 mnd.... Men hvis kostregulering ikke hjelper, hva kan hjelpe da? Og takk for tips om Balderklinikken, men der er det dessverre så dyrt at jeg ikke har mulighet til å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 21. august 2011 #6 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har magesår eventuellt betennelse i magesekken (de er litt usikre) derfor får jeg Nexium. Men jeg har allere ringt til legen på sykehuset, men han har så mange pasienter at det ikke er mulig å få time før om 5 mnd.... Men hvis kostregulering ikke hjelper, hva kan hjelpe da? Og takk for tips om Balderklinikken, men der er det dessverre så dyrt at jeg ikke har mulighet til å gå. Du kan be om en ny spesialist, men det er ikke alltid så lett å komme til hos spesialister dersom du bor på et lite sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dobby Skrevet 22. august 2011 #7 Del Skrevet 22. august 2011 Det finst ulike medisinar for ulcerøs kolitt, kanskje du responderer betre på ein av dei andre. Sambuaren min har også denne sjukdommen, og han har i alle fall gått på litt ulike piller. Han har ikkje hatt noko særleg suksess med kostholdstilpassingar, det er visst mykje ulik informasjon å finne om kva ein bør og ikkje bør ete. Men som regel går det greitt for han å ete det aller meste (som han ikkje er allergisk mot), det er berre i dårlege periodar han får litt snevrare preferansar. Men eg trur det går meir på manglande matlyst, ikkje at nokre typar mat kjennest betre enn andre. Det finst også operasjonar mot ulcerøs kolitt, dette kan sikkert legen fortelje deg meir om. (Etter det eg har forstått, kan ikkje alle ta dei, det finst ulike typar, osv.) Eg trur også du har rett på støtte frå nav, det får i alle fall min sambuar. Lykke til, håpar du blir betre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 22. august 2011 #8 Del Skrevet 22. august 2011 Akkurat fått diagnosen og med beskjed om å komme tilbake til gastrospesialisten om 5 mnd for "kontroll". Jeg bruker Nexium og Vi-siblin, og dette hjelper meg ikke noe. Fastlegen har ikke noe å si. Lurer veldig på om jeg har noen rettigheter? Ønsker meg veldig time hos ernøringsfysiolog da jeg ikke lenger vet hva jeg skal spise eller ikke ,ser ingenting utifra matloggen min selv så tror jeg trenger hjelp til dette. Kunne ønske meg medesin/behandling, men det finnes ikke noe som fastlegen visste om ihvertfall. Alle råd taes imot med stor takk! Ulcerøs Colitt er jo en ikke helt uvanlig kronisk sykdom her i Norge, så selv en vanlig allmennlege burde kjenne til de medisiner som kan brukes. Jeg har en bekjent med denne sykdommen, hun prøvde alt mulig av forskjellig mat uten at det hjalp. Da hun fikk medisinen Pentasa ble tarmfunksjonen derimot raskt normalisert. Har du fått prøve Pentasa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #9 Del Skrevet 22. august 2011 På Balderklinikken har de leger som er spesialister på kosthold har mye kunnskap om sykdommer i tarmene, og der fikk jeg resept på dette: http://www.vsl3.com/ Det koster en del, og de måtte søke om det og spesialbestille det for meg på apoteket. Men det viser i hvert fall at det finnes mer der ute enn fastlegen har peiling på! Jeg ville anbefalt deg å bestille VSL#3 fra utlandet. MYE billigere enn via norsk apotek. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #10 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg har hatt UC og vil anbefale deg å melde deg inn i LMF. Der kan du få masse tips om kosthold og livsstil, selv om det dessverre ikke er sånn at det finnes en fasit som passer for alle. Men i det minste kan du få snakke med likesinnede. Utover kunnskap om medisiner og annen behandling er det likevel fint lite å hente mtp mat og ernæring hos legene dessverre. Stort sett må man bare prøve seg fram. Du burde spørre fastlegen din om du burde få noen slags medisinering, selv om det ikke er sikkert at du er så hardt rammet at du trenger det. Det er mange medisiner tilgjengelige, blant annet Pentasa som ble nevnt. Selv fikk jeg Asacol, uten at det hjalp for min del, men vet at det virker bra for noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 22. august 2011 #11 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg ville anbefalt deg å bestille VSL#3 fra utlandet. MYE billigere enn via norsk apotek. Hvordan gjør man det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #12 Del Skrevet 22. august 2011 Hvordan gjør man det? Du bestiller fra et utenlands apotek, rett og slett, og får det tilsendt via post. Så får du regning på moms og tollgebyr. Merk at du bare har lov til å bestille tre måneders forbruk av gangen. Jeg sender deg mailadressen til de to apotekene (i Belgia) som jeg pleier å bruke på privat melding, så kan du kontakte de og spørre om priser etc hvis du er interessert. Skriv på engelsk, og fortell at det skal sendes til Norge så fjerner de belgisk moms. Husk å regne 25% norsk moms i tillegg. Noen ganger er man heldig og slipper unna med 12%. Frakt kommer jo også i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 22. august 2011 #13 Del Skrevet 22. august 2011 Nå har ikke jeg diagnosen ulcerøs kolitt selv, men har flere i familien min med sykdommen. Og der varierer det om de går på medisiner og lever godt med det, eller om de fokuserer på kosthold. Et familiemedlem gikk på medisiner i mange år og hadde da få plager (husker ikke hva de het), men så begynte han å eksperimentere med kostholdet. Nå holder han seg primært unna melk, men er også litt forsiktig med sukker og hvetemel, og han har det nå så ok at han har sluttet med medisiner. Men han går til kontroller/gastroskopi hvert år for å sjekke om blødningene er såpass små at det går an for ham å ikke bruke medisiner eller gjøre noe annet drastisk. Men når det gjelder kostholdsråd virker det som det er lite å hente hos legene - der har familiemedlemmene mine måttet teste ut på egenhånd. I min familie går for øvrig melk igjen som den store synderen. Men sånt noe kan du helt sikkert få masse gode råd om gjennom lmf. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2011 #14 Del Skrevet 23. august 2011 På Balderklinikken har de leger som er spesialister på kosthold har mye kunnskap om sykdommer i tarmene, og der fikk jeg resept på dette: http://www.vsl3.com/ Det koster en del, og de måtte søke om det og spesialbestille det for meg på apoteket. Men det viser i hvert fall at det finnes mer der ute enn fastlegen har peiling på! Du sitter ikke her og anbefaler en person å begynne med egenbehandling gjennom å kjøpe et legemiddel hun ikke har fått foreskrevet fra lege? At du valgte å kjøpe legemidlet billigere gjennom nettet er greit nok, du hadde resept og dosering foreskrevet til deg av lege, men å be andre, som ikke har fått dette foreskrevet fra lege, om å gjøre det samme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2011 #15 Del Skrevet 23. august 2011 Du sitter ikke her og anbefaler en person å begynne med egenbehandling gjennom å kjøpe et legemiddel hun ikke har fått foreskrevet fra lege? At du valgte å kjøpe legemidlet billigere gjennom nettet er greit nok, du hadde resept og dosering foreskrevet til deg av lege, men å be andre, som ikke har fått dette foreskrevet fra lege, om å gjøre det samme... Beklager, jeg så nå at selv om du anbefalte legemidlet, så var det noen andre som anbefalte å kjøpe fra nett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #16 Del Skrevet 23. august 2011 Beklager, jeg så nå at selv om du anbefalte legemidlet, så var det noen andre som anbefalte å kjøpe fra nett... Det var jeg som anbefalte Snop å hente ut medisinene sine fra et utenlandsk apotek. Hun har resept, hun har dosering fra lege og jeg anbefalte helt alminnelige godkjente apoteker i et helt alminnelig EU-land. Produsenten er den samme uansett om medisinene hentes ut i Norge eller i Belgia, pakningsstørrelsen er den samme - eneste forskjell er prisen. Jeg har ikke anbefalt noen andre å kjøpe seg VSL#3 (som forøvrig kort og godt er probiotika) og begynne med egenbehandling, jeg har ikke engang gitt kontaktinformasjonen til disse apotekene til noen andre enn Snop (som altså har resept og bruker VSL#3 uansett). Jeg tenkte bare jeg skulle være grei og tipse andre med høye medisinutgifter om en grei (og fullt lovlig) måte å spare litt penger på, jeg, men det burde jeg visst ikke gjort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2011 #17 Del Skrevet 23. august 2011 Det var jeg som anbefalte Snop å hente ut medisinene sine fra et utenlandsk apotek. Hun har resept, hun har dosering fra lege og jeg anbefalte helt alminnelige godkjente apoteker i et helt alminnelig EU-land. Produsenten er den samme uansett om medisinene hentes ut i Norge eller i Belgia, pakningsstørrelsen er den samme - eneste forskjell er prisen. Jeg har ikke anbefalt noen andre å kjøpe seg VSL#3 (som forøvrig kort og godt er probiotika) og begynne med egenbehandling, jeg har ikke engang gitt kontaktinformasjonen til disse apotekene til noen andre enn Snop (som altså har resept og bruker VSL#3 uansett). Jeg tenkte bare jeg skulle være grei og tipse andre med høye medisinutgifter om en grei (og fullt lovlig) måte å spare litt penger på, jeg, men det burde jeg visst ikke gjort... Som du sikkert så, var det kombinasjonen av Snops anbefaling og din oppfordring om å kjøpe legemidlet på nett jeg reagerte på, noe som jeg også beklaget i etterkant da jeg oppdaget at jeg hadde koblet feil, at det ikke var samme person som hadde skrevet begge innleggene. (Jeg er ikke så veldig flink til å se på brukernavn, jeg ser vanligvis kun på innleggene, derfor ble det feil denne gangen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 23. august 2011 #18 Del Skrevet 23. august 2011 Probiotika regnes vel ikke som legemiddel? De selger jo priobiotika med høy dosering på helsekost-butikker i Norge. Nå er det mulig at produsenten selv mener de har så høy dosering at det bør foreskrives av lege, men jeg tror ikke det er et vanlig produkt i konservative legeNorge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2011 #19 Del Skrevet 23. august 2011 Probiotika regnes vel ikke som legemiddel? De selger jo priobiotika med høy dosering på helsekost-butikker i Norge. Nå er det mulig at produsenten selv mener de har så høy dosering at det bør foreskrives av lege, men jeg tror ikke det er et vanlig produkt i konservative legeNorge. http://www.vsl3.com/ VSL#3® is a medical food for the dietary management of patients with ulcerative colitis (UC), an ileal pouch (IP), and irritable bowel syndrome (IBS). VSL#3® is intended to be used under the supervision of a physician. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 23. august 2011 #20 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Hvis du leser litt på siden, så står det mange slik ord som tilsier at de ikke regnes som legemiddel. VSL#3® is intended to be used under the supervision of a physician. Vel? Legemidler, i motsetning til kosttilskudd, skal bli foreskrevet av leger. Unntaket i Norge er reseptfrie legemidler. Synes ikke dette tilsier at produktet er noe bedre enn annen pro-biotika. TS kan jo prøve "bio dophilus" som selges på helsekost i norge. De har 1440 milliarder gode bakterier i pakken, mens VSL#3 bare har 450 milliarder per pakke. Da må jo det "norske" produktet være mer effektivt? Jeg er fullstendig klar over at dette er et latterlig sammenligningsgrunnlag da det ikke sier noe om antall bakterier per dosering. Poenget at man skal være forsiktig å la seg lure av markedsføringen til kosttilskudd som markedsføres som legemiddel. Probiotika kan faktisk ha god effekt på en rekke mage/tarm-relaterte lidelser og anbefales ofte som tilskudd i antibiotikakurer. edit:skrivefeil Endret 23. august 2011 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå