Gå til innhold

Hvor gammel var du når du begynte å gå til gynekologen?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 17 år som lurer på om jeg kanskje skal ta en tur.. ikke fordi det er noe galt altså, jeg bare vet ikke om det er vanlig å gå dit eller ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du føler at det ikke er noe galt burde du for all del ikke gå. Det er ikke en særlig hyggelig opplevelse. Gynekologen kan være så snill hun/han bare vil, men de ser deg faktisk rett oppi musa og stikker "fremmedlegemer" inn i deg. Huffameg, gruer meg til neste gang.

Jeg var 18.

Endret av Miki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk der ikke foer jeg ble gravid som 20aaring.

Ja, de stapper et instrument oppi der for aa aapne opp, og saa skraper de av litt greier for aa undersoke.

Hvorfor ligger dette paa seksualitet igjen..?

Endret av sjøhest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der første gang som 15åring, da hadde jeg fått kjønnsvorter :tristbla:

Men det er egentlig ikke noe grunn å dra dit "bare for å gjøre det", mange på min alder (jeg er 22) har ENDA ikke vært til gynekolog.

Har vært hos gynekolog for: kjønnsvorter, redsel for sterilitet (de sjekket om det var noe grunn til at jeg ikke ble gravid), sjekk om graviditet (det var snakk om truende abort). Har også hatt innvendig UL ( dildolignende ting de putter inn i deg for å se på livmor/eggstokker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 15. Har aldri hatt noen spesielt ubehagelig opplevelse med det. Neida, man ligger ikke og koser seg, men det er verken vondt eller traumatisk.

Jeg ser det sånn at det er en veldig god idé å ta turen før det er noe som er virkelig galt. En rutinesjekk har ingen vondt av, og det må være en trygghet å vite hva man går til den dagen det faktisk er noe som er feil (da blir det jo gjerne smertefullt og man er mye mer sårbar).

EDIT: Siden noen nevner her at det ikke er noe vits å gå dit bare for å gå dit, så vil jeg bare si meg uenig. Spesielt når man er begynt å være seksuelt aktiv kan det være en trygghet å få sjekket at alt faktisk står bra til og ser normalt ut (de sjekker for eksempel om eggstokkene er normal størrelse på, noe de fleste jenter ikke har forutsetning for å vite noe om selv).

Jeg har for øvrig vært i gynekologstolen fem ganger. Ingen av gangene hadde jeg mistanke om noe spesielt, men tok tester fordi jeg visste at jeg i teorien kunne vært utsatt for smitte. To av gangene var i forbindelse med en graviditet som jeg avbrøt. Jeg er GLAD for at jeg visste hva jeg gikk til den gangen jeg var blitt gravid, for så sårbar og utsatt har jeg virkelig aldri følt meg tidligere.

Endret av Moscato
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Jeg dro dit for første gang da jeg var 20-21. Tok det i tillegg til den obligatoriske "teste for alt i tilfelle rottefelle"-rutinen før jeg skulle ha sex uten kondom med ny, fast partner. Tenkte det var greit å få det overstått og få det bekrefta at alt stod bra til der nede.

Det er ikke en direkte behagelig opplevelse, men det er ikke vondt. Det er litt rart. Jeg fikk til og med krangla meg til en test, selv om legen sa at man ikke trenger det før man har fylt 25. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro første gang når jeg var 18! Ser oppe her at noen har sagt at man ikke burde gå med mindre man tror det er noe feil og det er jo helt galt og si. Alle jenter skal egnetlig starte og gå til gynekolog fra første gang dem har hatt sex! Om ikke det er det alltid lurt og få sjekket, en veninne av meg sjekket for sikkerhets skyld og fant foreksempel ut at det er noe feil med stoffskiftet hennes som ikke er bra. Er også fryktelig mange jenter som får livmorskreft noe de også sjekker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde foresten en søster som var tilfeldigvis på en slik sjekk, da fant de en cyste i eggstokken hennes. Hadde de ikke oppdaget dette tidligere kunne cysten sprekt noe som er utrolig smertefullt! Ikke for og skremme men det er jo absolutt lurt og ta turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aldri vært hos gynekolog (er snart 23 år). Går det greit å ha med seg samboeren inn på timen? Jeg gruer meg fryktelig til jeg en gang "må" i stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du seksuelt aktiv så anbefales det å ta en sjekk i ny og ne (ca 1 gang i året). Selv begynte jeg da jeg begynte med p-piller, var vel 15år (var ikke seksuelt aktiv før 18år). Siden det har jeg vært ca en gang i året. Utenom i det siste da jeg har vært der minst 2 ganger i året, pga celleforandringer (og jeg er ikke 25år en gang, så glad jeg sjekka for dette før jeg fikk innkalling til det).

Og jeg synes det er helt fint å gå til gynekolog.

Ja - du viser fram alt til denne legen.

Nei - det er ikke noe seksuell stemning eller noe (er det det så må du klage på legen din).

Alltid greit å vite at alt er OK.

Og legen ser slikt hele tiden, er vant til det og vil ikke tenke noe spesielt over å kikke inni musa di.

Rettelse: Jeg gikk til fastlegen som tok gynekologisk undersøkelse fram til jeg fikk negative svar på celleprøvene (2 år siden), først da ble jeg henvist/begynte å gå til gynekolog istedet.

Endret av spinnwild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Om du føler at det ikke er noe galt burde du for all del ikke gå. Det er ikke en særlig hyggelig opplevelse. Gynekologen kan være så snill hun/han bare vil, men de ser deg faktisk rett oppi musa og stikker "fremmedlegemer" inn i deg. Huffameg, gruer meg til neste gang.

Jeg var 18.

Dummeste rådet jeg har hørt. Selvfølgelig burde man gå til gynekologen selv om at man ikke mistenker at noe er galt. Det er faktisk en nødvendig sjekk og er anbefalt at man tar turen en gang i året (eller noe) etter man er blitt seksuelt aktivt. Det er ubehagelig i noen få minutter. De minuttene kan evt. redde livet ditt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste rådet jeg har hørt. Selvfølgelig burde man gå til gynekologen selv om at man ikke mistenker at noe er galt. Det er faktisk en nødvendig sjekk og er anbefalt at man tar turen en gang i året (eller noe) etter man er blitt seksuelt aktivt. Det er ubehagelig i noen få minutter. De minuttene kan evt. redde livet ditt.

Er det anbefalt selv om en har samme sexpartner i alle år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står ingenting om at TS har hatt sex. Jeg snakker bare av egen erfaring, og for meg gjorde det fryktelig vondt, og jeg hadde kjæreste da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Det står ingenting om at TS har hatt sex. Jeg snakker bare av egen erfaring, og for meg gjorde det fryktelig vondt, og jeg hadde kjæreste da.

Med denne setningen: "Om du føler at det ikke er noe galt burde du for all del ikke gå." oppfordrer du ts til å ikke dra på gynekologisk undersøkelse. Og jeg mener at det er ei ekstremt dårlig oppfordring i og med at gynologiske undersøkelser er viktige. Selv om at man ikke har sex kan man også dra for å sjekke at alt er normalt. Gjerne etter man har fylt 16 år. Gynekologiske undersøkelser handler ikke bare om kjønnssykdommer, men også om andre sykdommer og underlivsplager som kvinner kan få. Dessuten er det bedre å oppsøke gynekologen med jevne mellomrom for da er det sikker på at f.eks. kreft eller andre sykdommer blir oppdaget tidlig og kan behandles.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...