AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #1 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har vært av og på sykemeldt i mange år og slik kommer det til å fortsette å være i mange år fremover. Sliter veldig med å forstå hva jeg har krav på og hvilke rettigheter som finnes. Føler at verken arbeidsgiver, NAV-kontakt eller fastlege kan (vil) hjelpe meg med å forstå dette. Finnes det en rådgiver som kan hjelpe meg? Jeg forsøkte å spørre damene på NAV om dette, men de sa at det må kontakten min der gjøre. Men han enten vet ikke eller gidder ikke å hjelpe. Advokat har jeg ikke råd til. Håper noen vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mononoke Skrevet 21. august 2011 #2 Del Skrevet 21. august 2011 Anbefaler deg å prøve fastlegen igjen. Hvis du fortsatt ikke får noe respons der, ville jeg ha byttet fastlege! Det er en lang, tidkrevende og slitsom prosess, og det vil være veldig praktisk å ha en fastlege som står ved din side, støtter og gir råd igjennom denne prosessen. De jeg kjenner som har vært ute for noe lignende har som regel fått hjelp av lege eller psykolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #3 Del Skrevet 21. august 2011 Dersom det er lettere psykisk sykdom så kan dette prosjektet hos nav hjelpe. Hør om de har en los der du bor. http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=1806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #4 Del Skrevet 21. august 2011 jeg har fysisk sykdom. Fastlegen er veldig flink til å hjelpe meg med selve sykdommen så jeg vil ikke bytte. Dessverre.... Føler meg veldig alene oppi alt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mononoke Skrevet 21. august 2011 #5 Del Skrevet 21. august 2011 Kanskje du kunne ha hørt med kommunen? Kanskje de har noe rådgivningstilbud, som ikke er direkte knyttet til NAV, sosionom (f.eks. i forbindelse med sykehus), psykiatrisk sykepleier, etc? Hvis legen din generelt er hjelpsom, ville jeg absolutt ha prøvd å snakke med han en gang til. Evt om han har noen råd til hvem du kan snakke med videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #6 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har forsøkt å spørre fastlegen om råd angående rådgiver, men jeg han vet nok ikke. Han er veldig flink på sykdom, men veldig dårlig på papir-arbeid. Kommunen har jeg ringt, men der fikk jeg beskjeden "aaaaaner ikke" Hvor jobber sosionom og psykiatrisk sykepleier? På sykehuset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mononoke Skrevet 21. august 2011 #7 Del Skrevet 21. august 2011 Vet de har sosionomer ansatt på sykehuset, og at de ofte har psykiatriske sykepleiere som lavterskeltilbud i kommunen. Du har vel vært på sykehuset i forbindelse med utredning, hva med å eventuelt høre med legen der? De psykiatriske sykepleierene skal vel i utgangspunktet brukes ved psykiske plager, men når man får en alvorlig eller kronisk fysisk sykdom, vil det ofte også tære på den psykiske helsen. Det er ofte ikke så lange ventetider på dette tilbudet, og jeg vet om noen som har fått litt hjelp til praktiske ting også av en slik psykiatrisk sykepleier. Om dette er vanlig vet jeg dessverre ikke. Blir mye synsing fra min side nå, men håper jeg kan få hjulpet deg litt i riktig retning ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #8 Del Skrevet 21. august 2011 Takk, det hjelper mye! Da prøver jeg det i første omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mononoke Skrevet 21. august 2011 #9 Del Skrevet 21. august 2011 Nå vet jeg ikke hvor du bor, men ta en kikk på kommunens hjemmesider og se hva du kan finne. For Oslo fant jeg f.eks. følgende: Info om individuell plan Alle som har behov for langvarige og koordinerte tjenester har rett til å få en individuell plan. I planen skal det blant være en oversikt over hvilke tiltak du kan forvente å få, hvem som skal gi dem, og til hvilken tid. Dette gjelder alle typer tiltak, som for eksempel behandling, sosiale tjenester, bosted, jobb og skole. Linker til brosjyrer ligger inne på siden, synes du skal ta en kikk, printe ut og ta det med til fastlegen din. Kontaktinfo, Helse og velferdsetaten Her står det at de tilbyr rådgivning, så det kan absolutt være et sted å starte. Denne er for Oslo, men det burde vel være tilstede i alle kommuner. Lykke til ihvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #10 Del Skrevet 21. august 2011 Takk for hjelp! Setter veldig stor pris på det! Når det gjelder Individuell Plan, så er det ljug det som står på sidene deres. Ikke alle har krav på IP, det er strenge krav som stilles. Disse kravene er ofte forskjellige fra kommune til kommune (eller bydel til bydel). jeg har snakket med ansatte i flere kommuner (fordi jeg reagerte med vantro da jeg fikk avslag på min søknad om IP) og de svarte alle at grunnet økonomi kan de kun godkjenne så og så mange søkere per år. Dette er helt idiotisk. Men nok om det.... Takk for link, noe slikt finnes visst ikke i min kommune (ikke som jeg klarer å finne på nettet nå ihvertfall) men jeg kan jo prøve å høre om de i oslo har 5 min til å hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 21. august 2011 #11 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har vært av og på sykemeldt i mange år og slik kommer det til å fortsette å være i mange år fremover. Sliter veldig med å forstå hva jeg har krav på og hvilke rettigheter som finnes. Føler at verken arbeidsgiver, NAV-kontakt eller fastlege kan (vil) hjelpe meg med å forstå dette. Finnes det en rådgiver som kan hjelpe meg? Jeg forsøkte å spørre damene på NAV om dette, men de sa at det må kontakten min der gjøre. Men han enten vet ikke eller gidder ikke å hjelpe. Advokat har jeg ikke råd til. Håper noen vet. Hva med å prøve FFO's rettighetssenter? De har rådgivning på telefon. Se link! http://www.ffo.no/no/Rettighetssenteret/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå