Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville ikke ha akseptert situasjonen - og ville ha forlangt at eleven (mitt barn) fikk flytte til en annen klasse med en annen lærer.

Mange lærere er bare sinnsykt utålelige. Barn skal ikke måtte holde ut med sånt. De er tross alt på skolen hver dag.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette noe som er kommet opp nå, rett ør skolen begynnerHar begynt igjen? eller noe hun har klgd på før ferien også. Dette må jo ha vært et problem som har oppstått lenge før ferien startet før sommeren.

Skrevet

Har hun aldri kommet med dette før? Det er jo en stund siden hun har vært på skolen, så det er jo litt rart at det kommer opp nå. Men på en annen måte så går jo mange og tenker på slikt helt til det blir for stort å gå med.

Som lærer ville jeg at foreldrene hadde kontaktet meg slik at vi kunne snakket om det. Hva kan jeg gjøre for at det skal bli en kjekk skolestart for barnet? Og føler dere som foreldre at det er noe mer i det så hadde jeg også kontaktet rektor (eller jeg ville jo ha snakket med rektor uansett for å informere hva foreldrene hadde sagt til meg og for å si hva jeg har gjort eller få råd for hva jeg skal gjøre videre).

Skrevet

Jeg føler desverre ikke at jeg har noe særlig med råd å komme med, men jeg merker at jeg blir ganske irritert på de som hinter om at jenta kanskje lyver. Om hun lyver eller ikke vet jeg selvfølgelig ingenting om, men vil tro det er flere her som ville blitt sjokkerte over hvordan noen lærere kan oppføre seg.

På ungdomsskolen hadde jeg en lærer som av en eller annen grunn fant ut at han ikke likte meg og begynte å gjøre ting som å nekte å hjelpe meg med oppgaver, mobbe meg foran klassen og slenge kommentarer etter meg i gangene i friminuttene. Først trodde jeg kanskje at det var noe jeg bare innbilte meg, men en dag presterte han å fortelle hele klassen om problemene til en av jentene mens hun satt i rommet (av hensyn til henne vil jeg ikke si hva problemet hennes gikk ut på, men det var ikke småtterier), noe som endte med at hun stormet ut mens læreren stod igjen og lurte på hva i all verden han hadde gjort og påstod at han trodde at alle visste om dette (det forbauser meg den dag i dag at han ikke fikk sparken). En dag ble jeg tatt ut av klasserommet av en annen lærer som ville snakke med både meg og denne læreren det gjaldt, og han stod der og sa ting som "jeg skjønner ikke hvorfor hun har så mye imot meg" med tårevåte øyne og den dagen bestemte jeg meg for at han ikke skulle få overkjøre meg noe mer... det endte med at han satte ned toppkarakteren min i gjeldende fag til en middels karakter bare for å være jævlig.

Og til de som kommenterer det at jenta ikke har nevnt noe før nå; det kan jo være mulig at jenta ikke har turt å si noe før fordi hun har vært redd for å ikke bli trodd.

---

Beklager om innlegget ble rotete, hodepinen gjør det vanskelig å konsentrere seg.

• Liker 5
Skrevet

Har hun aldri kommet med dette før? Det er jo en stund siden hun har vært på skolen, så det er jo litt rart at det kommer opp nå. Men på en annen måte så går jo mange og tenker på slikt helt til det blir for stort å gå med.

Som lærer ville jeg at foreldrene hadde kontaktet meg slik at vi kunne snakket om det. Hva kan jeg gjøre for at det skal bli en kjekk skolestart for barnet? Og føler dere som foreldre at det er noe mer i det så hadde jeg også kontaktet rektor (eller jeg ville jo ha snakket med rektor uansett for å informere hva foreldrene hadde sagt til meg og for å si hva jeg har gjort eller få råd for hva jeg skal gjøre videre).

jenta har bare hatt denne læreren i 1 år

Skrevet

Som lærer har jeg vært i en slik situasjon. Bare på andre siden.

Jeg ble tilkalt til rektors kontor, og der satt eleven og grein og foreldrene så strengt på meg.

Jeg lurte på hva som var i veien, og da kom rektor med jentas historie. Den var bare helt utrolig. Om hvor stygg jeg hadde vært med henne,og en episode som hadde skjedd samme dag, som jeg ikke kjente igjen. Da henvendte jeg meg til jenta og spurte om hvorfor hun hadde fortalt dette,og om hun mente dette stemte. Jeg var rolig og glad for at jeg fikk fortelle min side til foreldre og rektor.

Heldigvis kom det frem at hun hadde diktet opp alt fordi jeg tok henne i røyking,og så skulle hun komme meg i forkjøpet og sverte meg, før jeg fikk informert foreldrene. Foreldrene ble veldig flaue.(!) Det er ikke alltid like lett å være lærer. Spesielt jentene er veldig ivrige i timene og blir ofte sure når de ikke får svare hver gang. De synes mye er urettferdig. Jeg er veldig glad i elevene mine,men jeg ble litt skremt den gang, hvor fort det automatisk ble jeg som var den "stygge ulven".

Så mitt råd er: Snakk med læreren først, kanskje det ordner seg. Hvis ikke er rektor selvfølgelig neste steg. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke ha akseptert situasjonen - og ville ha forlangt at eleven (mitt barn) fikk flytte til en annen klasse med en annen lærer.

Mange lærere er bare sinnsykt utålelige. Barn skal ikke måtte holde ut med sånt. De er tross alt på skolen hver dag.

Helikopterforeldre altså..

Gjest Varpunen
Skrevet

Når hørte du før første gang om dette? I går kveld? Siste kvelden i sommerferien? Selv om eleven allerede har hatt denne læreren i et år?

• Liker 1
Skrevet

Sikker på at din datter bare er litt oppmerksomhetsyk? Og finner på historier. Kontakt foreldre til vennene hennes i klassen å spør om de kan snakke medcbarna sine for deg. Hvis de ikke skjønner noe skjønner du tegninga. Uansett- si til din datter at du kontakter læreren å se hvordan hun reagerer.

Skrevet

Som lærer har jeg vært i en slik situasjon. Bare på andre siden.

Jeg ble tilkalt til rektors kontor, og der satt eleven og grein og foreldrene så strengt på meg.

Jeg lurte på hva som var i veien, og da kom rektor med jentas historie. Den var bare helt utrolig. Om hvor stygg jeg hadde vært med henne,og en episode som hadde skjedd samme dag, som jeg ikke kjente igjen. Da henvendte jeg meg til jenta og spurte om hvorfor hun hadde fortalt dette,og om hun mente dette stemte. Jeg var rolig og glad for at jeg fikk fortelle min side til foreldre og rektor.

Heldigvis kom det frem at hun hadde diktet opp alt fordi jeg tok henne i røyking,og så skulle hun komme meg i forkjøpet og sverte meg, før jeg fikk informert foreldrene. Foreldrene ble veldig flaue.(!) Det er ikke alltid like lett å være lærer. Spesielt jentene er veldig ivrige i timene og blir ofte sure når de ikke får svare hver gang. De synes mye er urettferdig. Jeg er veldig glad i elevene mine,men jeg ble litt skremt den gang, hvor fort det automatisk ble jeg som var den "stygge ulven".

Så mitt råd er: Snakk med læreren først, kanskje det ordner seg. Hvis ikke er rektor selvfølgelig neste steg. Lykke til!

Mange lærere har blitt utsatt for tilsvarende. Du er heldig som har en voksen rektor som ikke automatisk tar foreldrenes parti.

Skrevet

Sikker på at din datter bare er litt oppmerksomhetsyk? Og finner på historier. Kontakt foreldre til vennene hennes i klassen å spør om de kan snakke medcbarna sine for deg. Hvis de ikke skjønner noe skjønner du tegninga. Uansett- si til din datter at du kontakter læreren å se hvordan hun reagerer.

Hvrofor skal hennes private historie fortelles til samtlige foreldre som så skal forhøre sine unger om henne og gjøres til rykter i hele klassen? Har du tenkt på at å gjøre som du anbefaler her vil lage en utmerket grunn for å bli grassalt utsatt for mobbing fra de andre ungene?

"Der er hun som grein på læreren...Guuud,så kleint! Hun er sååå døll, asse!...Er det mulig å være sånn barselig dramaqueen som hun der? Hi Hi Hi! [Tiske, hviske!]"

:natti:

Har selv vært borti en lærer som mobbet meg så de andre elevene skulle syns han var en kul lærer.. Lite gøy.

Skrevet

Hvordan er jentas adferd? Har den endret seg i det siste? Har jenta havnet i et nytt miljø som kanskje ikke er av de heldigste som inkluderer røyk, alkohol og narkotika?

Skrevet

Hvordan er jentas adferd? Har den endret seg i det siste? Har jenta havnet i et nytt miljø som kanskje ikke er av de heldigste som inkluderer røyk, alkohol og narkotika?

Hvrofor er det så innmari vanskelig for enkelte å godta at en elev faktisk er redd sin lærer pga at læreren er ufin mot henne i timene, men at hun har holdt dette for seg selv helt til hun fikk en følelsesmessig reaksjon på å måtte tilbake dit etter ferien?

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte å godta at lærere ikke er noen superhyggelie engler som alltid vil alle barnas beste i alle tilfeller?

At det kan være både umodne, egoistiske og utilstrekkelige folk som har blitt lærere.

Hvorfor er det feks så mye enklere å godta versonen til en lærer som er happy for å ha greid å vri seg unna på et møte med rektor og foreldre,i stedet for å høre på en unge som hater situasjonen hun må igjennom hver dag?

Hva er det som gjør at ungen skal miatros på død og liv, og man skal finne alternative forklaringer i stedet for å tro på det et gråtende barn forteller?

Lærere kan være noen jævler, men disse innser selvsagt ikke dette selv, og setter opp trutmunn og indignert mine når noen påpeker at de har oppført seg klandreverdig i klassen.

Ofte er dette umodne voksne,og de har virkelighetsoppfatning som mantcher umodenheten sin.

Dvs at de selv har lite peil på hvordan de selv framstår for den enkelte elev, og at de har potensiale til å få øvrige unger i en klasse til å svare det de vet er tryggest for seg selv, når noen spør dem hvordan læreren er i en situasjon der dette blir sjekket av ulike grunner.

Elevene må nemlig sitte i det klasserommet med han alle sammen neste dag, uten at andre er tilstede- og som klasse ta imot lærerens irritasjon over at noen vil "sverte ham"...

Ingen av dem vil jo at læreren skal bli irritert på dem personlig, siden da vet de hva som vil skje dem..

Det er UNGER vi snakker om her.Ikke reflekterte voksne.

Unger som hver dag må forholde seg til en voksen som de ser mobbe en medelev, og med de konsekvensene dette får.

Når unger ikke en gang tør å si imot andre barn som mobber elever, av frykt for at mobbingen skal ramme dem selv, hva skjer da når det er sjefen i klasserommet som er den største bølla?Og ungene hver dag er prisgitt denne læreren?

Har selv sittet i det klasserommet, der læreren var en mobber, som solte seg i glansen av å bli "elsket av barna" hver gang han fikk dem til å flire når han lot en enkelt gjennomgå.Men det han ikke vet er at ingen flirte fordi de likte hem, men fordi det var best å ikke bli mislikt selv..

En sånn lærer kan man fint komme til å bli redd for.

Folk i min klasse var det.

Men ingen kom vel på å ta det opp hjemme, når dette var "normalsituasjonen i klassen" og ingen hadde erfaring med at skolesituasjonen kunne arte seg annerledes i andre klasser..

Etter noen år var jeg med på en samtale der vi var blitt såpass store at det kom kritikk av læreren opp til overflaten når vi snakke sammen. Et par av de mest skoleflinke jentene sa at "Han bryr seg jo om oss, Han er den eneste som ikke gir faen i hvordan det går med oss, Ellers ville han ikke blitt sint på folk."

Dette var svar balnt annet til meg som hadde følt på å bli mobbet. De mente jeg skulle godta dette siden de mente læreren var jo så glad i elever at han nesten kunne vært faren vår.

Vel, sånn kan det også gå.Virkelighetsoppfatningen blir helt forstyrret.

(Hvaslags urimelige og/eller voldelige fedre må disse jentene ha hatt?

Vi fant jo ut etter hvert at på foreldremøter snakket denne læreren om hvor god stemning det var i klassen, og at han kom godt ut av det med barna.Han syntes alt gikk veldig bra...

En sånn fyr ville ikke ha forstått kritikken om noen av oss skulle kommet fram med den til de voksne...

Det er en episode jeg husker ennå, som har brent seg fast. Vi satt og regnet oppgaver. Det var ro og fred helt til vi fikk sjokk av at læreren ut av det blå smalt en enmeters linjal i bordet til en gutt med ADHD som satt småpratet litt til seg selv samtidig som han regnet ut ting. Uten et ord ble gutten så dratt etter øret opp fra pulten og slengt på gangen med fysisk makt.

Så kom læreren tilbake og begynte å smiske med resten av klassen for å få oss til å le etterpå, siden folk var blitt usikre og redde..

Man kan altså fint være redd for læreren, uten at man har segt neo hjemme. Så jeg syns ikke man skal at det denne jenta sier må være oppmerksomhetsbehov eller at hun vil sverte læreren pga å ha blitt tatt i røyking eller noe annet.

• Liker 1
Gjest Varpunen
Skrevet

Hvrofor er det så innmari vanskelig for enkelte å godta at en elev faktisk er redd sin lærer pga at læreren er ufin mot henne i timene, men at hun har holdt dette for seg selv helt til hun fikk en følelsesmessig reaksjon på å måtte tilbake dit etter ferien?

Masse skriving i midten her her....

Man kan altså fint være redd for læreren, uten at man har segt neo hjemme. Så jeg syns ikke man skal at det denne jenta sier må være oppmerksomhetsbehov eller at hun vil sverte læreren pga å ha blitt tatt i røyking eller noe annet.

Selvfølgelig kan man være kjemperedd for læreren. Det finnes mange lærere der ute som aldri burde ha satt foten sin i et klasserom. Men av og til er en fjær bare en fjær og ikke ti høns. Spesielt når timingen er sånn som nå, (aldri hørt noe om dette før + siste dagen i sommerferien) bør man jo prøve å grave litt dypere og finne ut litt mer før man går videre med det.

Skrevet

jenta mi gjør ikke sånt, hun er kristen og går til kjerka med meg hver søndag, hun er flink på skolen og oppfører seg veldig fint

Skrevet

i går snakket jeg med rektor. han sa til meg at denne læreren hadde blitt tilkalt flere ganger av kansje 5 elever i løpet av 3 år. Etter at jeg hørte rektor sa det forlangte jeg at jenta mi skulle få bytte klasse, oog uansett hva dere sier om det syns jeg at jeg skal ta rektors råd og nå er jeg glad og dattera mi er glad og læreren og jeg håper at dette får konsekvenser for læreren!

Skrevet

jenta mi gjør ikke sånt, hun er kristen og går til kjerka med meg hver søndag, hun er flink på skolen og oppfører seg veldig fint

Jeg syns de fleste kristne ikke er så snille jeg ... liker bedre de som bare er kristne av tradisjonelle grunner, men har mange andre gode verdier i livet.

Skrevet

Det er helt irrelevant for hennes evne til å eventuelt lyve og/eller overdrive en historie.

Det kan være at det hun forteller er sant, eller det kan være at hennes skolenekt har helt andre grunner hun ikke ønsker fortelle om(gutte/venninneproblemer etc) og hun derved finner opp en dekkhistorie for å slippe å fortelle den "flaue" sannheten.

Dette vet du ikke - og selv om jeg forstår foreldres behov for å alltid forsvare sitt eget barn så er ikke alltid det til det beste hvis de faktisk lyver om noe.

Selv har jeg erfaring med lærere som har utøvd vold mot elever/seksuell trakassering over mange år uten av foreldre trodde på barnas versjoner, og en ledelse som aldri tok tak i saken.

Da mener jeg av typen kaste pulter mot elever i timen, true med at "hvis du ikke holder kjeft voldtar jeg deg" etc.

Flere venner av meg hadde ham som lærer, og min 6 år yngre lillebror. Han jobber der fortsatt for å si det sånn......Så det er lurt å ta det opp med både lærer og rektor spør du meg.

Skrevet

Ok. har ingenting med saken å gjøre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...