Gå til innhold

Gode selvtillitsøvelser?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å f opp selvtilliten kraftig. Jeg har sosial angst og sliter med å forholde meg til mennesker. Å gå på en ukjent dageligvare butikk er vanskelig for meg. Generelt bare det gå på ukjente plasser, der jeg vet det er mennesker.

PÅ vgs ble jeg baksnakket mye når jeg gikk i korridorene, og alt handlet om hvor stygg de syntes jeg var. Så det ødela meg slik at jeg knapt klarer se folk i øynene nå, hvertfall hvis det ikke er 1-2 meter mellom oss.

Siste årene har jeg levd veldig isolert, og forsøkt å studere, uten hell, fordi jeg ikke klarer å møte opp. Utrolig nok har jeg kart å møte opp til timene så langt i år, og det ser bra ut, men selvtilliten og lysten til å møte opp minker for hver dag merker jeg.

var ute og gikk tur nettopp, fordi jeg syns det er så koselig. Men så såg jeg en gruppe mennesker lenger oppi gata som koste seg og hoiet og lo, så jeg snudde og gikk en annen vei fordi jeg ikke turte å passere dem. Irriterer meg at jeg er så feig, men jeg takler ikke bli ledd ut som jeg ble før på vgs, så ungår grupper som kan finne på å gjøre det mot meg.

Hva skal jeg gjøre for å få opp selvtilliten til å i heletatt føle meg verdig nok ti å passere mennesker og grupper? Og hvordan takle det å bli snakket nedsettende om i bakgrunnen? Jeg vet jeg ikke kan gå rundt å hjemme meg og la andre mennesker styre meg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg bare gi deg en klem :klemmer:

Og så vil jeg be deg oppsøke fastlegen din og be om hjelp. Når man sliter så tungt som du gjør så trenger man mer profesjonell hjelp enn man kan få på et nettforum.

Men noen råd vil jeg prøve meg på likevel. Jeg har litt erfaring med de samme tankene og følelsene du har, og har hatt nytte av kognitiv terapi.

Kognitiv terapi går ut på å endre tankemønstre. Begrepet "tankeleser" er mye brukt. Vi som sliter med dårlig selvtillit påberoper oss ofte (ubevisst) en rolle som tankeleser. Vi "vet" at folk snakker stygt om oss, at de ser rart på oss osv. Noen ganger er det jo sant (det skjer alle mennesker), men veldig ofte så er et kun vår egen dårlige selvtillit som snakker til oss.

Via kognitiv terapi kan man lære seg å snu på disse tankene. Man øver seg på å stille spørsmål ved sine egne tanker og følelser, og finne alterntive forklaringer. Hvis noen ser på deg og ler, så tenker du kanskje fort at de ler fordi de synes du ser teit ut. Finnes det andre muligheter? Kan det hende at du tilfeldigvis er i synsfeltet deres mens de ler? Kan det hende at de ler av noe som er bak deg eller ved siden av deg? Eller kanskje de ler av en vits noen har fortalt og så tilfeldigvis var du i nærheten? Eller kan det hende at de akkurat har snakket om at en av dem har kjøpt seg DEN råstilige røde jakka på ferie i London (eksklusivt, ingen andre i byen har den jakka), og så tusler du forbi i nøyaktig samme jakke...

Poenget er at svært mye av det vi tolker inn i andre menneskers oppførsel er noe vi skaper i vårt eget hode, fordi vi er "tankelesere".

Kognitive terapeuter (ofte psykologer) kan hjelpe deg å sette dette i system. I en behandlingsperiode vil man analysere episoder man opplever nøye, ofte skriver man ned tanker og følelser knyttet til det som har vært vanskelig. Etter hvert går denne tankeprosessen mer og mer av seg selv, og etter hvert kan man bli så flink i denne tenkemåten at man slipper å bekymre seg særlig for hva andre mener i det hele tatt. :)

Her kan du spørre om råd fra profesjonelle anonymt.

Lene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...