Gå til innhold

evig hodepine...


Silje_Mor

Anbefalte innlegg

Hei.

for å gjøre en lang historie litt kortere så har jeg da altså hatt hodepine i flere dager. startet på mandag denne uken. klarer ikke konsentrere meg så mye, så beklager rotete innlegg.. greia er at jeg da har tatt panodil hver dag, for har konstant hodepine. kan panodilen skade på noen måte, siden jeg har tatt det så ofte?

jeg skjønner ikke hva denne plutselige hodepinen skyldes. har det med en gang jeg står opp, til jeg legger meg, kjenner det omtrent hele tiden. er ganske kjedelig..

noen som har noe tips og råd om hva dette kan skyldes eller hva jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm... se litt på hva du spiser. Noe mat kan utløse hodepine, og ikke minst er det lett å få hodepine hvis man spiser for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solmåne

Har du vært til lege?

Hvis du ikke pleier å få hodepine ofte, eller så kraftig for den del så ville jeg gått til lege snarest mulig, for det er noe man bør ta alvorlig.

Har selv hatt noen store anfall selv da jeg fikk skrevet ut panalgin forte på legevakten, og det hjalp ikke engang, men nå går jeg til nevrolog og har fått medisin som funker.. jeg har hatt migrene i 10 år uten å fått det diagnosert før nå!

Men om du ikke pleier ha hodepine så er det nok ikke migrene heller..jeg tror heller ikke at du skal knaske flere panodil! Det er jo tydelig at det ikke funker, og da bør du kutte det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solmåne

men om det er hodepine som ikke er så kraftig, så kan det hende at du har fått spenningshodepine.. altså nakke, skuldre, kjeve eller noe annet som spenner seg slik at det ender opp i hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger av medisiner? Vanlige smertestillende som paracet og ibux kan føre til hodepine. Det samme kan noen typer allergitabletter, f.eks. attarax.

Stram nakkemusklulatur kan gi hodepine. Slutter du å drikke kaffe kan du få hodepine.

Har du endret noen rutiner i det siste, vært ekstra stresset eller kan ha reagert på medisiner du evt. tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har hjelp av Panodil, er den ikke farlig så lenge du bruker den som beskrevet i pakningsvedlegget, men det er et uhyre farlig medikament hvis du tar for mye. Du skal være klar over at langvarig bruk kan gi deg en såkalt "medikamentindusert hodepine" - så jeg anbefaler deg å begrense bruken noe hvis du bruker det over lang tid. Én uke er ikke bekymringsverdig hvis du doserer riktig, men du bør ikke bruke det fast over lengre tid, både fordi du får dårligere effekt, og fordi leveren din ikke er særlig glad i paracetamol.

Du kan prøve Ibuprofen (Ibux) i stedet, men les NØYE på pakningsvedlegget. Det er en del tilstander og forhold man skal ta hensyn til også her.

Hvis du ikke får noen særlig effekt, bør du snakke med legen din om en evt. sterkere medisinering, men det beste er selvsagt å finde årsaken til hodepinen, og eliminere den.

Jeg minder om at dette forumet egentlig ikke tillader medikamentdiskusjoner, kjefter på meg selv for ovenstående, og ber deg bruke sund fornuft og skepsis, og evt. ressurser hos fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodepine i mer enn 3 dager = tur til legen.

Fra :

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/hodepine.php

Noen symptomer bør føre til kontakt med legen:

Ta øyeblikkelig kontakt med lege ved plutselig hodepine, spesielt hvis smertene er ledsaget av et eller flere av følgende symptomer: endret bevissthet, kvalme, oppkast, høy feber, nakkestivhet, kramper, synsforstyrrelser eller ved problemer med å føle eller styre armer og ben.

Snarlig kontakt med lege: en bør ikke vente lenge med å kontakte lege ved langvarig hodepine eller hodepine ledsaget av hukommelsesproblemer, konsentrasjonsvansker, tretthet eller psykiske endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodepine kan også ofte skyldes at man drikker for lite, dvs. vann.

Godt poeng!

Jeg understreker samtidig at hvis man ikke kan få i seg mat, er rent vann potensielt farlig, fordi det vasker ut elektrolytter som behøves for å opprettholde væskebalansen (som igjen påvirker blodtrykk osv.). Da er det bedre å drikke noe som inneholder salter, f. eks. cola, saft eller sportsdrikker, og sukkerholdige drikker er i denne sammenhengen ikke dumt.

Jeg vil poengtere at ovennevnte gjelder hvis man ikke kan (eller vil...) spise av en eller anden grund. Får man i seg mat, er rent vann sunt og helsebringende.

Dette blir kanskje litt pedantisk, men siden jeg ikke vet noe om situasjonen til TS, tenkte jeg det ikke kunde skade, i hvert fall.

Både dårlig ernæringsstatus og dárlig væskebalanse kan skabe hodepine. Hvis det vedvarer særlig mye lengre, bør du til lege. Det er masse årsaker til langvarig hodepine, og noen av dem er alvorlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å slutte å ta tablettene, kan være at de gir hodepine som bivirkning, ironisk nok. Vil anbefale deg det til å starte med. Om det ikke funker kan du etterhvert bytte til et annen smertestillende, f.eks ibux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stramme muskler i nakke/rygg/kjeve

Låsninger i nakke/rygg/kjeve

Dårlig syn (det kan faktisk komme ganske så plutselig)

Bivirkninger fra medisiner

Lite mat/vann

Stress/sliten

Alt dette er vanlige årsaker til hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...