Gå til innhold

Ingen ledige fastleger i min kommune, og stor misnøye med min nåværende..


Signe83

Anbefalte innlegg

Her i kommunen der jeg bor(en noe mindre kommune) har de akkurat nok fastleger til å dekke antall innbyggere. Ergo ingen sjans til å bytte. Jeg og familien flyttet hit for et par måneder siden, og da var det ingen ledige. Vi ventet noen uker før vi fikk tildelt den eneste ledige.

Jeg takler ikke nåværende fastlege. Han virker totalt uinteressert når jeg er der og er sur. Føler at jeg kaster bort tiden hans, og lar vær å ta opp ting som jeg egentlig skulle ha tatt opp. F.eks. ny resept på p-piller fikk jeg ikke meg til å spørre om sist jeg var der, fordi jeg var redd jeg tok opp tiden hans. Tenker med skrekk den dagen jeg skal på en GU til ham...

Hva gjør man i slike situasjoner? Går det f.eks. an å bytte fastlege til nabokommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heloise

Hadde same problem, men fant en luke hos den andre legen og fikk byttet med litt flaks! Har du vært inne på nettsidene der du bytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge en fastlege i nabokommunen eller hvor du vil i hele landet. Men et tips er å gå på fastlegesidene den 1. hver måned. Da kan det være noen plasser ledig (folk flytter, andre dør, andre igjen har byttet fastlege og det blir registrert den 1.) Har selv klart å få den legen jeg ønsker ved å følge med ved månedskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i mellomtiden kan du bestille time hos den legen du vil. Det er ikke sånn at man MÅ gå til fastlegen, man må bare vente litt ekstra av og til (men her i kommunen går det stort sett greit å få time samme uke nesten uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ogaå registrere deg der, pp helfo sine sider slik at du får en mail med engang noen er ledige. Husker ikke hvor jeg fant det, men je fåe ihvertfall det, mail altSå når noen i min kommune blir ledige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen der jeg bor(en noe mindre kommune) har de akkurat nok fastleger til å dekke antall innbyggere. Ergo ingen sjans til å bytte. Jeg og familien flyttet hit for et par måneder siden, og da var det ingen ledige. Vi ventet noen uker før vi fikk tildelt den eneste ledige.

Jeg takler ikke nåværende fastlege. Han virker totalt uinteressert når jeg er der og er sur. Føler at jeg kaster bort tiden hans, og lar vær å ta opp ting som jeg egentlig skulle ha tatt opp. F.eks. ny resept på p-piller fikk jeg ikke meg til å spørre om sist jeg var der, fordi jeg var redd jeg tok opp tiden hans. Tenker med skrekk den dagen jeg skal på en GU til ham...

Hva gjør man i slike situasjoner? Går det f.eks. an å bytte fastlege til nabokommunen?

Du har ikke fått den behandling du har krav på fra din fastlege. Det du beskriver, gir grunn til å melde fra om legens oppførsel til fylkeslegen så han kan få advarsel eller bli fratatt retten til å praktisere. Du burde ha rett på erstatning etter slik behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på denne siden. Det gjorde jeg, og det tok heldigvis ikke lang tid før legen jeg gjerne ville ha var ledig. Men jeg sjekket hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...