Gå til innhold

Lån/stipend


altflyter

Anbefalte innlegg

Tilgang til internett, strøm (heldigvis er varmtvann og mesteparten av oppvarmingen inkludert i leia), klær, sko, hygieneartikler, husholdningsartikler, telefon, en liten studentfest innimellom osv.

I starten av semesteret er utbetalingen større, og fordi jeg setter av penger der går det rundt, men jeg lever ikke akkurat fett.

Jeg vil ikke ha mye mer i studielån, for det må jo også betales tilbake, men litt mer hadde vært veldig greit.

Det jeg vil få fram er at studielånet ikke er stort, og man har ikke god råd selv om man visstnok har mer å rutte med enn i -94.

Då får du skaffe deg en deltidsjobb. Det er ikke meningen at stipendet skal dekke alt det du nevner her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilgang til internett, strøm (heldigvis er varmtvann og mesteparten av oppvarmingen inkludert i leia), klær, sko, hygieneartikler, husholdningsartikler, telefon, en liten studentfest innimellom osv.

I starten av semesteret er utbetalingen større, og fordi jeg setter av penger der går det rundt, men jeg lever ikke akkurat fett.

Jeg vil ikke ha mye mer i studielån, for det må jo også betales tilbake, men litt mer hadde vært veldig greit.

Det jeg vil få fram er at studielånet ikke er stort, og man har ikke god råd selv om man visstnok har mer å rutte med enn i -94.

Da gjør du det jo akkurat som du skal, og det går rundt, og hva i alle dager er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha mer penger, så vidt jeg har forstått. Hele tråden handler om at vi visstnok har for lite å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha mer penger, så vidt jeg har forstått. Hele tråden handler om at vi visstnok har for lite å rutte med.

Jeg ønsker ikke mer lån, men jeg vil ha meg frabedt påstander om at jeg har mye penger å rutte med, for vet du hva, det har jeg virkelig ikke! Selv om man visstnok har mer penger nå enn i -94 (og man har ikke tatt med den enorme prisøkningen på leie av bolig når man har regnet ut dette.

Du tar feil, hele tråden handler ikke om at studenter har for lite å rutte med. Mye handler om at utgangspunktet for TS spørsmål/påstand (Skjønner ikke hvordan de kan tillate at stipendet ikke økes i takt med KPI en. Alt annet øker jo med den. Er det andre enn meg som syntes dette er hårreisende?) var feil, og forskjellen mellom før og nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alså, som student har man ikke mye å rutte med. Men det handler om å tilpasse seg, gjøre småjobber her og der. Jobbe gjennom sommeren. I fjor bodde jeg og en venninne på akerbrygge, ja det var dyrt men det går da helt fint ann å jobbe vedsidenav studiene. Jeg studerer dobbelt opp, har en jobb som gir meg 10 000 ekstra i måneden OG jeg rekker å trene :) så det handler bare om prioriteringer, budskjett og planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alså, som student har man ikke mye å rutte med. Men det handler om å tilpasse seg, gjøre småjobber her og der. Jobbe gjennom sommeren. I fjor bodde jeg og en venninne på akerbrygge, ja det var dyrt men det går da helt fint ann å jobbe vedsidenav studiene. Jeg studerer dobbelt opp, har en jobb som gir meg 10 000 ekstra i måneden OG jeg rekker å trene :) så det handler bare om prioriteringer, budskjett og planlegging.

Det handler også om hva man studerer samt hvor mye man jobber med studiene. Noen studier krever mer enn andre.

Får du 10 000 utbetalt fra ekstrajobben i mnd (+ en del ekstra jobbing om sommeren) går du vel også over inntektsgrensa til Lånekassen og får redusert stipendandelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler bare om å finne løsninger, kjøre det gjennom foreldres konto og få det utbetalt igjen av foreldre som "lommepenger" :)

Jeg studerer jus og økonomi så tror nok jeg har studier som krever mer enn mange andre, men jeg står opp 6 hver dag alle hverdager, og legger meg igjen kl 23. Jeg bruker ikke tid på TV, men jobber med studiene mine, trener er med venner og jobber. Hver eneste time du sover lengre om morgenen er en time du kunne studert/ jobbet/ trent. Hver time du bruker på tv og fb, kunne du jobbet ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler bare om å finne løsninger, kjøre det gjennom foreldres konto og få det utbetalt igjen av foreldre som "lommepenger" :)

Jeg studerer jus og økonomi så tror nok jeg har studier som krever mer enn mange andre, men jeg står opp 6 hver dag alle hverdager, og legger meg igjen kl 23. Jeg bruker ikke tid på TV, men jobber med studiene mine, trener er med venner og jobber. Hver eneste time du sover lengre om morgenen er en time du kunne studert/ jobbet/ trent. Hver time du bruker på tv og fb, kunne du jobbet ;)

Altså svindel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil si at når jeg studerer ved to steder og itillegg klarer å jobbe så jeg tjener 10 000 kr i måneden så vil ikke jeg straffes av staten for dette, du må gjære kalle det svindel, men jeg er ikke av samme oppfatning. Hvorfor skal man straffe de som jobber hardt? er ett merkelig samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil si at når jeg studerer ved to steder og itillegg klarer å jobbe så jeg tjener 10 000 kr i måneden så vil ikke jeg straffes av staten for dette, du må gjære kalle det svindel, men jeg er ikke av samme oppfatning. Hvorfor skal man straffe de som jobber hardt? er ett merkelig samfunn.

Dere straffes ikke, poenget er at stipend er for dem som ikke har anledning til å tjene masse penger på si. Har man denne anledninga så har man ikke behov for stipend. Hvorfor i all verden skal man gi stipend til dem som tydeligvis greier å tjene nok penger på egenhånd ved siden av studiene? Det ville vært bakvendt det.

Forøvrig, selv om du kjører ut lønna på foreldres konto, kommer ikke lønna di opp på selvangivelsen? Sniker du deg unna skatten også? I så fall er det jo svindel, ja. Kommer det derimot på likningen vil Lånekassen få all informasjonen de trenger. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Det er ikke mye mtp hvor dyrt det er å leve i landet vårt. Har selv en husleie på 9500 + strøm, tlfregninger, matpenger, barnehage på 2500 osv. Men jeg er EVIG takknemlig for at vi får noe i det hele tatt. Synes det er direkte utakknemlig å klage på at vi får for lite penger når vi så og si har gratis utdanning!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg. Jeg fant tallene i en mattebok for vgs. Jeg trodde de var korrekte. Men jeg syntes likevel det er merkelig at de som fikk stipend på denne tiden, sier at de hadde kjempegod råd, mens vi som får stipend i dag må snu på krona

"De som fikk stipend på den tiden sier de har kjempegod råd"? Har du gjort en vitenskapelig undersøkelse, eller? Har heller aldri hørt at dette skulle være en generell oppfattelse. Selv fikk jeg lån og stipend fra 1995-2002, og følte aldri jeg hadde særlig god råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg vil si at når jeg studerer ved to steder og itillegg klarer å jobbe så jeg tjener 10 000 kr i måneden så vil ikke jeg straffes av staten for dette, du må gjære kalle det svindel, men jeg er ikke av samme oppfatning. Hvorfor skal man straffe de som jobber hardt? er ett merkelig samfunn.

Du studerer jus, sa du? Du har tydeligvis ikke lest nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine betaler skatt av dem, og ja jeg jobber ræva av meg hver jævla dag. Mens de fleste studenter soser rundt og er på fylla torsdag, fredag og lørdag, jeg tar 120 poeng i året så ikke kom å snakk om annledning til ikke å jobbe å tjene penger. For det handler kun om latskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE har annledning til å tjene 10 000 i måneden om de gidder, det er i underkant av 3 timer jobb om dagen :) ALLE kan jobbe to 8 timers dager i uken + noen kvelder og alikevel lese til studiet så ikke kom her fordi dere ikke orker å stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ALLE har annledning til å tjene 10 000 i måneden om de gidder, det er i underkant av 3 timer jobb om dagen :) ALLE kan jobbe to 8 timers dager i uken + noen kvelder og alikevel lese til studiet så ikke kom her fordi dere ikke orker å stå på.

Ikke alle. Alle har ulike forutsetninger, folk kan slite med sykdommer o.l. Samboeren min er på skolen hver dag fra kl.8 til 18, altså ti timer. Hadde han skulle jobbet tre timer om dagen hadde vi aldri sett noe til hverandre. Det må riktignok sies at vi aldri har klaget på studielånet, for det klarer vi oss fint på, men verken han eller jeg hadde kunnet jobbe ved siden av studiene (han pga. tid, jeg pga. sykdom og et studium som er på grensen til hva jeg klarer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE har annledning til å tjene 10 000 i måneden om de gidder, det er i underkant av 3 timer jobb om dagen :) ALLE kan jobbe to 8 timers dager i uken + noen kvelder og alikevel lese til studiet så ikke kom her fordi dere ikke orker å stå på.

Hva skal vi med stipend da, hvis ALLE kan gjøre dette? Bortkastede penger fra staten jo...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle. Alle har ulike forutsetninger, folk kan slite med sykdommer o.l. Samboeren min er på skolen hver dag fra kl.8 til 18, altså ti timer. Hadde han skulle jobbet tre timer om dagen hadde vi aldri sett noe til hverandre.

Han har selv valgt å prioritere tid med deg over å jobbe. Så han har med andre ord mulighet til å jobbe tre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har selv valgt å prioritere tid med deg over å jobbe. Så han har med andre ord mulighet til å jobbe tre timer.

Han jobber jo (med skolearbeid) også når han kommer hjem kl. 18. Han sitter ikke bare å soser med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...