Gå til innhold

Lån/stipend


altflyter

Anbefalte innlegg

I gamle dager (de dager som refereres til i mattebøkene fra VGS som gullalderen) studerte jeg. I mange år. Et studie hvor jeg ikke "kunne jobbe mye ved siden av", fordi jeg ikke var villig til å gi slipp på sosialt liv ved skolen, tid med kjæresten og en time TV om dagen. Så jeg levde kun på studielån.

Husleia var på 3500 (2010-kroner), og da bodde jeg i kollektiv med to andre i en leilighet, alle andre kostnader kom ved siden av. Å bo alene på noe annet enn studenthybel var helt uaktuelt. Umøblerte hybler i studentbyene i Oslo får du fra samme beløp i dag. Og jeg vet de er vanskelige å få tak i, det var de i gamle dager også...

Det hadde ALDRI gått rundt dersom jeg ikke jobbet 16-timers dager 7 dager i uka hele sommerferien. Eller dersom jeg hadde ønsket meg bedre plass til å bo, telefon hjemme, sydentur, gud forby en bil. Valget mellom middag til middag eller knekkebrød og en 10-pakning var aldri langt unna.

Og jeg gikk ut med flere hundre tusen i studielån, på et tidspunkt hvor rentene lå på rundt 8% flytende... Skulle gjerne ha gjort om litt mer til stipend ja.

Endret av Sissan9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man velger jo helt selv hva man prioriterer, at alle ikke har samme kapasitet som meg når det kommer til jobb og studier er vel derfor man får lån og stipend men alle kan om de vil :) mye vondt i viljen på folk om dagen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger jo helt selv hva man prioriterer, at alle ikke har samme kapasitet som meg når det kommer til jobb og studier er vel derfor man får lån og stipend men alle kan om de vil :) mye vondt i viljen på folk om dagen...

Jeg synes du dømmer uten å egentlig se ut til å ha noen som helst forståelse for at ikke alle er som deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ser hva mine medstudener bruker tiden på, FB..TV.. og andre fornøyeligheter :) de må da gjærne gjøre det, men ikke fortell at man ikke "kan jobbe fordi studiene tar så mye tid" når du bruker tiden på å sose rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ser hva mine medstudener bruker tiden på, FB..TV.. og andre fornøyeligheter :) de må da gjærne gjøre det, men ikke fortell at man ikke "kan jobbe fordi studiene tar så mye tid" når du bruker tiden på å sose rundt.

Det kan jo være at dine medstudenter rett og slett jobber mindre enn deg fordi de holder seg innenfor loven mht hva de har lov til å tjene? Da blir det fort timer til andre fornøyeligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ser hva mine medstudener bruker tiden på, FB..TV.. og andre fornøyeligheter :) de må da gjærne gjøre det, men ikke fortell at man ikke "kan jobbe fordi studiene tar så mye tid" når du bruker tiden på å sose rundt.

Ikke ønsker å jobbe mye blir vel mer riktig for de fleste, noe jeg synes er en helt legitim årsak når man er fulltidsstudent (dvs. en student som i prinsippet skal bruke 8 timer daglig på studiene). Jeg bruker selv 8 timer daglig, og synes ikke jeg fortjener refs for at jeg "bare" gidder å jobbe noen helger i måneden, og dermed holder meg godt innenfor Lånekassens inntekstgrenser. Du fortjener heller ikke refs for å jobbe mye (men du fortjener refs for svindel), men du har ikke behov for gratis penger fra staten, og får det dermed ikke... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei men jeg kunne jo sluttet å jobbem fordi det var mer lettvint. Men da hadde jeg hatt mindre penger. Hadde jeg hatt mindre penger kunne jeg ikke drevet med hobbyen min som jeg elsker, og det ville gått utover livskvaliteten min. Om jeg ikke jobber OG får penger fra lånekassen går ikke det hjulet mitt rundt ;) Er mange som svindler på lånekassen med tanke på bosted og lignende, jeg er mer bekymret for trygdesvindlere enn de som faktisk har som mål å studere å være en bidrager i samfunnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

ALLE har annledning til å tjene 10 000 i måneden om de gidder, det er i underkant av 3 timer jobb om dagen :) ALLE kan jobbe to 8 timers dager i uken + noen kvelder og alikevel lese til studiet så ikke kom her fordi dere ikke orker å stå på.

Overhodet ikke alle som makter dette. Alle klarer det vel, så det har du sikkert rett i, men veldig mange vil bli utbrent. Spesielt om de har barn ved siden av studiet. Husk at det å ha barn er mer krevende enn å jobbe noen vakter i uken. Så om man skal jobbe noen vakter i uken, pluss ta seg av barn og hjemmet, pluss studere; ja, da ville ihvertfall jeg sluttet å glede meg over hverdagen.

Jeg jobber nå fast hver 3.helg, pluss er tilkallingsvikar. Jeg kan også melde meg på ledige vakter dersom jeg skulle ha fri fra skolen eller har ekstra overskudd.

Det å si at ALLE klarer å jobbe 2 8-timersvakter i uken pluss fullt studie, synes jeg er å ta litt hardt i. Lurer på hvilket studium du går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men jeg kunne jo sluttet å jobbem fordi det var mer lettvint. Men da hadde jeg hatt mindre penger. Hadde jeg hatt mindre penger kunne jeg ikke drevet med hobbyen min som jeg elsker, og det ville gått utover livskvaliteten min. Om jeg ikke jobber OG får penger fra lånekassen går ikke det hjulet mitt rundt ;) Er mange som svindler på lånekassen med tanke på bosted og lignende, jeg er mer bekymret for trygdesvindlere enn de som faktisk har som mål å studere å være en bidrager i samfunnet :)

Og jeg er mer bekymret for å få folk med din moral ut i arbeidslivet. Kan jo bli mange interessante episoder i ditt arbeidsliv, så lenge du mener at svindel er ok så lenge man bidrar til samfunnet samtidig som man svindler fra samfunnet. Sitter sikkert en del svindlere i fengsel verden rundt med samme innstilling... "Ja, men jeg betalte jo skatt og bidro til samfunnet, hva gjør det da at jeg brøt loven?".

Lykke til!

PS. Du trenger ikke slutte i jobben din, bare være ærlig med Lånekassen/skatteetaten, og oppgi din virkelige inntekt. Du får ikke mindre utbetalinger per måned av den grunn, du ender bare opp med et større lån til sist, noe du, med din arbeidskapasitet, kan takle fint.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler bare om å finne løsninger, kjøre det gjennom foreldres konto og få det utbetalt igjen av foreldre som "lommepenger" :)

Jeg studerer jus og økonomi så tror nok jeg har studier som krever mer enn mange andre, men jeg står opp 6 hver dag alle hverdager, og legger meg igjen kl 23. Jeg bruker ikke tid på TV, men jobber med studiene mine, trener er med venner og jobber. Hver eneste time du sover lengre om morgenen er en time du kunne studert/ jobbet/ trent. Hver time du bruker på tv og fb, kunne du jobbet ;)

Flott at du klarer så mye i hverdagen. Men, ikke for å være frekk, men det er nok andre studier som er langt hardere enn økonomi og jus. Kan nevne de klassiske realfagene, siv. ing, medisin osv. I tillegg så er det mange studier som har svært mye obligatoriske oppmøte og innleveringer, slik at det faktisk ikke er alle som har mulighet til å jobbe i snitt tre timer om dagen. Joda, selvfølelig kan hver enkelt sikkert optimalisere en del, men man når en grense og den grensen når man fortere når man tar de aller tøffeste studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg vel enig i essensen av åpningsinnlegget, noe man vel kan være uten å være lat. Selv om studielån har fulgt KPI så er det mange utgifter som ikke ligger innen KPI, som f. eks boligutgifter som har steget dramatisk på utleiemarkedet.

Problemet er at myndighetene selv har ambisjoner om å gjenskape fulltidsstudenten i kjølvannet av kvalitetsreformen. Når man selv har et uttalt mål, så må man også ta grep for å følge opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om studielån har fulgt KPI så er det mange utgifter som ikke ligger innen KPI, som f. eks boligutgifter som har steget dramatisk på utleiemarkedet.

Studenthyblene i Oslo i dag koster like mye som studenthyblene kostet da jeg studerte for leeeenge siden (omregnet til 2010-kroner). Så dette er ikke en sannhet uten modifikasjoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skulle jeg ønske meg ett enda større lån når jeg er ferdig å studere fordi jeg faktisk har vært flink å jobbe under studiene? du skjønner vel at det høres RIMELIG bakvendt ut. Alså...3 år på BI = 150 000 i skolepenger + 270 000 i lån/stipend + etter dette har jeg 4 år igjen på jussen 365 000 kr, til sammen 785 000kr, skolepengene til BI blir heller ikke omgjort til stipend, så tror meg er ikke keen på så jævlig mye mer i lån når jeg er ferdig :)

Overførte også formuen min over på mine foreldres konto for å slippe at det skulle bli ett problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor skulle jeg ønske meg ett enda større lån når jeg er ferdig å studere fordi jeg faktisk har vært flink å jobbe under studiene? du skjønner vel at det høres RIMELIG bakvendt ut. Alså...3 år på BI = 150 000 i skolepenger + 270 000 i lån/stipend + etter dette har jeg 4 år igjen på jussen 365 000 kr, til sammen 785 000kr, skolepengene til BI blir heller ikke omgjort til stipend, så tror meg er ikke keen på så jævlig mye mer i lån når jeg er ferdig :)

Overførte også formuen min over på mine foreldres konto for å slippe at det skulle bli ett problem ;)

Det handler om å være ærlig, goldenchanel, og ikke snylte til seg penger som man ikke har rett på. Når du kan jobbe såpass mye at du får 10 000 kr ekstra inn på konto hver måned, så har du strengt tatt ikke behov for lån og stipend. Sammenlignet med "vanlige" studenter som kun lever på studielån, har du da mer enn 3000 ekstra i måneden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da kanjeg jo heller jobbe mindre så jeg tjener 140 000 i året istedenfor 170 000, herre når folk her går på nav er det jo faen meg mindre klaging enn det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da kanjeg jo heller jobbe mindre så jeg tjener 140 000 i året istedenfor 170 000, herre når folk her går på nav er det jo faen meg mindre klaging enn det her!

Jo, det er faktisk ganske heftig og rettmessig surving når folk svindler til seg goder de ikke har krav på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikkje feitt å leve på studielån. Sjølv byrja eg studia på slutten av 90-talet, og fekk noko over 60.000 for eitt år. Eg var enda student då studiestøtta gjekk opp til ca. 80.000 kr, og dei ekstra tusenlappane utgjorde mykje i eit trongt budsjett.

Eg valde å ikkje jobbe ved sia av studia, då eg valde å heller bruke tid på frivillig arbeid i studentorganisasjonar. Men eg jobba kvar sommar. Hadde som regel ei veke heilt fri om sommaren, resten av tida gjekk til sommarjobb. Men som vi sa: "Å ha ferie er å gjere noko anna enn ein gjer til vanleg". Eg gjekk for øvrig på eit av dei hardare studia, men mange jobba ein del ved sidan av studiet for det. Det blir ein del pengar av å jobbe ein ettermiddag/kveld i veka og annakvar laurdag.

Eg budde i bufellesskap alle åra eg var student, dei var gjerne rimeleg nedslitte, for slitte bustader er billegare enn nyoppussa. Men eg hadde det heilt topp, eg. Siste par åra budde eg på studentby ca 5 km frå universitetet, og hadde eg visst korleis det var, hadde eg vald å flytte dit tidlegare. For forhalda der var mykje meir odrna enn når eg leigde av private.

Det som var, var at omlag alle hadde lite pengar å rutte med, så ein vart ikkje utanfor sjølv om lommeboka var ganske skrapt. Vi gjorde mange ting som ikkje kosta særleg mykje, hadde mykje festar og middagsselskap hos kvarandre og gjekk sjelden ut på byen, då det er og blir dyrt.

I dag har eg veldig god råd, men eg er glad eg hadde dei her åra på særs begrensa midlar, for om eg havnar i uføret så veit eg at eg kan leve eit godt liv på mykje mindre enn det eg brukar av pengar i dag.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler bare om å finne løsninger, kjøre det gjennom foreldres konto og få det utbetalt igjen av foreldre som "lommepenger" :)

Jeg studerer jus og økonomi så tror nok jeg har studier som krever mer enn mange andre, men jeg står opp 6 hver dag alle hverdager, og legger meg igjen kl 23. Jeg bruker ikke tid på TV, men jobber med studiene mine, trener er med venner og jobber. Hver eneste time du sover lengre om morgenen er en time du kunne studert/ jobbet/ trent. Hver time du bruker på tv og fb, kunne du jobbet ;)

Jeg finner det svært ironisk at du studerer jus OG økonomi og driver med dette. Jeg tviler på at du kommer til å bli en spesielt god jurist eller økonom :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke heeelt sikker enda om jeg syns jeg får mye eller lite, for jeg har ikke helt satt meg inn i hvor mye penger jeg bruker i gjennomsnitt i mnd. osv. Men på skolen jeg går på har vi semesteravgift på 2000 kr, og vi må også kjøpe bøker til rundt 3-4000. OG kjøpe egne malepensler, papir, maling, saks, blyanter, farger og etterhvert materialer til andre ting vi skal holde på med. I tillegg er det jo husleie og mat og alt sånn. Nå er ikke husleia mi så dyr heldigvis da! Men jeg vet at mange studenter har gjerne dobbel husleie enn meg....

Men jeg er glad for at jeg valgte å begynne på skole i en liten by, enn å ta samme studiet i oslo.... det var vel mest pga leia (det er ekstremt billig å leie her. neste år tenker jeg å finne meg en hybel som er enda billigere). Og sånt syns jeg andre studenter bør tenke på og :) Små byer har uansett veldig bra studentmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger jo helt selv hva man prioriterer, at alle ikke har samme kapasitet som meg når det kommer til jobb og studier er vel derfor man får lån og stipend men alle kan om de vil :) mye vondt i viljen på folk om dagen...

Så vi skal liksom bli imponert over hvor flink og effektiv du er? Jeg vil heller ha litt dårlig råd enn å være like trangsynt som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...