Gå til innhold

Gnisser tenner


Gjest Kv84

Anbefalte innlegg

Så da kan jeg ikke akkurat få stoppet det, da jeg ikke merker at jeg gjør det om natten. Nå har det gått så langt at det iser på den ene tannen min. Om jeg får bygd opp tennene hos tannlegen, som jeg fått flere ganger, så klarer jeg å gnisse dette bort på kort tid. Og så koster det jo vanvittig mye penger. Finnes det noe skinne eller noe jeg kan bruke om natten?

Noen som har andre gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min beste venninne har en sånn formet bitebeskyttelse (slik tannreguleringsdings) som hun bruker om natten. Tror den er spesielt for gnissing, da hun også har gnisset av seg litt tannbiter her og der. Snakk med tannlegen din, så du kan få fikset deg noe slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde jo tannlegen din ha sett om du gnisser såpass at du ødelegger tennene dine !

Jo tannlegen kan gjøre et avstøp av tennene i overmunnen og lage biteskinne til deg.

Det finnes både en kloss og heldekkende myk, midium og hard skinne.

Det kan hjelpe noe på gnissingen, men gnissingen blir ikke borte.

I overmunnen beskytter det jo tennene helt, mens nede i munnen vil det fortsatt bli slitarsje. Men siden skinnen er laget av et mykere stoff en tennene slites ikke tennene like raskt.

Jeg er svært plaget og har den hardeste skinnen. Er helt sår i kjeven på morgenen alikevel og har alikevel fått mye sltarsje på tennene i undermunnen.

Men noe har det lettet. Biter ikke stykker av tennene og kjeven er ikke helt i lås på morgenen.

Har planer om å forsøke manuellterapaut som er spesialist på kjevedysfunksjon (som det heter) Håper det kan lette noe av mine plager. Håpet er jo at det skal bli helt borte, men aner ikke hvordan denne behandlingen virker ennå.

Det er forresten en del øvelser du kan gjøre for å løse opp muskelaturen i kjeven. Men for å gjøre de riktig bør du nesten få tannlegen til å vise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Slike skinner kan legen søke om å få dekket på NAV. De koster engentlig rimelig mye, men kan tannlegen dokumentere at det er et stort og (antakelig) varig problem kan h*n søke om dekning av slike skinner.

Hilsen gjest ovenfor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det før. tanleggen slipte ned de to tennene jeg gnisset sammen og bygde på den ene av dem(den var blitt kjempe liten:().

Dette er leeenge siden da, men gnisser ikke tenner lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...