AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #1 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg vurderer å bli blodgiver, men har et spørsmål i den sammenheng. Jeg ser fordeler med at blodet mitt blir testet for sykdommer, jeg liker jo tanken på å få blodet mitt testet for sykdommer noen ganger i året. Problemet er at dette antakelig bare gjelder overførbare sykdommer - og den typen ting vet jeg jeg ikke har. Jeg tenker mer på at mange typer sykdommer kan avsløres i blodet lenge før man får konkrete symptomer, og hvor tidlig avsløring og behandling har avgjørende betydning for sykdomens alvorlighet. Hvis man testes også for slike ting - da begynner vi å snakke. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #2 Del Skrevet 20. august 2011 Mener de tester blodprosent for å se hvordan de best mulig kan bruke blodet, men utover det er jeg usikker på om de tester for noe. Jeg er faktisk ikke engang sikker på om de tester for HIV hver gang? Men generelle mangler? Nix. Det må du nok se om du får en lege til å teste for. Du vil sannsynligvis ha mest hell hos en privatlege, da offentlige leger svært skjelden fokuserer på forebygging av denne typen du tenker på her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 20. august 2011 #3 Del Skrevet 20. august 2011 Du vil sannsynligvis ha mest hell hos en privatlege, da offentlige leger svært skjelden fokuserer på forebygging av denne typen du tenker på her. Dette er bare tull. Fastlegen følger selvfølgelig opp dette. Men hvis du er ung, er det ikke sikkert at han gjør det uden at du ber om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 20. august 2011 #4 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg vurderer å bli blodgiver, men har et spørsmål i den sammenheng. Jeg ser fordeler med at blodet mitt blir testet for sykdommer, jeg liker jo tanken på å få blodet mitt testet for sykdommer noen ganger i året. Problemet er at dette antakelig bare gjelder overførbare sykdommer - og den typen ting vet jeg jeg ikke har. Jeg tenker mer på at mange typer sykdommer kan avsløres i blodet lenge før man får konkrete symptomer, og hvor tidlig avsløring og behandling har avgjørende betydning for sykdomens alvorlighet. Hvis man testes også for slike ting - da begynner vi å snakke. Noen som vet? Blodbanken tester ikke DIN helse, men om blodet ditt er trygt å bruke for andre.Det involverer testing for en del smittsomme sykdommer. De testene de gjør, finner du her: http://www.blodbanken-oslo.no/praktisk/forste.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #5 Del Skrevet 20. august 2011 Dette er bare tull. Fastlegen følger selvfølgelig opp dette. Men hvis du er ung, er det ikke sikkert at han gjør det uden at du ber om det. Da har jeg hatt uflaks med mine 4 fastleger til nå. Har hatt ønske om å få tatt jevnlige tester av HIV, hepatitt, stoffskifte, D-vitamin, b12 og jern, med god argumentasjon for hver enkelt prøve. Det jeg fikk tatt? "Blodprosent". Jeg gidder ikke mer, og legger heller de ekstra kronene igjen hos en privatlege som tar meg på alvor. Fastlegen benytter jeg meg kun for når det gjelder sykemeldinger pga feber ol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 20. august 2011 #6 Del Skrevet 20. august 2011 (endret) Da har jeg hatt uflaks med mine 4 fastleger til nå. Har hatt ønske om å få tatt jevnlige tester av HIV, hepatitt, stoffskifte, D-vitamin, b12 og jern, med god argumentasjon for hver enkelt prøve. Det jeg fikk tatt? "Blodprosent". Jeg gidder ikke mer, og legger heller de ekstra kronene igjen hos en privatlege som tar meg på alvor. Fastlegen benytter jeg meg kun for når det gjelder sykemeldinger pga feber ol. Jeg kan ikke udtale meg om ditt konkrete tilfelle, men man udfører ikke tester som det ikke er noen klinisk indikasjon for. Og mye av det du ramser opp her, er ting som svært mange TROR at de lider av, på grund av en del misforståtte oppslag fra kvakksalvere. På generelt grundlag, kan jeg godt forstå hvorfor disse testene ikke er blitt udført. Jeg mener ikke å fornærme deg, men generelt sett kan jeg forstå legene dine. Det eneste jeg stusser litt på at du ikke fikk udført, er HIV-testen.... Jeg kjender ikke din situasjon, og kan derfor ikke si at det var riktig å ikke udføre disse testene. Men jeg kjender igjen et visst mønster fra andre pasienter. edit: Med klinisk indikasjon, mener jeg tester der det er grund til å undersøke nærmere. Hos yngre pasienter, er de tingene du ramser opp veldig usandsynlige i forhold til kliniske funn, med mindre du befinder deg i en specifikk risikogruppe. Endret 20. august 2011 av Giacomo_P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #7 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg kan ikke udtale meg om ditt konkrete tilfelle, men man udfører ikke tester som det ikke er noen klinisk indikasjon for. Og mye av det du ramser opp her, er ting som svært mange TROR at de lider av, på grund av en del misforståtte oppslag fra kvakksalvere. På generelt grundlag, kan jeg godt forstå hvorfor disse testene ikke er blitt udført. Jeg mener ikke å fornærme deg, men generelt sett kan jeg forstå legene dine. Det eneste jeg stusser litt på at du ikke fikk udført, er HIV-testen.... Jeg kjender ikke din situasjon, og kan derfor ikke si at det var riktig å ikke udføre disse testene. Men jeg kjender igjen et visst mønster fra andre pasienter. Med tanke på at det var utslag på 3 av 4 tester (jern, b12 og D-vitamin. Stoffskiftet var fint) når jeg endelig fikk gjennomslag for de, så vil jeg si jeg er i min fulle rett til å være oppgitt over den erfaringen jeg har med norsk helsevesen. Så å si at leger alltid tar tak i forebyggende medisin er noe jeg rett og slett ikke tror på lengre. Noen gjør det, heldigvis, andre dømmer ut fra ulike fordommer og erfaringer fra andre pasienter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 20. august 2011 #8 Del Skrevet 20. august 2011 Med tanke på at det var utslag på 3 av 4 tester (jern, b12 og D-vitamin. Stoffskiftet var fint) når jeg endelig fikk gjennomslag for de, så vil jeg si jeg er i min fulle rett til å være oppgitt over den erfaringen jeg har med norsk helsevesen. Så å si at leger alltid tar tak i forebyggende medisin er noe jeg rett og slett ikke tror på lengre. Noen gjør det, heldigvis, andre dømmer ut fra ulike fordommer og erfaringer fra andre pasienter. Glimrende at du fant ud av det. Men som jeg sa, generelt er disse testene ikke så aktuekle for yngre mennesker, hvis det bare er et ønske fra pasienten, og ingen andre forhold som skulde tilsi det. Jeg mener ikke ditt konkrete tilfelle. Ja, jeg tror du har vært uheldig med de legene du har møtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #9 Del Skrevet 20. august 2011 Glimrende at du fant ud av det. Men som jeg sa, generelt er disse testene ikke så aktuekle for yngre mennesker, hvis det bare er et ønske fra pasienten, og ingen andre forhold som skulde tilsi det. Jeg mener ikke ditt konkrete tilfelle. Ja, jeg tror du har vært uheldig med de legene du har møtt. Eller du har vært heldig Umulig å bedømme, det vil uansett bli anekdoter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anon Skrevet 3. september 2011 #10 Del Skrevet 3. september 2011 Veileder for tranfusjonstjenesten (pdf); http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00100/Veileder_for_transf_100599a.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå