Gå til innhold

fortjener hun straff?

burde jeg straffe den eldste hardest? (les innlegg før stemming)  

27 stemmer

1. 1. straffe den eldste hardest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

storesøster sier selv at hun synes at det å plage, slå og klore lillesøsteren er gøy, og hun har også innrømmet at lillesøsteren ikke gjør noe tilbake fordi lillesøster er redd for storesøster, storesøster bare synes at det gøy og plage.

problemet er at søsteren forteller meg at lillesøster ikke gjor noe, storesøster liker bare å plage og ler når jeg kjefter, men jeg straffer lillesøster fordi hun skriker for ingenting, også når storesøster ikke plager.

Basert på dette, mener jeg det er åpenbart at storesøster sliter med noe, som hun lar gå ut over lillesøster. Dette tærer på lillesøster, som ikke bare blir fysisk og mentalt såret av storesøsteren sin, men attpåtil får kjeft for det. Å reagere med å skrike er da helt vanlig, og hvis hun ofte skriker, kan det godt hende at lillesøster har begynt å slite på grunn av dette.

Jeg må si at det er helt hårreisende hvor dårlig du har håndtert dette, trådstarter. Det er jo helt sykt at du lar storesøsteren får holde på sånn, uten å beskytte lillesøster, men KJEFTE på henne.

BUP har allerede blitt foreslått, og det rådet håper jeg du tar til deg. Situasjonen deres må det gjøres noe med NÅ, hvis ikke kan du komme til å ende opp med to døtre som hater hverandre og deg.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest MorAase
Skrevet (endret)

Slenger seg på de som foreslår BUP. Denne ungen trenger virkelig oppfølging. Tenk over om det har vært en plutselig personlighetsforandring.

Endret av MorAase
Skrevet

ja men hvem skal jeg kontakte og hvordan, jeg vil ikke at de skal synes at datteren min er så frekk at de tror jeg er en dårlig forelder, er det mulig de tar henne fra meg?

Du kan begynne med å kontakte fastlegen for å få henvisning til BUP. At du tar tak i problemene og søker hjelp, viser at du er oppegående og at du ønsker å hjelpe datteren din. De tar henne ikke fra deg fordi hun er voldelig.

Som flere nevner; det ligger ofte psykiske problemer bak slike handlinger.

Skrevet

Jeg vil si det er relativt unormalt at en femtenåring har en slik atferd, og i tillegg svarer på den måten hun gjør.

Hadde barna vært 3 og 5 eller i tidlig skolealder kunne jeg forstått det - men her blir jo lillesøster bokstavelig talt terrorisert i sitt eget hjem, og de har foreldre(eller mor da) som bare "kjefter" og gir dem husarrest som passer småbarn.

Ta vekk goder for å oppfordre til normal oppførsel?.......de er ikke barn lengre. De er tenåringer.

Hva ville du gjort dersom ett av barna kom hjem og hadde fått juling av naboen? Gitt dem husarrest fordi en annen har utøvd vold?......Hun skriker jo fordi hun er livredd og vil ha hjelp......tenker du hun bare skal være stille og ta imot? Alvorlig talt.

Jeg ville nok gjort som andre her sier - sendt henne til BUP. Hun trenger hjelp - hun har helt tydelig atferdsvansker.

Du trenger også veiledning der til hvordan du kan håndtere henne.

Stakkars lillesøster tenker nå jeg.....

• Liker 4
Skrevet

Sikkert lurt å gå til lege for viderehenvisning, men samtidig med det, ville jeg tatt en god prat med kontaktlærer. Et ganske normalt prinsipp er "vold inn-vold ut", så jeg tror jeg ville brukt litt tid på å prøve å finne ut hvor volden kommer inn. hos datteren din, og hvordan man kan hjelpe henne. For hvorfor er hun så frustrert? Jeg tror det er ganske sjeldent at barn og ungdom bare er grunnleggende slemme og onde, og om det er tilfelle tenker jeg at du og andre bør se det i andre sammenhenger også, f.eks om hun var slem mot dyr som liten, om hun viser lite tegn til empati og medfølelse og ektefølt anger, osv. For: Tenker du at det er noe galt med datteren din i seg selv, eller kan det heller være at hun opplever ting som gjør at hun har behov for å ta det ut på søsteren...?

Når det gjelder straff syns jeg godt du kan vise at du ikke tolererer vold, og gi en straff som er fornuftig. Men jeg tror den største effekten av straff i dette tilfellet er å vise den andre at du tar volden hun blir utsatt for på alvor. Har egentlig ikke tro på at straff vil føre til at volden avtar.

• Liker 2
Skrevet

TRO MEG.. den yngste kan være mye verre enn den eldste uten at du ser det. Kan godt være hun som begynner, og hyler når storesøsteren tar igjen.. Jeg vokste opp i en søskenflokk, og der var den yngste den desidert sleipeste, og slapp alltid unna. Det må to personer til for å starte en krangel...

Her slipper den yngste jo ikke unna - hun blir straffet, så jeg er ganske sikker på at hun hadde sluttet for lengst med å være sleip om det er det hun er.
Skrevet

hvorfor straffer du lillesøsteren når hun faktisk ikke har gjort noe galt?

At hun skriker er vell for å få hjelp av den "gale" storesøster som faktisk går til angrep..

SKJERP DEG!!

DU får heller snakke med lillesøsteren at hun ikke trenger å skrike, men helt seriøst, her er det storesøster som er problemet og ikke den lille!!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...