Gå til innhold

fortjener hun straff?

burde jeg straffe den eldste hardest? (les innlegg før stemming)  

27 stemmer

1. 1. straffe den eldste hardest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har to døtre en på 15 og en på 13, og de krangler ganske ofte, den eldste tar ofte og klorer, slår og slenger slemme kommentarer, mens den yngste ikke tør gjøre så mye fordi hun er tememelig mye mindre enn den eldre, men skriker og hyler HØYT når søsteren gjør noe. Når jeg kommer ned er jeg ganske forbanna og skrker på begge to og straffer begge, nå har jeg begynt å legge merke til at den yngste ikke gjør særlig mye, men skriker noe veldig og kan være sur i dager etterpå siden jeg straffer henne også, så spørsmålet er, bør jeg straffe den yngste på grunn av skriking og hyling?

Og i så fall hvordan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du burde kanskje ta deg en real alvorsprat med begge to, der du vil ha et svar på hva som utløser kranglene mellom de to.

Det er jo normalt at søsken krangler, men det er å gå litt over streken å utøve vold mot lillesøsteren sin, selv om de ikke er enige.

Det kan jo være at lillesøster skriker fordi hun er redd, og vet hva hun har i vente, i og med at storesøster slår, klorer og slenger mye dritt til henne.

Edit: Er vel storesøster som bør straffes dersom det er hun som utløser kranglene. Men lillesøster kan jo også være irriterende, og "begeret renner over" for storesøster, selv om man uansett ikke skal ty til vold!

Endret av Sweetpea25
  • Liker 4
Skrevet

Du burde kanskje ta deg en real alvorsprat med begge to, der du vil ha et svar på hva som utløser kranglene mellom de to.

Det er jo normalt at søsken krangler, men det er å gå litt over streken å utøve vold mot lillesøsteren sin, selv om de ikke er enige.

Det kan jo være at lillesøster skriker fordi hun er redd, og vet hva hun har i vente, i og med at storesøster slår, klorer og slenger mye dritt til henne.

Edit: Er vel storesøster som bør straffes dersom det er hun som utløser kranglene. Men lillesøster kan jo også være irriterende, og "begeret renner over" for storesøster, selv om man uansett ikke skal ty til vold!

bra svar. her er en krangel de hadde i dag som er veldig typisk hverdagskrangel. Lillesøster satt og så på TV, da storesøster kom og sa hun skulle ha fjernkontrollen lillesøster sa at hun skulle se og ropte på meg med en gang :P jeg kom ned og sa at lillesøster var der først og at hun skulle få se på TV. med en gang jeg gikk opp tok storesøster kontrollen og lillesøster skrek... igjen. Jeg gikk ned og sa til storesøster at hun skulle gi kontrollen tilbake og at lillesøster skulle vær stille når jeg enda en gang gikk hørte jeg ENDA et til skrik, men denne gangen kom lillesøster opp og gren og hadde kloremerker på begge armene og på leggen og sa at storesøster hadde kalt henne stygge ting, jeg sendte storesøser ned og lillesøster opp på rommet og begge måtte være der i 1 time uten internett og noen andre underholdningsmidler, var jeg for hard mot lillesøster, eller burde hun straffes for å være for høylytt? (snakker ikke om når hun gren, men når hun srek i starten)

Gjest malifika
Skrevet

At lillesøster skriker når storesøster utøver vold er da et helt vanlig reaksjonsmønster når hun ikke tør å ta igjen selv.

Så sånn sett straffet du kanskje henne litt hardt..

Når det er sagt så syntes jeg at du burde ta en tur på et familiekonor får å få råd til hvordan du skal holde styr på disse ungene jeg, litt foreldre veiledning kanskje.

Det er absolutt ikke frekt ment for jeg veit at unger kan være noe hærk men, dette hørtes virkelig ikke bra ut.

Lykke til.

Skrevet

Sent svar, men jeg må si meg enig med Malifika, at det jo er storesøster som utløser krangelen (i dette tilfelle), og det er hun som "ødelegger" for lillesøster ang. TVkikkinga, og etterpå er slem/utøver vold. Gråt/skriking kan jo utløses pga. redsel.

• Liker 2
Skrevet

hvorfor straffer du den yngste hun har da ikke gjort noe galt?

• Liker 8
Skrevet

I eksempelet du skisserer, kan jeg ikke se at lillesøsteren har gjort noe galt. Du har sagt at hun får se på TV, men storesøsteren gir seg ikke. Du ber storesøster holde seg unna, men storesøster gir seg ikke, og til slutt ender det med at hun klorer.

Med mindre lillesøsteren gjorde noe for å fremprovosere denne diskusjonen (noe ditt innlegg ikke sikter til), ser jeg ikke hvorfor lillesøsteren bør bli straffet. Hun reagerer når hun blir slått og kloret, det er ingenting galt i det.

Dette er kun en hypotese fra min side, men ved å straffe begge på samme måte, kan det virke som at du indirekte mener at å bruke vold er like legitimt som å skrike. Når lillesøsteren skriker; kaller hun storesøsteren noe stygt, eller skriker hun bare fordi hun vil at hun skal slutte/fordi hun er redd. Isåfall synes jeg det er galt at du straffer henne.

Dersom jeg var deg, ville jeg forsøkt å snakke med begge jentene enkeltvis når de ikke krangler. Spør storesøster hvorfor hun utagerer, kan det være noe lillesøsteren sier/gjør som du ikke legger merke til? (Jeg er selv eldt, og selv om jeg aldri har vært voldelig, har jeg blitt irritert fordi broren min har sluppet billig unna i enkelte krangler). Husk at som forelder som ikke er tilstede når krangelen begynner, ser du kun en del av hele bildet. Jeg synes også du bør forklare I KLARTEKST til storesøsteren at vold ikke er lovlig, under noen omstendigheter. Hun kan bli frustrert, og få lov til å vise det, men da ved ord og ikke handling.

Anbefaler (som andre nevner) en tur til Familievernkontoret.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal du straffe den eldste hardest når det er hun som begynner.

• Liker 1
Skrevet

I eksempelet du skisserer, kan jeg ikke se at lillesøsteren har gjort noe galt. Du har sagt at hun får se på TV, men storesøsteren gir seg ikke. Du ber storesøster holde seg unna, men storesøster gir seg ikke, og til slutt ender det med at hun klorer.

Med mindre lillesøsteren gjorde noe for å fremprovosere denne diskusjonen (noe ditt innlegg ikke sikter til), ser jeg ikke hvorfor lillesøsteren bør bli straffet. Hun reagerer når hun blir slått og kloret, det er ingenting galt i det.

Dette er kun en hypotese fra min side, men ved å straffe begge på samme måte, kan det virke som at du indirekte mener at å bruke vold er like legitimt som å skrike. Når lillesøsteren skriker; kaller hun storesøsteren noe stygt, eller skriker hun bare fordi hun vil at hun skal slutte/fordi hun er redd. Isåfall synes jeg det er galt at du straffer henne.

Dersom jeg var deg, ville jeg forsøkt å snakke med begge jentene enkeltvis når de ikke krangler. Spør storesøster hvorfor hun utagerer, kan det være noe lillesøsteren sier/gjør som du ikke legger merke til? (Jeg er selv eldt, og selv om jeg aldri har vært voldelig, har jeg blitt irritert fordi broren min har sluppet billig unna i enkelte krangler). Husk at som forelder som ikke er tilstede når krangelen begynner, ser du kun en del av hele bildet. Jeg synes også du bør forklare I KLARTEKST til storesøsteren at vold ikke er lovlig, under noen omstendigheter. Hun kan bli frustrert, og få lov til å vise det, men da ved ord og ikke handling.

Anbefaler (som andre nevner) en tur til Familievernkontoret.

problemet er at søsteren forteller meg at lillesøster ikke gjor noe, storesøster liker bare å plage og ler når jeg kjefter, men jeg straffer lillesøster fordi hun skriker for ingenting, også når storesøster ikke plager.

Skrevet

at lillesøster er sur i flere dager etterpå, burde fortelle deg noe?? er den som går til vold som skal straffes. hun skriker fordi hun ikke tør å gjøre noe annet

• Liker 1
Gjest lillevill
Skrevet

Du må jo ta tak i hun som slår og klorer!

Hadde noen slått og klort deg så hadde vel du også skreket??

KAnsje være megler og få dem til å snakke sammen..PRøv å redd forholdet mellom dem nå, det vil de takke deg for senere. Det kan være en fantatsisk stor glede å ha en søster.

Man skal aldri slå da!!!

Skrevet

jeg syns du burde straffe storesøster med husarrest og at hun må si unnskyld, og kansje du burde si til lillesøster at hun må roe seg ned HVIS hun skriker for ofte.

• Liker 2
Skrevet

TS her,

Jeg har snakket med storesøster og hun sier at hun synes det er morsomt å plage og være slem og hun sier at lillesøster burde lære å forsvare seg, noe som jeg synes var veldig rat sagt :gjeipnår je

når jeg straffer storesøster går hun bare imot straffen, i går kveld klokken 3 så jeg at hun satt ute og røyket! jeg tok fra henne røyken og spurte hvor hun fikk den fra men hun nekter å si det, hva kan jeg gjøre for å få henne til å høre, jeg skjønner ikke hvorfor lillesøster er så lydig, mens storesøster er så frekk når jeg har oppdratt dem begge likt!

Skrevet

TS her,

Jeg har snakket med storesøster og hun sier at hun synes det er morsomt å plage og være slem og hun sier at lillesøster burde lære å forsvare seg, noe som jeg synes var veldig rat sagt :gjeipnår je

når jeg straffer storesøster går hun bare imot straffen, i går kveld klokken 3 så jeg at hun satt ute og røyket! jeg tok fra henne røyken og spurte hvor hun fikk den fra men hun nekter å si det, hva kan jeg gjøre for å få henne til å høre, jeg skjønner ikke hvorfor lillesøster er så lydig, mens storesøster er så frekk når jeg har oppdratt dem begge likt!

Dette ville jeg virkelig ha pratet med fagfolk om. Jenta er 15 år og burde for lengst ha sluttet med å more seg over slikt.

• Liker 1
Skrevet

problemet er at søsteren forteller meg at lillesøster ikke gjor noe, storesøster liker bare å plage og ler når jeg kjefter, men jeg straffer lillesøster fordi hun skriker for ingenting, også når storesøster ikke plager.

Du skal selvfølgelig ikke straffe lillesøsteren, storesøsteren bør seriøst følges opp av BUP eller fagfolk. Som andre påpeker; slik atferd er ikke normalt, og spesielt ikke at hun synes slikt er morsomt.

• Liker 4
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke straffe lillesøsteren, storesøsteren bør seriøst følges opp av BUP eller fagfolk. Som andre påpeker; slik atferd er ikke normalt, og spesielt ikke at hun synes slikt er morsomt.

ja men hvem skal jeg kontakte og hvordan, jeg vil ikke at de skal synes at datteren min er så frekk at de tror jeg er en dårlig forelder, er det mulig de tar henne fra meg?

Skrevet

TRO MEG.. den yngste kan være mye verre enn den eldste uten at du ser det. Kan godt være hun som begynner, og hyler når storesøsteren tar igjen.. Jeg vokste opp i en søskenflokk, og der var den yngste den desidert sleipeste, og slapp alltid unna. Det må to personer til for å starte en krangel...

Skrevet

TRO MEG.. den yngste kan være mye verre enn den eldste uten at du ser det. Kan godt være hun som begynner, og hyler når storesøsteren tar igjen.. Jeg vokste opp i en søskenflokk, og der var den yngste den desidert sleipeste, og slapp alltid unna. Det må to personer til for å starte en krangel...

storesøster sier selv at hun synes at det å plage, slå og klore lillesøsteren er gøy, og hun har også innrømmet at lillesøsteren ikke gjør noe tilbake fordi lillesøster er redd for storesøster, storesøster bare synes at det gøy og plage.

• Liker 1
Skrevet

storesøster sier selv at hun synes at det å plage, slå og klore lillesøsteren er gøy, og hun har også innrømmet at lillesøsteren ikke gjør noe tilbake fordi lillesøster er redd for storesøster, storesøster bare synes at det gøy og plage.

Da bør du få en henvisning til BUP for henne, for det er ikke normalt.

Skrevet (endret)

Det kan være storesøster sliter med ting som du ikke vet om. Det er helt unormalt å "kose seg" med å utøve vold mot andre! Hun trenger seriøst hjelp! Ta kontakt med fastlegen og få henne henvist til BUP.

Endret av CeeCee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...