Willow22 Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Hei Hadde vært kjekt å høre andres erfaringer med tenåringsgutter og sexualitet. Jeg er stemor til fire gutter, hvorav to har vist rar atferd (synes jeg da). Den ene, som er 13 år, sendte et bilde av seg selv naken til den kvinnelige læreren sin. Det ble stor ståhei og sjokkert lærer. Gutten skulle få komme til psykolog og få oppfølging, men nå 3 mnd etterpå har det ennå ikke skjedd. Ca. en måned etter dette, leter jeg etter trusene mine, finner bare ett eller to par. Spør da min mann om han har sett de, det har han, de ligger i en skuff på badet som han og denne gutten bruker, jeg bruker som regel et annet bad. Da jeg henter de, ser jeg at det er noen som har hatt alle (ca. 20!) par på seg (de lå inni hverandre), og de er skitne inni. Altså, sansynligvis brukt til å onanere i. Jeg vasker de, vi diskuterer hvordan vi skal håndtere dette, vi vet ikke hvem det er, men mistenker da 13-åringen. Siden gutten allerede har blitt utsatt for en del oppmerksomhet rundt oppførselen sin, bestemmer vi at far skal ta dette opp med psykologen, og få råd hvordan håndtere dette. Vi tenkte også at det kanskje ikke ville gjenta seg når gutten oppdaget at trusene var borte, og da kanskje bli så flau over at vi vet det og dermed ikke ville gjøre det igjen. Jeg ønsker at far skal ta kontakt med psykolog med en gang, han vil vente til etter ferien. Noen uker etterpå oppdager jeg igjen at en del truser har forsvunnet. Finner de i en pose med støvsuger utstyr, som jo jeg oftest bruker, så det virker som om de er lagt der med vilje for at JEG skal finne de. I tillegg sammen helg oppdager jeg at på rommet til en annen av guttene til min mann, gutten er 16, så er det striper av sæd nedover veggen ved siden av sengen. Jeg er jo nå på grensen til panisk, i villrede om hva vi og jeg skal gjøre. Jeg føler meg innvadert og at jeg helst ikke vil ha guttene i hus. Min mann tar dette litt som "sånn er det når hormonene herjer", synes dette er pinlig å snakke med guttene om, og gjør fint lite. Jeg mener derimot at spesielt 13 åringen egentlig roper om hjelp, men har ingen som snakker til ham. Moren vil heller ikke snakke med gutten om dette. Jeg har derfor bestilt time hos terapeut slik at vi kan få råd til hvordan håndtere det. Har andre erfaringer med at gutter oppfører seg på lignende måte i tenårene? Jeg skjønner at hormonene går helt av skaftet, det er jeg med på, men hadde kanskje ikke forventet at det ville slå ut på denne måten. De kan selvsagt onanere alt de vil, men hadde jo vært greit om de brukte papir eller boksershortser til å tørke seg med. Hvordan snakker dere til deres gutter om dette? Blir veldig glad for innspill og råd!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Æsj. Seriøst, jeg hadde ikke lenger klart å bo i samme hus som den gutten. Og det mener jeg helt alvorlig! 3
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #3 Skrevet 19. august 2011 Gutten trenger veiledning og at dere setter noen grenser for ham. Psykolog syns jeg var vel drøyt. Han er ikke unormal fordi om han er æørlig mot seg selv på at han tenner på voksne kvinner i stedet for jevnaldrende. Han må bare få vite hvor grensene gåt med tanke på at han ikke kan bruke andres eiendom (ditt undertøy) til sexleketøy. Det dummeste dere gjør er å gi ham dårlig samvittighet og si Æsj eller Fy, siden da påfører dere ham komplekser og kan gi opphva til et psykisk problem. Si ganske enkelt nei til at han tusker til seg dine truser. Nekt ham det. Fortell hva du har sett og si at det ikke er akseptalbet, og at du ikke vil tillate det. Du kan si at da vil du bli nødt til å låse inn dine ting siden gutten har bevist at han ikke kan å oppføre seg.Fortell at da vil du også måtte begynne å føre nøyere kontroll med han siden han har vistr å ikke være moden nok ennå. Dette bør få han til å ta seg sammen. Guttens far MÅ på banen og veilede sin sønn i å holde sitt sexliv privat og si fra hvor grensene går. Dette har han tydeligvis ikke gjort før i livet, siden hans barn ikke har lært seg normale normer for dette. Barn kan ikke overlates til seg selv med et skuldertrekk og så forventes å fikse alt selv her i livet.Forldere må faktisk ta del i gene barns liv. Derfor er det dere foreldre som må snakke med ungen, og ikke en fremmed psykolog. Det vil dere ikke komme til målet med. Så sett dere ned og snakk med guttene, Få avkalrt dette, og hvem som knabber og bruker truser. Si fra at det er en normal preferanse å like kvinner som er eldre enn seg, siden det ER normalt. Men forklar hvor grensene går, og at ingen har rett til å invadere andres privatliv. Si også at de må lære å holde sitt eget sexliv privat. Går ikke dette, så snakk mer sammen, og funker ingenting- da ringer man psykolog.Men som sagt er det viktigere hva far og mor gjør, så barnet kan få en modell å orientere seg etter i denne fasen av livet. Lykke til. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Æsj. Seriøst, jeg hadde ikke lenger klart å bo i samme hus som den gutten. Og det mener jeg helt alvorlig! Da er det jo bra for ham at nettopp du ikke er denne guttens forelder...
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #5 Skrevet 19. august 2011 Min mann tar dette litt som "sånn er det når hormonene herjer", synes dette er pinlig å snakke med guttene om, og gjør fint lite. Jeg mener derimot at spesielt 13 åringen egentlig roper om hjelp, men har ingen som snakker til ham. Moren vil heller ikke snakke med gutten om dette. Jeg har derfor bestilt time hos terapeut slik at vi kan få råd til hvordan håndtere det. Første råd må være å ikke utlevere gutten på internett, hvis dette er en reell problemstilling.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Hei I tillegg sammen helg oppdager jeg at på rommet til en annen av guttene til min mann, gutten er 16, så er det striper av sæd nedover veggen ved siden av sengen. Vis ham at du har sett det ved å peke rett på dem, og instruer ham i å vaske veggen etter seg. Dette bør gjøre sitt til å få slutt på sæd fra onanering på veggene..Gutter blir nemlig flau over å bli tatt på fersken, og vil da skjerpe seg. Men som sagt be han vaske og sett grenser. Si fra hva du syns. Det er ingen grunn til å være pysete, siden du vil gjøre disse guttene en stor tjeneste ved å lære dem noe de sårt trenger, nemlig å få vite hvor grensene går. Onani er normalt og ikke æsj, men sæd på veggen er urenslig. Det bør du si til ham, og som sagt instruere han til å vaske. Stå gjerne på stedet til det er fjernet. Ønsker deg som sagt over lykke til med dette. Gjør det sterk og vis at du mener alvor.Det vil gå seg til om du og faren våger å bli ærlige og snakke fra levra. Bare ikke gi dårlig samvittighet for at guttene har en seksualitet. Det er de uønskede sædrester og synlige tegn på invasjon av ditt privatliv du vil til livs. Guttene trenger rett og slett opppdragelse. Du kan argumetere overfor deres far med at dette vil de tjene på seinere i livet, når de vet hvordan de unngår å gjøre ting pinlig for seg. Faren skal ikke unnskylde seg med å si de må høre på deg fordi "sånn er kvinner".. Han må gi dem konkrete regler på hva som er ok adferd for en voksen mann uten å dra DEG og hva du ønsker inn i bildet.Han må gi dem den kunnskapen og de holdningene de trenger for å kunne være voksne menn i framtiden, uten å kløne til livet for seg. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Første råd må være å ikke utlevere gutten på internett, hvis dette er en reell problemstilling. Kan ikke se at hun har utlevert dem på noen måte. Hun søker råd, og ikke på en måte som kan gjenkjennes, og det må være lov. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Kan ikke se at hun har utlevert dem på noen måte. Hun søker råd, og ikke på en måte som kan gjenkjennes, og det må være lov. Ikke på en måte som kan gjenkjennes? Jeg håper virkelig ikke dette er en vanlig problemstilling, inkludert 13-åring som sender nakenbilde av seg til læreren og de andre tingene som beskrives. Denne 13-åringen bør kjenne seg igjen lett.
meggie Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Så sett dere ned og snakk med guttene, Få avkalrt dette, og hvem som knabber og bruker truser. Si fra at det er en normal preferanse å like kvinner som er eldre enn seg, siden det ER normalt. Men forklar hvor grensene går, og at ingen har rett til å invadere andres privatliv. Si også at de må lære å holde sitt eget sexliv privat. Lykke til. Ehm, sexliv? onanering er ikke sexliv. det er bare desperate forsøk på å etterligne det. Og for å kanskje hjelpe til: dette er absolutt ikke normalt, enten så snakker dere alvorlig med dem, eller så får de skikkelige problemer med å fungere i samfunnet i fremtiden.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #10 Skrevet 19. august 2011 har skrevet konkrete råd til deg i tråden, og vil legge til at jeg har faglig bakgrunn når jeg uttaler meg. Jeg vil også legge til at det er et sterkt signal å gi til en ung gutt i puberteten om at han er mislykket og en freak, når man bestiller time til terapi for noe som i utgangspunktet er helt normal adferd. Dette vil avle fler problemer og gi gutten mindreverdighetsfølelser. Det burde han bli spart for. Det er som sagt i hjemmet dette må håndteres, og det ser ut til at problemet skyldes foreldrenes manglende vilje til å gi sine egne barn noen hint og grenser for adferd. Men som sagt: Å sende ham til psykolog er å si uten ord at dere voksne setter ungen i bås som unormal, for noe som ikke er unormalt sykt eller skadelig.Dette vil påvirke hans selvoppfatnming sterkt, noe som ikke nødvendigvis er bra. Han kan begynne å tro han er syk, noe han ikke er. Så den timen ville jeg faktisk avbestilt, og snakket med han selv, i stedet. Det du opplever er ikke noe utenfor det vanlige. Det handler bare om at disse gutta trenger noen retningslinjer for sin seksuelle adferd. Det bør de få fra sin far, så han må komme seg på banen. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #11 Skrevet 19. august 2011 Ehm, sexliv? onanering er ikke sexliv. det er bare desperate forsøk på å etterligne det. Og for å kanskje hjelpe til: dette er absolutt ikke normalt, enten så snakker dere alvorlig med dem, eller så får de skikkelige problemer med å fungere i samfunnet i fremtiden. Jo det de gjør er normalt. Det er bare at det er normalen å holde det skjult for seg selv, og ikke ta store mengder av stemors undertøy. Gutter pleier å ha mye rart for seg. De pleier bare å skule sine spor. Disse gutta har en far som ikke er tydelig på å si nei til ulike utslag av hormonell adferd, noe han må begynne med. Gutten som sendte et blide til sin læører er helt normal. Mange gutter i den alderen svermer for læreren. Han har bare ikke lært grensen mellom lærer og seg selv som eleven. Han må bli fortalt dette.men det har trorlig ikke skjedd, noe som er synd. Det hele kommer tilbake til utydelige forldre, og ikke at det er noe feil med guttene.Siden de framstår som helt normale, men uten å ha fått tydelige grenser så de vet å holde ting privat for seg selv, uten å invadere andre. Som sagt over så har jeg faglig bakgrunn for å si det jeg sier. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #12 Skrevet 19. august 2011 Jeg ville tro det var bedre for mor og far å få veiledning i hvordan snakke med sine gutter som seksualitet om de syns det er for vanskelig og utfordrende.De trenger tydeligvis å få noen gode råd til hvordan veilede sine gutter og sette normale grenser. Og gutten på 13 må få vite helt eksplisistt at det aldri kan bli noem mellom han og en voksen kvinne, siden han er et barn. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #13 Skrevet 19. august 2011 Bare ikke gi dårlig samvittighet for at guttene har en seksualitet. Det er de uønskede sædrester og synlige tegn på invasjon av ditt privatliv du vil til livs. Her skulle det selvsagt stått og, ikke "på".
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #14 Skrevet 19. august 2011 Men som sagt: Å sende ham til psykolog er å si uten ord at dere voksne setter ungen i bås som unormal, for noe som ikke er unormalt sykt eller skadelig.Dette vil påvirke hans selvoppfatnming sterkt, noe som ikke nødvendigvis er bra. Han kan begynne å tro han er syk, noe han ikke er. Så den timen ville jeg faktisk avbestilt, og snakket med han selv, i stedet. ?? Ja men gutten ER jo syk!! Jeg er da mann selv og aldrig stukket av med trusene til min stemor og sendt naken bilder til min lærer i den alderen selv.. Det er IKKE normalt!!!! 3
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #15 Skrevet 19. august 2011 Hei TS. Dette kommer av at du er en ny kvinne i hans liv som ikke er hans mor. Du er en kvinne som han vil ha seksuellt samleie med. I og med at han er 13 år så ville dette vært ulovlig, derfor er ikke løsningen at du har seksuellt samleie med han. Løsningen er at dere investerer i ekstra truser. Og de som blir borte, de lar du være borte. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #16 Skrevet 19. august 2011 Da er det jo bra for ham at nettopp du ikke er denne guttens forelder... Ja, takk og pris for det! Kjenner at jeg rett og slett blir kvalm. 1
Mamma1 Skrevet 19. august 2011 #17 Skrevet 19. august 2011 Hadde nok ikke avbestilt den timen nei. Dette er ikke normal oppførsel, langt i fra.. 3
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #18 Skrevet 19. august 2011 Hei TS. Dette kommer av at du er en ny kvinne i hans liv som ikke er hans mor. Du er en kvinne som han vil ha seksuellt samleie med. I og med at han er 13 år så ville dette vært ulovlig, derfor er ikke løsningen at du har seksuellt samleie med han. Løsningen er at dere investerer i ekstra truser. Og de som blir borte, de lar du være borte. For noe trolleri.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #19 Skrevet 19. august 2011 Løsningen er at dere investerer i ekstra truser. Og de som blir borte, de lar du være borte. Ja, det var jo smart. Da kan han fortsette å fantasere om dama til faren sin og skitne ut trusene hennes så mye han vil. Dersom jeg var i TS sin situasjon, så hadde jeg sendt gutten av gårde for å bo hos sin mor eller noen andre, eller flyttet ut på dagen selv. Aldri i livet om jeg hadde orket å ha noe sånt i hus. Det samme gjelder 16-åringen som griser opp etter veggen. Det får da være grenser. 2
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #20 Skrevet 19. august 2011 ?? Ja men gutten ER jo syk!! Jeg er da mann selv og aldrig stukket av med trusene til min stemor og sendt naken bilder til min lærer i den alderen selv.. Det er IKKE normalt!!!! Å ha slike tanker og impulser i den alderen er normale ting jo. Det som ikke er normalen,- som kanskje ble utydelig i det jeg skriver over,- er å krysse den grensen det er å nettopp ta trusene, og ikke se grensen mellom seg og læreren og ikke vite at det aldri kan bli noe mellom dem. Gutten er nok ikke syk.Han mangler normer, noe han som sagt bør få hjelp til å utvikle ved at far og mor setter grenser og kommenterer det med å irettesette når gutten gjør noe upassende. At han gir et nakenbilde av seg selv til sin lærer kan komme av alle de som sitter på nettet og ber om bilder av unger. Barns forståelse av hva som er normalt kan da fort bli forskjøvet. Han må bli forklart at det ikke er slik man gjør, og at en lærer aldri skal, eller kan, ha noe forhold til en gutt på 13.At dette er en fantasi som ikke er, kan eller vil bli virkelighet. Men syk tror jeg ikke vi skal konkludere med at han er. Han vet bare ikke hvor grensen går, og må bli forklart dette så han kan forstå disse normene. Det er heller ikke sykt av den ungdom(vi vet ikke at det er 13åringen) som tenner på kvinneundertøy og finner det spennende. Det som blir feil er å ta stemors undertøy og bruke det. Den som gjør dette utforsker, og må bli fortalt et tydelig nei. De må få vite at andre reagerer på dette og at det ikke er sånt man gjør. Men fører dette ikke fram, så kan man som sagt ringe og bestille tid til terapi. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå