Gå til innhold

Når tenåringen begynner å drikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo fortsatt ulovlig.

Mitt skrekksenario er at viss jeg kjøpte alkohol til sønnen min, han ble full, datt ut i elva, satt på med en full sjåfør e.l. og døde.. Hva med resten av livet da? Jeg vet med sikkerhet at om jeg forvoldte min sønns død, så kunne jeg aldri leve videre.

Uansett hva dere sier funker for dere, så er det ulovlig og veldig lite ansvarsfullt å gjøre dette. Det vitner også om manglende evne til å se konsekvensene av sine egne handlinger. Jeg har absolutt ingen respekt for se som kjøper alkohol til barna sine.

Er det noen her som sier de vil kjøpe alkohol til barna sine da? Jeg har i hvertfall ikke lest det noe sted :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen her som sier de vil kjøpe alkohol til barna sine da? Jeg har i hvertfall ikke lest det noe sted :klo:

Hun tenker vel mer på det at min mor kjøpte alkohol for meg, fordi hun følte det var tryggere at jeg fikk en flaske vin av henne, enn at jeg skulle skaffe meg hjemmebrent, noe som var vanlig for mine venner.

Jeg er enig i, og det har jeg sagt før, at for veldig mange så funker ikke dne teknikken, jeg vet også at all forskning sier at tenåringer ikke bare drikker det de får hjemmefra. MEN da er vel jeg unntaket som bekrefter regelen, jeg var glad for at mamma stolte såpass mye på meg, at jeg ikke ville ha gjort noe for å ødelegge den tilliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Men det er jo flott at du var ansvarsfull nok til det :) men jeg må nesten si meg enig i at det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige, og det kommer jeg til å holde meg til... Men har lest noen av trådene dine her inne, og er også enig i noe av det du sier med hvordan å takle det, for drikke, det kommer de til å gjøre nesten uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte øl/vin/rusbrus til mine barn etter at de var konfimerert- og jeg var alltid sjåfør etter fest,og det var helt vanlig at det ble med noen overfulle venner som ikke turte å dra hjem.

Og som de sa vennene - de som ikke får lov hjemme- er det som drikker seg mest.

Har alltid hatt en åpent godt forhold til mine barn,husker min eldste datter spurte meg engang: du mamma,kan ikke du nekte meg å drikke for det er ikke noe gøy å drikke når jeg får lov ! Hun hadde alltid med seg drikke hjem.

Jeg vet at de uansett hadde klart å skaffe tilveie mye mer enn hva jeg kjøpte , jeg vet at jeg gjorde noe "ulovlig noe". Men det har funket helt utmerket for alle 3.

De hadde også en forklaring på den statestikken om at de som får lov drikker mest- de er faktisk de eneste som tørr å innrømme at de drikker alkehol.

Mine barn er nå alle over myndighetsalderen og de har aldri vært skikkelig fulle- de går høyskoler og tar den ene graden etter den andre når det gjelder utdannelse. Og selv den dag i dag så ringer min 22 år gml (utflyttet) datter meg hver gang hun har vært på fest.

Så stol på barna- dette er den fase de skal igjennom, og vi har alle vært der. Det viktigste er at barna VET at de kan stole og være trygge på sine foreldre no matter what.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nå du gi deg. Dette er den typiske unnskyldninger foreldre bruker når de kjøper alkohol til barna sine.

Hvordan kan det ha seg at barna dine kunne motbevise all forskning, og at du som voksen trodde dem?

Flott rollemodell de hadde barna dine..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå nå du gi deg. Dette er den typiske unnskyldninger foreldre bruker når de kjøper alkohol til barna sine.

Hvordan kan det ha seg at barna dine kunne motbevise all forskning, og at du som voksen trodde dem?

Jeg synes du burde gi deg. Hold deg til temaet, og ikke angrip xinnia.

Det finnes alltid unntak som bekrefter regelen. Jeg har sagt det før: Jeg er enig i at den taktikken ikke funker for folk flest, men joda, det er folk den funker for. Jeg, bl.a., drakk aldri mer enn det jeg fikk hjemmefra. Jeg måtte heller aldri drikke opp resten av spritflaska, fordi jeg ikke kunne ta den med meg hjem.

Du har vært direkte ekkel flere ganger i denne diskusjonen, og jeg skulle ønske at du holdt deg for god for det. Jeg skjønner at dette er et tema som tydeligvis opprører deg, men vi ytrer bare meningene våre. Ressurssvak eller ei - jeg klarer i det minste å skille sak og person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sak og person blir det samme når noen forsvarer å bryte norsk lov. Det at du sier at dette funker for noen er jo bare tull. På hvilken måte funker det? Man bryter jo loven uansett. Og, on det funker eller ikke vet man jo ikke før skaden allerede har skjedd, om det skulle slå den veien, noe det i de aller fleste tilfeller gjør. Jeg syns det er urovekkende at det går an å forsvare å kjøpe alkohol til barna sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det at noen har gode erfaringer betyr at du har rett? :klo: Det er noe jeg ikke helt forstår her og det er hva som gjør deg til en bedre rollemodell? Unnskyld meg, men jeg syns bare du virker hysterisk og besatt av å ha rett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besatt av å ha rett? Nei, jeg har all forskning på min side, og de aller fleste ansvarsfulle foreldre.

Heldig for henne at det gikk bra, rene russiske rulletten spør du meg, og bare flaks at det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen har kjøpt alkohol til sine tenåringsbarn og at dette ikke har ført til at barna har drukket mer, motbeviser ikke eksisterende forskning. Resultatene fra slik forskning viser en generell trend, og sier ikke at absolutt alle tenåringer som får alkohol hjemme fra vil drikke mer enn de som ikke gjør det.

Ellers synes jeg det er synd at du virker såpass bastant og dømmende overfor de som har valgt annerledes, all den tid deres valg har fungert for dem. Jeg har ingen problemer med at du mener foreldre ikke skal gi tenåringsbarn alkohol, men jeg synes du virker litt svart/hvitt i dine holdninger om at slike foreldre generelt sett er dårlige rollemodeller, er svake, mangler dømmekraft og generelt sett er uansvarlige. Det er mulig å foreta ett valg man er uenig i som foreldre, men samtidig være ansvarlige, sterke og gode rollemodeller på andre områder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at jeg ikke kommer til å godta at guttungen drikker, og samtidig vil at han skal be om hjelp om det er noe selv om han har valgt å bryte reglene.

Ser da at mange og skriver at det kan være vanskelig be om hjelp, og at mange overnatter borte osv for å slippe måtte dra hjem beruset.

Akkurat det har jeg tenkt på, og tankene mine er det at kommer han ikke hjem til avtalt tid eller jeg merker at han har drukket, så blir det ikke fest på ei stund. Etter det blir det kjøring og henting. Hvis han da ikke kommer til avtalt tid (skal slippe bli henta på festen, men kanskje et par kvartal unna) så blir det ikke fester.

Noen syns sikkert det er veldig strengt, og at han kommer til å "hate" meg i den perioden, men så får være.

Det er ikke lov å drikke etter norsk lov, og da er det min jobb å følge opp etter beste evne så lenge han er under 18 og bor hjemme.

Det jeg håper, som alle andre sikkert, er at det ikke blir et problem. At han klarer stå i mot gruppepresset og kan si nei.

Og at han har lært nok til å be om hjelp, og heller ta konsekvensene i ettertid. Såpass mye fornuft får en tro han har fått i hodet til han har blitt så stor.

Endret av Jannu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar faktisk feil, Jannu. Loven sier at det er forbudt å selge alkohold til noen under 18 år, men den sier ikke noe om at det er forbudt å nyte alkohol før den alderen. Det er det samme med sigaretter. Loven sier at det er forbudt å selge sigaretter til noen under 18 år, ingen steder står det at det er forbudt å røyke.

Tror du meg ikke? Les mer her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forbudt å selge, eller servere alkohol til de under 18. Som i praksis (etter min mening) er det samme som at de ikke har lov å drikke siden de ikke på noen lovlig måtte kan få tak i alkohol. (Selv om ikke det innebærer at de bryter loven, må noen andre gjøre det - og de blir "medskyldige" i mine øyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke bare forandre loven etter eget forgodtbefinnende.

En ungdom på 16 år kan ikke strafferettslig forfølges for å drikke alkohol, at du som foreder kan nekte samme ungdom å drikke og straffe hvis h*n allikevel gjør det endrer altså ikke Norges Lover. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke bare forandre loven etter eget forgodtbefinnende.

En ungdom på 16 år kan ikke strafferettslig forfølges for å drikke alkohol, at du som foreder kan nekte samme ungdom å drikke og straffe hvis h*n allikevel gjør det endrer altså ikke Norges Lover. :ler:

Forandrer ikke, men tolker.

Og jeg vet de ikke kan strafferettslig forfølges, men det betyr ikke at jeg MÅ godta at mitt barn drikker før han er 18. Så hvorfor skal ikke jeg kunne straffe han? Bor han sammen med meg, så må han og tåle mine regler.

Jeg ser ingen grunn til at man skal bruke loven som en "godkjenning" for at man drikker før man er 18, når loven er laget for å begrense/hindre ungdommen i å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine foreldre gjorde det helt klart for meg at de ikke syntes noe om at mindreaarige drikker, og fokuserte mye paa det negative dette kan medfoere. De ga meg ikke paa noen maate direkte tillatelse til aa drikke. Likevel var de ekstremt tydelige paa at jeg aldri maatte vaere redd for aa ringe dem hvis jeg foelte meg usikker eller redd, hvis jeg trengte aa bli hentet, eller hvis en av venninnene mine trengte hjelp og ikke ville ringe sine egne foreldre. De passet alltid paa at minst en av dem var edru og vaaken mens jeg var ute, og jeg maatte alltid komme opp og hilse paa naar jeg kom hjem hvis noen andre kjoerte meg (de skulle da alltid vite hvem som skulle hente, og naar).

Dette foerte til at jeg alltid passet paa aa ikke drikke for mye, nettopp fordi jeg visste at jeg ikke hadde lov til aa drikke, og fordi jeg alltid maatte moete mamma eller pappa naar jeg kom inn doeren. jeg respekterte dem for at de ga meg saapass frie toyler og en saa stor grad av trygghet, og ville for all del ikke oedelegge denne tilliten med aa komme hjem full. Likevel var det utrolig betryggende aa vite at OM noe skulle skje, saa kunne jeg faktisk ringe dem. De ba meg aldri love at jeg ikke skulle drikke, for dette foerer i 90 % av tilfellene til at ungdommen "maa" bryte loeftet. Jeg slapp aa lyve til dem, noe som er en utrolig stor fordel. De visste alltid hvor jeg var, og var saa trygge man kan bli paa at jeg ikke var i fare, nettopp fordi jeg visste saa godt at jeg KUNNE ringe dem om jeg havnet i en dum situasjon, og fordi de aldri hadde noen grunn til aa mistenke at jeg loy om hvor jeg var eller hvem jeg var med.

Endret av Honeydew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig stoler jeg å mine barn- om du leste innlegget mitt så hentet jeg de alltid! så jeg så merket jo om de var skikkelig fulle eller ikke. Noe de aldri var.

Hadde det skjedd at de hadde drukket seg fra sans og samling så hadde jeg selvsagt måtte revurdert "mitt opplegg".

Mine barn er nå blitt flotte ansvarsfulle voksne mennesker som alle tar høyere grad av utdanning. så vi er utrolig ressurssvake hele gjengen..

har i løpet av mine 3 barns ungdomsperiode sett mange andre ungdommer som ikke fikk lov å drikke av sine foreldre..flere av de slit

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forandrer ikke, men tolker.

Og jeg vet de ikke kan strafferettslig forfølges, men det betyr ikke at jeg MÅ godta at mitt barn drikker før han er 18. Så hvorfor skal ikke jeg kunne straffe han? Bor han sammen med meg, så må han og tåle mine regler.

Jeg ser ingen grunn til at man skal bruke loven som en "godkjenning" for at man drikker før man er 18, når loven er laget for å begrense/hindre ungdommen i å drikke.

Jeg sa jo at du som forelder kunne straffe ham, men at det alene ikke endrer norsk lov. Så du ikke det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man er ressurssvak om man ikke er enig med meg i denne saken. Jeg syns det tyder på svekkede evner å kjøpe alkohol til barna sine, noe all forskning sier er veldig uheldig. Jeg fatter ikke hvordan det går an å finne på noe så meningsløst som det.

Det går faktisk an å ha et forhold til barna sine som fungerer uten at man må ty til ulovligheter i hht alkoholloven.

Ja, det går an å si til barnet sitt at det er ikke greit at du drikker, jeg liker det ikke og det er ulovlige. Forklare hvorfor det er sånn. Sønnen min vet at jeg aldri ville blitt sint fordi han drakk.

Sånn hadde jeg det hjemme også, og jeg gruet meg aldri for verken å komme hjem eller ringe etter dem, selv om jeg var aldri så beruset.

Det er ganske drøyt å uttrykke seg som du gjør, eller la meg heller si ressurssvakt og med svekkede kognitive evner å ikke være i stand til å se at familier er forskjellige, at barn er forskjellige, at situasjoner er forskjellige og at de aller fleste nok har et gjennomtenkt forhold til handlingene sine. Det er en ting å være uenig, det er en ting å vite hva forskning henviser til (og husk at forskning er generell, livene våre er gjerne spesialtilfeller), men det er bare arrogant å anta at du har full oversikt over og forståelse for hvordan alle andres liv er. Det finnes faktisk familier hvor vin eller øl ikke er Guds styggedom, det finnes familier hvor man har et åpent og ærlig forhold om hva man gjør og ikke gjør, og om de familiene finner en løsning som fungerer for dem, så er det ikke din sak å sette deg som moralsk dommer overfor det. Din løsning fungerer for deg, og når andres løsning fungerer for dem, bør det være godt nok.

Og ift. lovbrudd, det er vel heller ingen i tråden som noensinne lar barna sine smake alkohol hjemme før de er myndige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...