Gå til innhold

Dårlig mor :-(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vel, jeg personlig bruker ordet fordi et menneske må lære å ta konsekvensen av sine handlinger. Uansett om dette menneske er 2 år eller 80år.

Uansett om det har kastet en lekekloss i ansiktet på pappaen sin, eller drept et menneske.

Kaster datteren min lekekloss får hun beskjed om at dette skal hun ikke gjøre. Gjør hun det en gang til er det time-out (tar henne vekk fra leken og setter henne feks i sofaen) gjør hun det enda en gang til (etter at hun har klatret ned fra sofaen) tar vi vekk klossene.

Ergo. Handlingen hennes har konekvens. Hun lærer at hun ikke kan kaste leker på andre.

En person som dreper må i fengsel. Det er konsekvensen av den handlingen..

Det verste man kan gjøre (i mine øyne) er å true med noe "hvis du gjør det en gang til får du ikke se barne-tv" etc. Men aldri gjennomføre det.. Tomme trusler gjennomskuer barn utrolig raskt. Og når handlingen deres ikke får en konsekvens for dem, har de jo ingen grunn til å slutte med oppførselen sin..

Ok, men hvorfor ikke bare kalle det en straff? En konsekvens er et resultat av en handling. En straff er en type konsekvens, at mor eksploderer er en annen type konsekvens. Jeg ser ikke noe galt i på bruke en rimelig straff som f.eks time out på uønsket atferd. Men hvorfor kalle det konsekvens bare fordi det høres mer pedagogisk riktig ut og mildere enn straff?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, men hvorfor ikke bare kalle det en straff? En konsekvens er et resultat av en handling. En straff er en type konsekvens, at mor eksploderer er en annen type konsekvens. Jeg ser ikke noe galt i på bruke en rimelig straff som f.eks time out på uønsket atferd. Men hvorfor kalle det konsekvens bare fordi det høres mer pedagogisk riktig ut og mildere enn straff?

Å kverulere om straff vs konsekvens er så 2008 :gjeiper:

Konsekvens er et fagutrykk, i motsetning til straff.

Og konsekvens er vel mer etikk-rettet enn ped.rettet? Men jeg har ikke studert konsekvensetikk/konsekvensteori så hva vet vel jeg..

Og hvor/når ble en konsekvens mildere enn en straff? Straff er en konsekvens. Og en konsekvens kan være straff...

Skrevet

Selv hever jeg aldri stemmen , men forklarer rolig og pedagogisk hvorfor jeg reagerer,alltid i barnets høyde og med blikkontakt , vi gir hverandre en klem og resten av dagen er idyll....In my dreams !! Nesten godt å lese att det er flere som kjenner det koker over en gang iblandt , mødre er jo også mennesker...tror iallefall de forstår hvorfor mor gikk opp ett par oktaver ..!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...