Gå til innhold

borgelig navnefest..


klaraklokk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her jeg bor er det vanligst med pen tøy. En fin kjole, gjerne hvit til jenter, og finbukse og genser/skjorte til gutter. Noen har også dress med sløyfe til guttene, noen har noe pent hjemmestrikka til barna. Ta på bernet noe dere synes er fint, og passende for anledningen :P

De voksne varierer mer, der er det veldig opp til hvor foreldrene legger lista. Noen har bunad, noen har fine søndagsklær. Og selvsagt alle variasjoner i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I trondheim er det også slik som nevnt over. Pentøy på både foreldre og barn, gjerne bunad. Noen barn har dåpskjole. Navnefest er en høytidelig seremoni, som krever fine klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan ha dåpskjole altså ???

Jeg har sett en utrolig fin dåpskjole i hardangersøm. Denne har jeg lyst til å brodere og bruke på mine fremtidige barn. Men siden jeg er usikker på om denne kan brukes i borgelig navnfest vet jeg ikke helt i om det er noen vits i å lage den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart den kan brukes :P

En dåpskjole er jo i bunn og grunn mest et tradisjonsplagg vi bruker ved en navnesermoni, uansett om den er religiøs eller ikke.

Barnet kommer til å bli nydelig, og helt riktig antrukken for anledningen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har bare vært på en navnefest, men det var ingen der som brukte dåpskjole. Jeg personlig forbinder dåpskjole med dåp i kirken, men selvfølgelig kan man jo gjøre som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er med på å arrangere borgerlige navnefester for Human Etisk Forbund, og på de fleste seremoniene jeg har vært med på (ca 10 stk) har vi hatt barn med dåpskjole. I snitt vil jeg tro at det har vært 1-2 barn på hver seremoni i dåpskjole. Det er m.a.o mer vanlig å ikke ha dåpskjole, men det går helt greit å ha det også!

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde borgerlig navnefest for datteren vår og der var det en som stilte i dåpskjole. Ellers var det store variasjoner i antrekk. Hos oss hadde mormor strikket en pen hvit kjole med lue til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...