Gå til innhold

underlivssopp, johoo


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

fant den siden her. GENIALT om man trenger hjelp !

jo, tilbake til det jeg skulle "si" dere..

for mellom 1-3 uker siden.. husker ikke helt så merka jeg at det klødde veeeldig i underlivet, men tenkte at det var normalt, og det er vel egentlig ikke så unormalt (?) men i går så gjorde det veldig vondt når jeg tørket meg etter at jeg hadde vært på do.. men tenkte ikke no mer over det.. hadde veldig unormal utflod også, veldig mye, litt klumpete og brunrød :s når det ikke var noe bedre idag, tenkte jeg at jeg skulle se om det var noe og etter at jeg hadde dusja fant jeg ut at jeg hadde noen gulle "prikker" som hadde samlet seg i forskjellige "klumper". en på hver av kjønsleppene, og en noen inni lissom. første som slo meg var sopp, men kom ikke på før nå at det hadde klødd for en stund tilbake.

skal til legen snart og få sjekka det ;)

og det jeg lurer på da:

-kommer det "jevnlig" tilbake om man først har fått det ?

-blir man fort kvitt det ?

-hvilke forskjellige måter kan man behandle det på ?

-og det er ikke unormalt når man er 15-17 år vel ?:)

setter STOR pris på litt tilbakemelding :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ms_kwang

Sopp er sånnsett "normalt" å få, noen sliter med det, andre får det av og til, mens noen få % har det aldri.

Underlivet vårs har mange bakterier, som skal være der, men av og til f.eks under menstruasjon, så forandrer PH verdien seg, å man kan få en oppblomstring av bakterier, som gir deg sopp :)

Om du får det ofte, så kan en årsak være f.eks vaskemiddel, at reagerer på det, eller for lite vasking, for mye vasking av underliv, eller at du reagerer på intimsåpe, barbering av underlivet, (blir mer fuktig, og bakterier/sopp ELSKER fuktige områder) altså det er mange forskjellige grunner hvorfor man får det.

Min bestemor sier alltid, når det er sopp & UVI, at man skal kjøpe en kartong kultur melk, eller yoghurt naturell, så skal man gå inn på badet, legge seg på rygg, å helle det her oppi dåsa o_O om det funker....det veit jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

-mm trange bukser , string truser kan også være en årsak

jeg var veeeldig plaget med Sopp & uvi som 15-18 åring, men så skiftet jeg til hotpants *voila, no more!*

også om jeg mistenker en UVI eller sopp inf, så drikker jeg Eple eddik, blandet ut med vann (1 SS Eple eddik, i 1 glass vann) smaker skikkelig ekkelt, men Denne eddiken er såpass sur, at den ordner PH verdien der nede ganske så fort igjen :)

-må prøves!- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er første gang du har det så burde det bli sjekket av en lege at det faktisk er sopp, men det høres sånn ut ja.

Det behandles i første omgang med Canesten eller Pevaryl. Kjøp da kombinasjonspakken, vagitorie (stikkpille inn i skjeden) og krem til og smøre på utsiden med. Husk å smør fra klitoris og helt bak til øverst på rumpesprekken, alt må smøres selv om det ikke klør for dette smitter veldig!

Vask alle truser på minst 60 grader og luft godt når du har mulighet.

Det burde være helt over på en uke. Smør deg i noen dager etter det har sluttet å klø.

Fuktighet er som sagt over her en stor synder.

Det finnes også kjerringråd og yoghurt naturell og hvitløk, men jeg tror det er bedre til ubalanse i skjeden, ikke når soppen først har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...