Gå til innhold

Til kvinnene her: Hvem stifter du familie med?

Gjest David John jr.

Anbefalte innlegg

Gjest David John jr.

I dagens Aftenpost har de en artikkel om singlelivet. Den avslutter med følgende kapittel:

Rangstige

Ifølge SSB er enpersonhusholdninger mest vanlig i storbyene, og det er her vi finner de enslige kvinnene. I aldersgruppen 20–59 år er overskuddet av enslige menn størst i de minst sentrale kommunene - på landsbygda. Sosialantropolog og professor ved Markedshøyskolen, Runar Døving, peker på at kjernefamilien fortsatt er idealet, men vi blir stadig mer seriemonogame.

- Det sosiale rangsystemet fungerer sånn at kvinner gifter seg opp, og menn gifter seg ned – såkalt hypergami. Det er forventet at kvinnene skal ha sterke, intelligente, selvstendige, rike menn, Men øverst der oppe finnes ikke nok menn som matcher deres krav, og de risikerer i stedet å gå inn i en singeltilværelse.

På samme måte er det flest single, barnløse menn nederst i systemet – blant de med lav utdanning og lav sosial status.

Aldri har så mange kvinner fått barn, som i dag. Men disse barna er fordelt på færre menn, sier Døving.

Spørsmålet mitt her er: Er det noen av dere som kjenner dere igjen i det sosiale rangsystemet som beskrives?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Da må man først diskutere hva man mener med det sosiale rangsystemet..

Jeg er med en mann som har samme økonomi som meg, hakket kortere utdanning, men han er absolutt intelligent og selvstendig.

Klarer ikke helt å kjenne meg igjen i artikkelen, nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke hele bildet, men den delen av bildet som jeg faktisk kjenner kan tyde på at mye av dette stemmer.

Jeg kjenner flere høyt utdannede og svært intelligente damer som er single. Da jeg var singel selv, og aktiv på ulike datesider la jeg ikke skjul på at jeg fortrinnsvis ønsket en mann med høy utdannelse og sikker jobb. (Kan vel igrunnen si at dette ikke falt i særlig god jord hos alle... :gjeiper: )

Jeg har ikke giftet meg verken opp eller ned, men "på tvers". Blant mine gifte venninner har de aller fleste gjort det. Ingen har giftet seg oppover sosialt, men siden de fleste av oss har mastergrad, og kommer fra noenlunde "møblerte" hjem, er ikke utvalget "oppover" særlig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes artikkelen kommer med enkle forklaringer. Det har jo ikke bare med sosial og økonomisk rang å gjøre hvem man gifter seg med, men også hvor man bor.

Det sies jo i artikkelen at det er lavt utdannede menn på landsbygda som risikerer å ikke finne seg noen, fordi ingen vil ha dem. Men i og med at mange kvinner reiser fra små plasser og inn til byene, er det jo ikke all verdens å velge mellom for de mennene heller. Med mindre de flytter etter eller kvinnene blir boende på småsteder.

Min erfaring er at folk danner forhold med dem de naturlig omgås. Er man i et lavstatusmiljø, vil man sannsynligvis finne sin partner der også. En blir jo sammen med noen man har noe til felles med.

Går man på universitet eller høyskole, finner man mange potensielle partnere der, som har samme mål og interesser som en selv. Da er det vel mindre sannsynlig at man drar hjem ei helg og finner seg en fyr som ikke er interessert i utdanning, og som strever med å få jobb. Menn uten ambisjoner er faktisk lite tiltrekkende for ei dame som har det selv.

I og med at flere damer enn menn tar høyere utdanning nå, vil det nok bli en enda skjevere fordeling på partnermarkedet.

Endret av Illiya
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No_glitter

Jeg fant meg en singel (DEFINITIVT et kriterie jeg ikke rokker på!), barnløs (jeg har to så jeg ville ikke ha flere og han vil ikke ha barn så det passet utrolig bra), u-utdannet (det er jeg også, men vi har begge to gode jobber likevel) mann som er en perfekt match til meg på alle plan. Så jeg er nok ikke helt der nei :fnise: :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det sosiale rangsystemet fungerer sånn at kvinner gifter seg opp, og menn gifter seg ned – såkalt hypergami. Det er forventet at kvinnene skal ha sterke, intelligente, selvstendige, rike menn, Men øverst der oppe finnes ikke nok menn som matcher deres krav, og de risikerer i stedet å gå inn i en singeltilværelse.

.......

Spørsmålet mitt her er: Er det noen av dere som kjenner dere igjen i det sosiale rangsystemet som beskrives?

På forhånd takk.

Tja... han er sterk, selvstendig, og intelligent, så 3 av 4 stemmer i alle fall.

For meg var det viktigere at han matchet min personlighet, og hadde samme moral- og verdisyn som meg selv.

At han på den tiden var arbeidsledig og uten utdannelse hadde ingenting å si for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sosiale rangsystemet fungerer sånn at kvinner gifter seg opp, og menn gifter seg ned – såkalt hypergami.

På samme måte er det flest single, barnløse menn nederst i systemet – blant de med lav utdanning og lav sosial status.

Aldri har så mange kvinner fått barn, som i dag. Men disse barna er fordelt på færre menn, sier Døving.

Jeg kjenner egentlig utrolig mange single menn som aldri/sjelden har hell i kjærligheten, og er selv en av dem. For meg virker det som om disse mennene automatisk havner litt under single damer på deres eget nivå i "det sosiale rangsystemet".

Det virker fryktelig mye enklere for menn å få taperstempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens Aftenpost har de en artikkel om singlelivet. Den avslutter med følgende kapittel:

Rangstige

Ifølge SSB er enpersonhusholdninger mest vanlig i storbyene, og det er her vi finner de enslige kvinnene. I aldersgruppen 20–59 år er overskuddet av enslige menn størst i de minst sentrale kommunene - på landsbygda. Sosialantropolog og professor ved Markedshøyskolen, Runar Døving, peker på at kjernefamilien fortsatt er idealet, men vi blir stadig mer seriemonogame.

Stemmer for meg! Mannen tjener pengene er suksessfull og rik.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nok helt klart mønsteret, det er de "beste" mennene som får muligheten til å stifte familie, mennene med lav utdannelse/ingen utdannelse/ellers lav sosial status får ikke muligheten.

Selv er jeg en mann, riktignok med høyere utdannelse. For min del blir jeg kvalm å se på utvalgskriteriene til Norske kvinner, derfor har jeg også valgt å ikke finne meg en Norsk kvinne. Norske kvinner har blitt bortskjemte småjenter. Gi meg heller en mellomeuropeisk kvinne med ordentlige, ikke bare materialistiske verdier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for meg. Min mann er suksessfull og rik. Jeg jobber deltid.

Jepp, på lik linje med mange andre utbyttere av Norske kvinner. Hva med å skaffe seg en karriere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Ser nok helt klart mønsteret, det er de "beste" mennene som får muligheten til å stifte familie, mennene med lav utdannelse/ingen utdannelse/ellers lav sosial status får ikke muligheten.

Selv er jeg en mann, riktignok med høyere utdannelse. For min del blir jeg kvalm å se på utvalgskriteriene til Norske kvinner, derfor har jeg også valgt å ikke finne meg en Norsk kvinne. Norske kvinner har blitt bortskjemte småjenter. Gi meg heller en mellomeuropeisk kvinne med ordentlige, ikke bare materialistiske verdier.

Vel, de gifter seg med en teit fyr for å få komme til verdens rikeste land og sikre seg oppholdstillatelse her. Det er vel det mest materialistiske man kan tenke seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de gifter seg med en teit fyr for å få komme til verdens rikeste land og sikre seg oppholdstillatelse her. Det er vel det mest materialistiske man kan tenke seg.

Nå snakket jeg om mellomeuropeere. Og nei, ganske mange av dem har et litt mer nyansert syn enn dere Norske kvinner. Men det er vel for hard kost å høre at noen kanskje har bedre verdier enn Norske kvinner :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest "gjest"

Nå snakket jeg om mellomeuropeere. Og nei, ganske mange av dem har et litt mer nyansert syn enn dere Norske kvinner. Men det er vel for hard kost å høre at noen kanskje har bedre verdier enn Norske kvinner :)

Generaliseringer, generaliseringer, generaliseringer.

Alle øst europeiske kvinner er så hjemmekjære og alle norske kvinner er skitkjerringer.

Påstand: Alle norske menn som ikke klarer en norsk moderne kvinne er tapere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, på lik linje med mange andre utbyttere av Norske kvinner. Hva med å skaffe seg en karriere selv?

Hva med å drite i hvordan andre mennesker lever? Regner med de ikke hadde levd slik om de mistrives.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generaliseringer, generaliseringer, generaliseringer.

Alle øst europeiske kvinner er så hjemmekjære og alle norske kvinner er skitkjerringer.

Påstand: Alle norske menn som ikke klarer en norsk moderne kvinne er tapere.

Vel, jeg driter langt i hva du mener.

Selvfølgelig finnes det hederlige unntak her hjemme også, men det har det blitt langt mellom.

Ingen har nevnt noe om østeuropeiske kvinner, men mellomeuropeere.

Generaliseringer er jo også mange av dere flinke til. Dere liker jo tydeligvis blant annet utenlandske menn så godt siden det syntes å være en utbredt oppfatning at Norske menn er kjedelige. Vel, gå til dem, så kan vi andre Norske menn kose oss med utenlandske :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gi meg heller en mellomeuropeisk kvinne med ordentlige, ikke bare materialistiske verdier.

Gi det tid også, så skal du se at de fleste mennesker tilpasser seg situasjoner. Drar du med ei slik dame til Norge er der en 50/50 at hun "ender opp" som en norsk kvinne.

Jeg er forsåvidt norsk kvinne som blir kvalm av den materialistiske verdenen vi lever i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Ingen har nevnt noe om østeuropeiske kvinner, men mellomeuropeere.

Og du tror de er likere enn norske kvinner? Oj, oj, stakkars deg. :skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyere utdanning det har ikke mannen min, men han har en god og stabil inntekt fordet.

Jeg kjenner faktisk flere jenter/damer som har høyere utdanning som er sammen/gift med med lav utdanning.

Men nå er ikke jeg fra byen da, så det kan kanskje ha med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det tid også, så skal du se at de fleste mennesker tilpasser seg situasjoner. Drar du med ei slik dame til Norge er der en 50/50 at hun "ender opp" som en norsk kvinne.

Det er meget mulig, men det tar jo tid. Inntil da så får man ha så mye kvalitetstid som mulig.

Jeg er forsåvidt norsk kvinne som blir kvalm av den materialistiske verdenen vi lever i..

Det er bra, det er bare synd jeg aldri fant noen av dere. Derfor trakk jeg utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...