Gå til innhold

Brudd i ankelkul


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg klarte å få ett brudd i ankelen for en liten uke siden.Har sittet med den hevet på noen puter i sofaen siden da. hvor lenge skal man egentlig sitte helt i ro og ha beinet hevet?Itillegg føler jeg alt blodet strømmer ned i foten når jeg reiser meg og får veldig vondt,er det normalt?Håper noen kan svare meg,for jeg fant ikke så mye på nettet om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde da ha fått informasjon når du fikk konstatert brudd i ankelkulen. Hva som du ikke bør gjøre og hvor lenge du må ta det med ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde da ha fått informasjon når du fikk konstatert brudd i ankelkulen. Hva som du ikke bør gjøre og hvor lenge du må ta det med ro.

Enig med deg der.Var på legevakten,og det virket som de hadde det veeldig travelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der.Var på legevakten,og det virket som de hadde det veeldig travelt.

Typisk det..... :sjenert:

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt fastlegen og spurt. Eventuelt bedt om at du kunne kommet inn å fått sett på ankelen.

Tok du MR/ Rønken ?

( Jeg var på legevanten, full fart inn og ut som er ganske vanlig. De mente jeg hadde halsbetennelse og ga meg pensilin. Var så sent på kvelden at jeg rakk ikke apoteket. Siden jeg følte meg så bra dagen etter dro jeg til fastlegen min. Jeg hadde IKKE streptokokker og trengte da heller ikke noe pensilin. Så hastverk og unødvendig medisinbruk har jeg opplevd mang en gang.. greiest å gå til fastlegen....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk det..... :sjenert:

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt fastlegen og spurt. Eventuelt bedt om at du kunne kommet inn å fått sett på ankelen.

Tok du MR/ Rønken ?

( Jeg var på legevanten, full fart inn og ut som er ganske vanlig. De mente jeg hadde halsbetennelse og ga meg pensilin. Var så sent på kvelden at jeg rakk ikke apoteket. Siden jeg følte meg så bra dagen etter dro jeg til fastlegen min. Jeg hadde IKKE streptokokker og trengte da heller ikke noe pensilin. Så hastverk og unødvendig medisinbruk har jeg opplevd mang en gang.. greiest å gå til fastlegen....)

Ja,jeg tok røntgen og det ble konstantert at det var ett fint brudd.Når jeg ligger i ro går der greit,men med engang jeg reiser meg opp på krykkene,kommer det en intens smerte nede i foten. :kjefte: Ikke no godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo det noe annet med ankelen min.

Men var å forslo ankelen kraftig tidligere i sommer (sparket hardt bort i en tykk stenplate på siden av foten)

Var inne hos legen og ble sendt rett til rønken. Heldigvis ikke noe skade. Fikk heller ingen informasjon etterpå.

Men gur så blå grønn jeg ble etterpå. Hele yttersiden av fotbladet og et stykke opp på risten.

De 4-5 første dagene verket det mye så snart jeg satte benet ned eller forsøkte gå. Mener jeg gikk 2 uker før foten føltes normal og ikke gjorde vondt lengre. (gikk ikke på krykker så det ble heller lite med gåing for å si det slik)

Går ut fra at et brudd varer det noe lengre før det blir bedre.

Men det går jo an å ringe legen og spørre. Kanskje du får noe mer informasjon der. Om ikke annet hva du kan bruke av smertestillende og om du kan eller bør ta noe.

Bare et lite tips... husk at tar du smertestillende så døyver det ned smertene. Er lett å gå for mye og belaste for mye mens det er bedøvd. Da får en igjen til fulle når bedøvelsen går over... det fikk jeg erfarte :sjenert: ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja,smertestillende har lurt meg litt.Har ikke tatt på tre dager nå for å kjenne mer hva kroppen gir beskjed om.Nå har jeg gips på foten,så jeg kan ikke å på den.Det som irriterer mest er smertene jeg får når jeg reiser meg..må kanskje ringe noen å høre om det er normalt...Ingen som har opplevd det etter et brudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...