**tiilii** Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Jeg har lurt litt på; når noen begraves, ser det ut til at det legges en haug med jord oppå, og så dekkes denne av blomstene etc. Så lurer jeg da på, kisten er jo laget for å "kapitueler" til slutt er den ikke? Skjer dette av seg selv? I teorien vet man jo ikke når dette skjer, kan man risikere at en grav "klapper sammen" når man går forbi da?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Jeg vet ikke om de "hjelper til" manuelt på noen måte, men det er i alle fall helt sikkert at det ikke bare sier "poff!" og så er det helt flatt der graven er. Det kollapser ikke helt plutselig, men vil mer gradvis synke sammen fordi kista gradvis brytes ned. Når det regner blir også jorda som ligger oppå mer kompakt, og det gjør at haugen blir gradvis mindre i stedet for å forsvinne plutselig. Men som sagt: jeg vet ikke om de hjelper til med å jevne ut slik at det blir flatt fortere.
kaprifolen Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 Man KAN faktisk i sjeldne tilfeller oppleve at kisten kan kollapse av trykket til f.eks de som besøker graven. Skjedde med en venn av meg, som plutselig stod med jord opp til kneet. Men da er det noe galt, som regel knyttet til telehiv e.l. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Hva i all verden, dette her har jeg aldri hørt om?! Kan noen forklare meg dette helt fra "bunnen" av?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Kistene kollapser ikke så sjelden når man graver jord oppå (med gravemaskin etter begravelsen), i hvert fall i områder hvor det er tung leirjord. Mener også at det hender man slår i stykker kista for å få igang nedbrytningsprosessene, men jeg husker ikke om dette stemmer eller om det bare er noe jeg har hørt, men ikke fått bekreftet (evt til og med fått avkreftet...).
**tiilii** Skrevet 17. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2011 Så dere mener at denne ekstra haugen med jord, altså bare siger etter da? Og så, når det er blitt flatt, fjernes blomstene ol.? I går kjørte jeg forbi en kirkegård. Der var det en forholdsvis ny grav. Blomstene og alt dette var fjernet, men jeg la merke til at akkurat "kisteomerådet" var ett hakk lavere enn resten av terrenget, og det hadde en sånn ujevn kant, som om det hadde sunket,og litt av kanten hadde rast etter. Det var såpass mye lavere at jeg så det fra bilen likssom, tenkte om pårørende hadde kommet, måtte vel vært litt utrivelig å sett? 1
Agathe Skrevet 17. august 2011 #7 Skrevet 17. august 2011 Det med å slå kista i stykker er noe som skjedde (mener å ha sett noe om at de gjorde det enkelte plasser i Sverige), men så ble det kjent og det kom veldig mye reaksjoner på det. Så da sluttet de visstnok. Det med å knuse kista med den avdøde i syns jeg er så ufølsomt og ufattelig frekt, at hadde det skjedd med mine ville jeg blitt rasende. Kistene lages sånn at de forsvinner i løpet av en viss tid, litt usikker på hvor lang tid. Men jeg tror det er snakk om år... Det er ikke sånn at man legger på blomstene, og så jevner det seg ut etter kort-kort tid altså. Når kisten råtner bort, blir det jo et tomrom, som gjør at jorda som ligger over dette synker ned. Og hvis bakken da er flat vil man få et søkk istedet. Så dere mener at denne ekstra haugen med jord, altså bare siger etter da? Og så, når det er blitt flatt, fjernes blomstene ol.? I går kjørte jeg forbi en kirkegård. Der var det en forholdsvis ny grav. Blomstene og alt dette var fjernet, men jeg la merke til at akkurat "kisteomerådet" var ett hakk lavere enn resten av terrenget, og det hadde en sånn ujevn kant, som om det hadde sunket,og litt av kanten hadde rast etter. Det var såpass mye lavere at jeg så det fra bilen likssom, tenkte om pårørende hadde kommet, måtte vel vært litt utrivelig å sett? Men, tror praksis varierer fra sted til sted. Jeg har også sett at enkelte plasser legger de ikke noen haug med jord. Og da må det vel bli sånn, spesielt hvis det er veldig tørke. Men jeg vet ikke, det må jo være noe som er gjort galt med akkurat den graven - for som sagt kisten skal egentlig ikke kollapse så fort :klø:
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #8 Skrevet 17. august 2011 Glad jeg har bestemt meg for kremasjon. En liten urne lager ikke dype råtne groper i bakken :gjeiper:
Giacomo_P Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 En helt fersk kistegrav vil ha en ganske stor jordhaug over bakkeniveau. Denne siger ganske fort sammen, fordi det er mye luft i den jorden som er skuffet over kisten, og dette siger sammen både av regn og tyngdekraft, og jorden blir mere kompakt. Når kisten råtner, vil nødvendigvis jorden over sige mer. Derfor kan man ofte se en liden forsenkning ved graven; noe av jorden vil sige under niveauet til jorden rundt. Det er mulig at man forsøker å kompensere for dette i dag, men jeg vet ikke hvorledes de i så fall gjør det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå