Gå til innhold

Er jeg en "vanskelig" stemor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS igjen.. :)

Føler jeg blir sett på som kanskje litt sær og vanskelig.

Hovedspørsmålet var vel kanskje egentlig ment slik:

Hvor går grensa på hva som skal sendes mellom hjemmene?

Hva skal, hva skal ikke, både ene og andre veien?

Jeg mener feks, at mor bør dele mer med oss enn vi må med henne, fordi vi betaler barnebidrag feks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder barnebidraget og hva du mener at det skal brukes til så er det et tema du skal være litt forsiktig med. og det er ikke du som betaler barnebidrag (du sa "vi")

Mente vi ja, da vi har fellesøkonomi, og barnebidraget blir like gjerne trukket fra min konto.

Skrevet

Jeg ville også sendt en melding/ringt til mor (hvis du ikke har den type forhold til henne, må far gjøre det) og spurt etter tingene i en hyggelig tone. Nevn spesifikt hvilke ting du mener. Det beste er selvsagt at barnet kan ha ting som sko, ytterklær, utstyr osv med seg i begge hjem, men så lenge mor ikke sender ting tilbake for bruk hos dere også, blir det en umulig ordning. Sett på barnet de klærne det kom i når barnet skal hjem igjen, og slutt med å sende med deres ting til mor. Vær selvsagt nøye på å sende alt av klær og utstyr barnet har med til dere tilbake til mor igjen også!

Skrevet

Hva skal, hva skal ikke, både ene og andre veien?

Jeg mener feks, at mor bør dele mer med oss enn vi må med henne, fordi vi betaler barnebidrag feks.

Har du ikke egentlig fått endel svar på dette nå?

Men, du skriver at mor skal dele mer med dere enn med henne fordi far betaler bidrag...mener du at mor i tillegg til weekendbag (som du skrev at barnet har med seg,selv om du ikke likte klærne) skal og sende med dukker, dvder osv som skal være hos dere? Mor deler i den grad at hun sender med det barnet trenger for ei helg. Jeg regner med at barnet har sko på beina og ei jakke/dress på seg. Kjøper du sandaler, ja så la de stå hos dere. Krever mor at alt du kjøper skal bli sendt med til henne?

En annen ting, bidraget er det far som betaler for sitt barn. Det skal ikke bare dekke leker og klær, men og ellers ting et barn koster. Nå er stebarnet ditt bare 3 år, og sikkert ikke så dyr i drift. Om noen år så kommer det fritidsaktiviteter, utstyr til fritidsaktiviteter, leirskole, klasseturer.......det er det mor som ville måtte betale.

Skrevet

Synes ikke du er vanskelig.

Skjønner godt frustrasjonen din ja :)

Ellers støtter jeg det livmor sa over her.

Ver nøyen på å sende tilbake det barnet kom i og hadde med seg, og ellers behold alt selv.

Det er ikke din jobb å utstyre barnet, så alt som kommer fra deg er jo som en bonus å regne :)

Skrevet

Se innlegget mitt under:

Men hvordan havner disse tingen hjemme hos mor da?

Hvis ungen kommer i blinkesko så får hun dra hjem i blinkesko også da. Mens sandalene blir hos dere.

Stemoren til mine unger og meg vi snakker sammen. Og hun var også såpass fintfølende at hun spurte meg rett ut om jeg syntes det var greit at hun kjøpte ting til ungene mine. Hadde ikke noe problem med det jeg!! Setter veldig stor pris på henne!! Nå er min barn blitt stor tenåringer og da stiller de litt krav selv også. Selvfølgelig tar de med de kule nye buksene som stemor har kjøpt hjem til meg - fordi de har lyst til å ha de på seg når de skal være med venner på mandag! Det er sånn det er.

Ellers så snakker vi altså sammen!! Vi er ganske aktive og når jeg kjøper nye fjellstøvler til ungene (eller det var vel min nye mann som betalte for støvlene...) så forteller jeg om dette til eksen min sånn at han vet at ungene faktisk har slike fjellstøvler!! Også får de med seg fjellstøvlene om de skal på tur med faren og stemor også!! Men de får dem selvsagt med tilbake til meg om det er behov for det. Er det noe som ligger hjemme hos faren som jeg vet at ungene trenger hos meg så ringer jeg og sier ifra. Også henter jeg eller får det tilkjørt, eller nå henter jo ungene det selv....

Det trenger ikke være så vanskelig dette!

Å snakke sammen og bli enige er viktig! Garderoben barnet har hos dere blir hos dere. Men om barnet f.eks. har en underbukse du har kjøpt når hun drar hjem og underbukse fra mor blir igjen hos dere er bare bagateller.

Dyrt utstyr (som barnet nok får mer av etterhvert) deler dere litt på. Tenk når ungen begynner på skolen og skal ha skidag... Mor har kjøpt ski men nekter at disse blir med til dere og dere må kjøpe ski i tillegg... upraktisk!

Mente vi ja, da vi har fellesøkonomi, og barnebidraget blir like gjerne trukket fra min konto.

At det blir trukket fra din konto har ingenting med saken å gjøre.

Barnebidraget blir ikke beregnet ut fra deres fellesøkonomi. Bidraget er beregnet ut ifra BF inntekt og samværstid. Du er faktisk ikke med i regnestykket. At du velger å hjelpe din samboer med bidraget og at det utbetales fra din konto er en helt frivillig sak og har egentlig ikke noe med selve bidragsberegningen å gjøre.

Skrevet

Synes det høres rart ut jeg... Ungen kommer i blinkesko... også sender dere henne hjem med de nye sandalene du har kjøpt. Hvorfor det? Hvis du ikke vil at tingene skal hjem til mor, hvorfor tar du ikke bare blinkeskoene på ungen når hun skal hjem da????

Hun kom vel barbeint til dere?

Skrevet

Har du ikke egentlig fått endel svar på dette nå?

Men, du skriver at mor skal dele mer med dere enn med henne fordi far betaler bidrag...mener du at mor i tillegg til weekendbag (som du skrev at barnet har med seg,selv om du ikke likte klærne) skal og sende med dukker, dvder osv som skal være hos dere? Mor deler i den grad at hun sender med det barnet trenger for ei helg. Jeg regner med at barnet har sko på beina og ei jakke/dress på seg. Kjøper du sandaler, ja så la de stå hos dere. Krever mor at alt du kjøper skal bli sendt med til henne?

En annen ting, bidraget er det far som betaler for sitt barn. Det skal ikke bare dekke leker og klær, men og ellers ting et barn koster. Nå er stebarnet ditt bare 3 år, og sikkert ikke så dyr i drift. Om noen år så kommer det fritidsaktiviteter, utstyr til fritidsaktiviteter, leirskole, klasseturer.......det er det mor som ville måtte betale.

TS

Har fått en del svar ja, men kan aldri bli for mange :) Setter stor pris på de som svarer generellt på hva de mener er riktig, spesielt angående siste spørsmål.

Når det gjelder hva moren må dekke, er planen at knøttet skal være mer hos oss ettersom det blir eldre (vi håper 50/50), så da deler vi selvfølgelig utgifter til sånt tilsvarende.

Vi skulle gjerne ha knøttet oftere nå også fast, men vi får vel bare vente og se.

Vanlige leker mener jeg hører hjemme hos hver enkelt. Og har vi råd til å kjøpe en ekstra sykkel til å ha her, så hvorfor ikke?

Må vel være bedre for knøttet, når det blir eldre, å slippe å dra på så mye mellom hjemmene?

Men hvor går grensen? Hva om jeg kjøper knøttet et dyrt skateboard? og rulleskøyter? Skal alt dette sendes fram og tilbake? Hver gang?

som enkelte har sagt, det kan være enkelt, men da må begge parter kommunisere.. Her prøver bf å kommunisere, og får stort sett bare kjeft tilbake. (kjeften trenger ikke engang ha noe med saken å gjøre.)

Skrevet

Ja, eg skjønner heller ikkje kvifor de ikkje berre sender ungen tilbake i dei samme kleda som ho kom til dykk i? Problem solved...

Skrevet

Synes det høres rart ut jeg... Ungen kommer i blinkesko... også sender dere henne hjem med de nye sandalene du har kjøpt. Hvorfor det? Hvis du ikke vil at tingene skal hjem til mor, hvorfor tar du ikke bare blinkeskoene på ungen når hun skal hjem da????

Hun kom vel barbeint til dere?

TS

Svarte på dette tidligere, men mye havnet hos mor etter ferien, da vi ikke fikk pakket ut før knøttet ble levert.

Skrevet

Barn vokser jo egentlig ganske fort. Så hadde jo vært praktisk å delt på klærene.

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å si at det bare er å snakke sammen, men det kan faktisk være helt umulig der den ene parten vender det døve øret til :gjeiper:

Hvis dere ønsker å beholde tingene dere har kjøpt hos dere, må dere rett og slett gjøre den lille innsatsen å pakke ut først, skifte før mor henter osv. Har selv et barn som er på samvær hos far, og vi gjør det sånn. Leker sendes ikke mellom hjemmene (kan ikke si jeg føler noe ansvar for å kjøpe nok leker til begge hjemmene selv om jeg mottar barnebidrag). Unntaket er hvis barnet ønsker veldig å ha med en ting eller to å vise far, da er det selvsagt lov. Er det noe av utstyret som ikke dukker opp igjen etter endt samvær etterlyser jeg det med en gang. Man kan ikke være så konfliktsky at man ikke krever å bli behandlet med respekt.

• Liker 1
Skrevet

Ja, eg skjønner heller ikkje kvifor de ikkje berre sender ungen tilbake i dei samme kleda som ho kom til dykk i? Problem solved...

TS

Fra nå av blir det nok gjort slik.

Skrevet

Det er lett å si at det bare er å snakke sammen, men det kan faktisk være helt umulig der den ene parten vender det døve øret til :gjeiper:

Hvis dere ønsker å beholde tingene dere har kjøpt hos dere, må dere rett og slett gjøre den lille innsatsen å pakke ut først, skifte før mor henter osv. Har selv et barn som er på samvær hos far, og vi gjør det sånn. Leker sendes ikke mellom hjemmene (kan ikke si jeg føler noe ansvar for å kjøpe nok leker til begge hjemmene selv om jeg mottar barnebidrag). Unntaket er hvis barnet ønsker veldig å ha med en ting eller to å vise far, da er det selvsagt lov. Er det noe av utstyret som ikke dukker opp igjen etter endt samvær etterlyser jeg det med en gang. Man kan ikke være så konfliktsky at man ikke krever å bli behandlet med respekt.

TS

Du har helt rett. Tror jeg må be bf stå litt hardere på krava også.

Kommer ikke til å forsvinne jeg heller, så håper det blir mulig å prate sammen etterhvert.

Enig i at leker o.l har du ikke ansvar for nei, og det krever vi ikke her heller.

Skrevet

Ang det du skriver om rulleskøyter og vanlig skøyter....her går det i mellom. Føttene vokser raskt hos barn, så blir fort dyrt å kjøpe dobbelt opp.

Ski går i mellom, sykkel likedan.

F.eks fiskestang, redningsvest, badetøy har hun begge plasser. Akebrett hadde hun og begge plasser.

En ting jeg husket jeg gremmet meg over da vi var på annenhver helg og weekendbag-stadiet var at jeg alltid, uten unntak fikk en bag med grisemøkkete klær hjem igjen. Det kunne være flekker som burde ha vært skylt av med engang, f.eks egg eller ketsjup, og plagget var da ødelagt. Så jeg skal innrømme at jeg sendte ikke med til far de aller fineste klærne barnet hadde..

Skrevet

Nei det er ikke bare å snakke sammen.

Men om man skal få til en nogenlunde knirkefri løsning på å dele på ting så krever det at man har en dialog!

Klarer man det så er det heller ikke så vanskelig å ringe og etterlyse ting og tang.

Nå har vi i mange år hatt 50/50 og da blir behovet større for at barna har tilgang på tingene sine i begge hjem - fordi man har en hverdag med skole og fritidsaktiviteter i begge hjem. Det er ikke bare snakk om weekend-bag....

Skrevet

og det er ikke du som betaler barnebidrag (du sa "vi")

Vel, her i huset har vi i alle fall felles økonomi, så her er det "vi" som betaler barnebidrag, da dette er en del av fellespotten. (Men i TS sitt tilfelle er det i så fall også det samme "vi" som kjøper klær til knøttet)

Skrevet

Nei det er ikke bare å snakke sammen.

Men om man skal få til en nogenlunde knirkefri løsning på å dele på ting så krever det at man har en dialog!

Klarer man det så er det heller ikke så vanskelig å ringe og etterlyse ting og tang.

Nå har vi i mange år hatt 50/50 og da blir behovet større for at barna har tilgang på tingene sine i begge hjem - fordi man har en hverdag med skole og fritidsaktiviteter i begge hjem. Det er ikke bare snakk om weekend-bag....

Dialog krever to som snakker sammen, og sånn jeg forsto TS er ikke mor interessert i en dialog. Da får man ikke gjort så mye annet enn å løse ting på en måte som skaper minst mulig irritasjon.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Vanlige klær og vanlige leker syns jeg helt fint kan være hos dere, men det er fint om dere tilbyr at de større tingene kan følge barnet. Altså om dere kjøper ski, så kan det sendes til mor dersom det sendes med barnet tilbake igjen.

Skrevet

Dialog krever to som snakker sammen, og sånn jeg forsto TS er ikke mor interessert i en dialog. Da får man ikke gjort så mye annet enn å løse ting på en måte som skaper minst mulig irritasjon.

Først og fremst er det vel mor og far som må ha en dialog. Også får man starte derifra.

Det er vel bare meg som har vært veldig heldig. Her har vi hatt god dialog og snakket sammen hele tiden. Og vi praktiserer nå at de tingene ungene har de følger ungene ikke hjemmet. Nå har jeg vært i en sånn situasjon i over 15 år. Og ungene er så store at de drar hjem til faren sin og henter ting selv (når de er hos meg) og vise versa. For meg er det sånn at sykkelen tilhører barnet og ikke faren (selv om han har kjøpt den), jakka tilhører barnet (selv om stemor har kjøpt den), playstation tilhører barnet (selv om jeg har kjøpt den). Ihvertfall når barna blir store, da må de få bestemme selv.

Når de bare er 3-4 år kan foreldrene styre dette. Og selvsagt er TS i sin fulle rett til å beholde alt hun kjøper av leker og klær hjemme hos seg. Men da må hun også gjøre det og ikke sende det med til barnets mor når hun samtidig ikke vil at ting skal havne der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...