Gå til innhold

Er jeg en "vanskelig" stemor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er stemor til et knøtt på 3 år.

BF betaler 3300 i bidrag hver måned.

Vi har knøttet annenhver helg, pluss litt her og der.

Men når jeg bruker av mine egne penger på klær, sko, leker etc til barnet;

er jeg vanskelig som vil at det skal være her hos oss?

Jeg vil ihvertfall at det som blir sendt med til BM kommer tilbake igjen.

(Noe det sjelden gjør).

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du er vanskelig. jeg ville tenkt det samme selv. du bruker dine penger på barnet fordi h*n skal ha leker hos dere. penger fra barnebidrag kan da brukes bla til leker som kan pendle mellom dere. Om alt skal havne hos bm må du jo fortsette å kjøpe leker hele tiden.

Skrevet

Du er aldeles ikke vanskelig; du gjør allerede mer enn du "burde" i og med at du bruker av dine penger på knøttet. Da skal du i det minste ha rett på å ha tingene hos deg.

Er det noen som mener du er vanskelig, eller er det bare du som tenker at kanskje noen mener det?

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva det er. Hvis du kjøpte noe barnet faktisk trengte, er det jo litt dumt å nekte å sende det med dit barnet bor det meste av tiden. Var det bare et enkelt plagg som du likte, skjønner jeg jo at du vil ha det hos deg. Det beste hadde jo vært om barnet kunne ta det med hjem til mor og så få det med tilbake igjen til dere, men hvis du vet av erfaring at du ikke får det igjen, har jeg forståelse for at du vil beholde det hos dere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil da si at det er helt vanlig å kjøpe ting til barnet som blir der det er kjøpt. Vi har egen garderobe til besøksbarn, dette sendes ingen vei og jeg ser ingenting galt i det. Dersom vi ikke beholder noe her så må vi jo kjøpe nye klær hver gang barnet kommer og det er ikke aktuelt.

Skrevet

Nei, syns ikke du er vanskelig. Jeg brukte ofte mine egne penger på barna. Alt fra leker og godteri til klær.

Var lei av at de hele tiden tok mine sko og kjøpte egne til dem. De hadde egne selvfølgelig, men disse var noen de likte ekstra godt fordi de var lette å kjippe på seg. Moren sa at barna skulle pakke dem ned og ta dem med til henne, noe de gjorde. Neste gang de kom var mine sko nok en gang borte.

Da jeg sa fra om dette så var det jeg som ble stemplet som vanskelig og at jeg ikke ønsket barna velkomne :klo:

Samme skjedde da min mann og jeg spleiset på sykkel til minstemann. Var lei av å laste den inn i bilen til og fra moren hver gang. Det endte på merkelig vis opp med at moren syns det var mest riktig at den nye sykkelen var hos henne.

Jenta som var kjempeglad for å få ny sykkel hos oss var i et helt annet humør etter hun hadde vært hos moren. Hun hylte og skreik fordi hun ikke kunne få den med seg hjem. Ordene hun sa var som tatt ut av munnen på moren.

Ja, det er så enkelt å være stemor :)

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Er vel jeg som tror jeg kan bli oppfattet slik.

Kan legge til at min samboer er veldig konfliktsky i forhold til BM,

og lar hun stort sett bestemme alt.

Men tenker også på andre ting, som badetøy og turutstyr.

Det blir vanskelig å ta en tur på stranda spontant fordi badetøyet (vi har kjøpt)

ligger hos BM, eller kjedelig for barnet at tursekken (vi har kjøpt til han, som passer perfekt) også ligger hos bm, og så får knøttet ikke bære sin egen mat og drikke. Evt i en sekk som ikke passer. Knøttet synes nemlig dette er så stor stas :fnise:

Skrevet

Jeg synes det er litt både og....

Enkelte ting f.eks leker, badetøy, enkelte plagg osv skjønner jeg godt at dere har permanent hjemme hos dere.

Men, f.eks hvis du kjøper noen gode sko, så ser jeg ikke helt problemet i at barnet kan bruke det begge plasser. Har dere full garderobe til barnet hjemme hos dere, eller sender moren med weekendbag med alt som trengs av jakke, dress, regntøy, støvler osv?

Da eksen min og meg hadde annenhver helg til han (nå har vi 50/50) så sendte jeg med det barnet trengte. Nå har hun det hun trenger i hvert hjem, men sånn som f.eks ski og sykkel går i mellom. Særlig når barna er små og vokser raskt blir det mere økonomisk at f.eks ski går i mellom..

Mannen min kjøper masse til barnet mitt, siden han tjener 4 ganger så mye som meg, men aldri har jeg hørt han nevnt at de tingene ikke skal taes med til faren......kanskje stefedre tenker annerledes enn stemødre?

Hva når barnet blir eldre og ytrer at du vil ha med en bestemt ting til mor? Vil du nekte? Barnet mitt fikk nintendo ds til jul av oss for noen år siden, den tar hun ofte med seg til faren...

Skrevet (endret)

Veldig enig med Maya76.

Jeg har to barn som har hatt stemor i mange år, og de har også stefar hjemme hos meg.

Det er klart at de i de respektive hjem har en basis av klær (type sokker, underbukser, t.skjorter osv) som gjerne er kjøpt inn av de som bor i det hjemmet. Men hos oss så har dette blitt blandet litt. Si det sånn da at det nok ligger mange underbukser jeg har kjøpt hjemme hos eksen min og vise versa. Det er ikke så farlig.

Det er enkelte ting som forblir i det respektive hjem og enkelte ting som ikke blir det.

I den fasen de vokste som værst så jeg ingen grunn til at vi skulle ha to sett av f.eks. skiutstyr, skjøyter og vintersko skulle forbli i det hjemmet som hadde kjøpt deg inn. Dette er ofte dyre ting og ungene vokser fort. Å for to unger kjøpe tilsammen 4 par ski/staver/støvler er idioti, ihvertfall er det fryktelig uøkonomisk!!

Også blir det litt leit for barna også å kun ha tilgang på ting de liker og er glad i kun når de er i det ene hjemmet. Sånn som sykkel. Tenk på å ha sykkel og kun få bruke den når du er hos mor - fordi mor ikke vil at ungen skal ta den med til far. Og igjen så er det uøkonomisk å måtte ha dobbelt opp.

Dette som mye annet går helt greit om man har en god dialog og kan samarbeide! Hos oss blir vi sammen enig om hva ungene trenger!

Endret av Cava Queen
  • Liker 1
Skrevet

Kan nevne at jeg kjøpte sko i sommer.

Litt kraftige sandaler som gode å gå i.

De ble med til mor, og siden har vi ikke sett de.

Knøttet har kun kommet i "blinke"joggeskoene sine..

Samme med en collegejakke jeg kjøpte.. Kjøpte den et nr for stor, så vi kunne ha den utenpå andre klær de dagene været er veldig skiftende.. Den har vi heller ikke sett noe til. Kommer kun med en annen jakke som ikke går an å ha over andre, men kun den blir for varmt om du skjønner..

Vi har nettopp pusset opp, og nå når knøttet har fått seg ordentlig klesskap, så kommer vi nok til å bygge opp en garderobe ehr også. Hittil har vi praktisert weekendbag.

Skrevet

Da ville jeg bedt mor om å pakke med de klærne som du har kjøpt, slik at de kan være hos dere. For da har dere klær som dere vet passer.

Skrevet

Samme med en collegejakke jeg kjøpte.. Kjøpte den et nr for stor, så vi kunne ha den utenpå andre klær de dagene været er veldig skiftende.. Den har vi heller ikke sett noe til. Kommer kun med en annen jakke som ikke går an å ha over andre, men kun den blir for varmt om du skjønner..

Vi har nettopp pusset opp, og nå når knøttet har fått seg ordentlig klesskap, så kommer vi nok til å bygge opp en garderobe ehr også. Hittil har vi praktisert weekendbag.

Kan du ikke bare ta en tlf eller sende ei melding til mor og etterspørre det da? F.eks så kjøpte jeg en kjempegod fleecejakke fra Kari Traa til jentungen, den hadde hun på seg da hun dro til far, for det var litt kjølig. Da hun kom tilbake så hadde hun en genser faren hadde kjøpt. Været ble igjen kjølig, så da ringte jeg og lurte på om han ikke kunne finne den frem og enten komme innom med den, eller vi hentet den. Ikke noe problem det!

• Liker 1
Skrevet

Er stemor til et knøtt på 3 år.

BF betaler 3300 i bidrag hver måned.

Vi har knøttet annenhver helg, pluss litt her og der.

Men når jeg bruker av mine egne penger på klær, sko, leker etc til barnet;

er jeg vanskelig som vil at det skal være her hos oss?

Jeg vil ihvertfall at det som blir sendt med til BM kommer tilbake igjen.

(Noe det sjelden gjør).

Hva mener dere?

Knøttet er 3 år og sikkert ikke så opptatt av å ha med disse tingene hjem (ennå). Derfor kan det da ikke være noe problem? Hvorfor må du sende disse tingene med ungen hjem til mor?

Hvis dette fører til problemer - mellom BM og BF - så ville jeg heller holdt meg unna å kjøpe ting til ungen. La foreldrene styre med det.

Skrevet

TS var 10:65 (og nå også.)

Til dere mødre.

Om tursekker, badeutstyr, skateboard, dukkevogner, favorittball o.l

skal drages mellom hjemmene hver gang, blir ikke det mye å dra på hver gang? Og hvor skal grensa gå? Videofilmene? De tre favorittdukkene?

(Snakker ikke om dyrt utstyr som ski og sykkel)

Og når jeg, som stemor, kjøper klær til knøttet, så vil jeg jo gjerne at knøttet kan bruke de klærne når vi er sammen. (og ikke ofte nesten for små klær som kommer fra mor, og som jeg synes er stygge.)

Får som sagt ikke tilbake stort sett noe av det vi sender dit, så her kommer det til å bli "innstramminger" på å sende. Vi betaler jo barnebidrag så mor skal ha råd til å kjøpe alle desse tingene til knøttet, så om vi sender alt jeg kjøper i tillegg, blir det jo dobbelt opp... ?

Skrevet (endret)

Men hvordan havner disse tingen hjemme hos mor da?

Hvis ungen kommer i blinkesko så får hun dra hjem i blinkesko også da. Mens sandalene blir hos dere.

Stemoren til mine unger og meg vi snakker sammen. Og hun var også såpass fintfølende at hun spurte meg rett ut om jeg syntes det var greit at hun kjøpte ting til ungene mine. Hadde ikke noe problem med det jeg!! Setter veldig stor pris på henne!! Nå er min barn blitt stor tenåringer og da stiller de litt krav selv også. Selvfølgelig tar de med de kule nye buksene som stemor har kjøpt hjem til meg - fordi de har lyst til å ha de på seg når de skal være med venner på mandag! Det er sånn det er.

Ellers så snakker vi altså sammen!! Vi er ganske aktive og når jeg kjøper nye fjellstøvler til ungene (eller det var vel min nye mann som betalte for støvlene...) så forteller jeg om dette til eksen min sånn at han vet at ungene faktisk har slike fjellstøvler!! Også får de med seg fjellstøvlene om de skal på tur med faren og stemor også!! Men de får dem selvsagt med tilbake til meg om det er behov for det. Er det noe som ligger hjemme hos faren som jeg vet at ungene trenger hos meg så ringer jeg og sier ifra. Også henter jeg eller får det tilkjørt, eller nå henter jo ungene det selv....

Det trenger ikke være så vanskelig dette!

Endret av Cava Queen
Skrevet

Knøttet er 3 år og sikkert ikke så opptatt av å ha med disse tingene hjem (ennå). Derfor kan det da ikke være noe problem? Hvorfor må du sende disse tingene med ungen hjem til mor?

Hvis dette fører til problemer - mellom BM og BF - så ville jeg heller holdt meg unna å kjøpe ting til ungen. La foreldrene styre med det.

Hehe, veldig vanskelig å la være å kjøpe til verdens skjønneste knøtt :rodmer:

Det skaper ikke andre problemer enn at vi aldri får det igjen.

Og far er ikke så glad i å handle, så da blir det meg da.

Må ikke sende det til mor, men ofte har knøttet hatt det på seg når knøttet blir hentet, eller så ble alt sendt til mor etter ferien, da vi ikke var hjemmom og pakket ut før vi leverte knøttet til mor.

Skrevet

Til dere mødre.

skal drages mellom hjemmene hver gang, blir ikke det mye å dra på hver gang? Og hvor skal grensa gå? Videofilmene? De tre favorittdukkene?

Og når jeg, som stemor, kjøper klær til knøttet, så vil jeg jo gjerne at knøttet kan bruke de klærne når vi er sammen. (og ikke ofte nesten for små klær som kommer fra mor, og som jeg synes er stygge.)

Får som sagt ikke tilbake stort sett noe av det vi sender dit, så her kommer det til å bli "innstramminger" på å sende. Vi betaler jo barnebidrag så mor skal ha råd til å kjøpe alle desse tingene til knøttet, så om vi sender alt jeg kjøper i tillegg, blir det jo dobbelt opp... ?

Jeg ser ikke helt problemet, når barnet er så lite, kan du ikke bare la vær å sende med til mor da? Ingen har vel sagt at du ska sende med filmer og favorittdukker? Eller at du skal sende med hver ministe ting du kjøper?

Og det at mor sender med klær du ikke liker er jo ikke mor sin feil, dere har nok bare forskjellig smak.

Nok engang, be om å få igjen de sandalene og den jakka da.....

• Liker 1
Skrevet

Ts igjen.

Det trenger ikke å være vanskelig nei. Jeg har ineg problem med BM, men hun har problem med meg...

Så jeg holder lav profil, sier ingenting og later som om det er min samboer som kjøper alle tingene :P

Skrevet

Til dere mødre.

Akkurat de tingene du nevner her, som klær og leker er det helt naturlig at blir hos dere. Men om jentungen vil ha med en dukke hjem til mor så er vel det greit også. Når det gjelder klær og sko så er det vel bare å ta på henne det hun hadde på da hun kom - når hun skal hjem til mor igjen?

Når det gjelder barnebidraget og hva du mener at det skal brukes til så er det et tema du skal være litt forsiktig med. og det er ikke du som betaler barnebidrag (du sa "vi")

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan havner disse tingen hjemme hos mor da?

Hvis ungen kommer i blinkesko så får hun dra hjem i blinkesko også da. Mens sandalene blir hos dere.

Stemoren til mine unger og meg vi snakker sammen. Og hun var også såpass fintfølende at hun spurte meg rett ut om jeg syntes det var greit at hun kjøpte ting til ungene mine. Hadde ikke noe problem med det jeg!! Setter veldig stor pris på henne!! Nå er min barn blitt stor tenåringer og da stiller de litt krav selv også. Selvfølgelig tar de med de kule nye buksene som stemor har kjøpt hjem til meg - fordi de har lyst til å ha de på seg når de skal være med venner på mandag! Det er sånn det er.

Ellers så snakker vi altså sammen!! Vi er ganske aktive og når jeg kjøper nye fjellstøvler til ungene (eller det var vel min nye mann som betalte for støvlene...) så forteller jeg om dette til eksen min sånn at han vet at ungene faktisk har slike fjellstøvler!! Også får de med seg fjellstøvlene om de skal på tur med faren og stemor også!! Men de får dem selvsagt med tilbake til meg om det er behov for det. Er det noe som ligger hjemme hos faren som jeg vet at ungene trenger hos meg så ringer jeg og sier ifra. Også henter jeg eller får det tilkjørt, eller nå henter jo ungene det selv....

Det trenger ikke være så vanskelig dette!

Akkurat sånn fungerer det til oss også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...