Gå til innhold

Sikre perioder

la_luz

Anbefalte innlegg

Driver å funderer på om dette er et reelt alternativ. Er det noe som har brukt dette som prevansjon over lengere tid?

Har ikke lyst til å bruke mer hormoner. Har to barn, og tenker i utgangspunktet at det er nok. Men skulle jeg bli gravid er det ikke krise. Men ønsker det helst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg ikke tro på.

Vi gikk satset på en sikker periode en gang vi gikk tom for prev. En eneste gang endte i graviditet det ja..

Mulig det funker bedre for deg om du har helt nøyaktige sykluser, sjekker at du ikke har eggløsning osv, men for meg var det ikke lurt iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter "sikre perioden". I teorien er det faktisk mulig å bli gravid under hele syklusen, selv mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg blir gravid på null komma svisj og hadde ikke turt å tenke tanken engang. Bruker hormonspiral og er fornøyd med det, da virker hormonene lokalt og går ikke ut i hele kroppen. Har du vurdert den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg blir gravid på null komma svisj og hadde ikke turt å tenke tanken engang. Bruker hormonspiral og er fornøyd med det, da virker hormonene lokalt og går ikke ut i hele kroppen. Har du vurdert den?

Du ble gravid like etter mensen? Skjedde det mange ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driver å funderer på om dette er et reelt alternativ. Er det noe som har brukt dette som prevansjon over lengere tid?

Har ikke lyst til å bruke mer hormoner. Har to barn, og tenker i utgangspunktet at det er nok. Men skulle jeg bli gravid er det ikke krise. Men ønsker det helst ikke.

Sats på sikre perioder du. Husk at babyer er søte :) , du klarer fint ei lita jente , og de andre barna kan jo hjelpe deg med småbarnspass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tre venninner av meg ble gravid på "sikre perioder" når de brukte Ladycomp og de greiene der :gjeiper: (kjenner bare tre som har brukt det også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble gravid like etter mensen? Skjedde det mange ganger?

To ganger har jeg blitt gravid etpar uker etter at jeg har sluttet med prevensjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer på om det er trygt å ha sex uten prevensjon. Nei, det er det ikke hvis du vil unngå graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bli gravid igjen ville jeg ikke satset på sikre perioder, men brukt prevansjon hele tiden... Om du ikke vil bruke hormoner, noe jeg kan skjønne da det er tilsatt kunstig, så er jo kondom og pessar en mulighet??

Endret av *smak*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt såkalte "sikre perioder" som prevensjon, og det fungerte helt fint. Kjøpte en sånn LadyComp, og det tok noen måneder før den fant ut av syklusen min. Brukte kondom når den viste at jeg ikke var sikker. Det er en del "krav" som må være oppfylt for at den skal vise så korrekt som mulig, du bør måle til samme tid hver dag, må ha sovet i minst 3 timer sammenhengende, du må måle før du gjør noe som helst annet osv. I tillegg skal dette brukes over lenger tid, fram til man har en stabil syklus er det som regel ingen eller få "sikre perioder" å oppdrive.

Det fungerer helt klart best mens man er i fast forhold og bor og sover på ett sted, nå som jeg er i ferskt forhold og sover litt her og litt der kunne jeg aldri brukt LadyCompen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at jeg kan bli gravid :balltre:

Fulgte nøye med på syklusene når jeg har planlagt å bli gravid.

Jeg skjønner at det ikke er sikkert, men bare lurte på om det er noen som har testet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte Ladycomp i flere år, og ble ikke gravid. Ladycomp er like sikker som p-pillen, men om man ikke følger instruksjonene skikkelig kan man jo bare takke seg selv dersom man blir gravid - det blir litt som å si at man ble gravid mens man gikk på på p-piller, når man i realiteten tok pillen heller sporadisk (ja, det er mulig å bli gravid selv om man tar p-pillen til fast tid, men det er stort sett menneskelig svikt, som når man ikke tenker på at man har hatt diaré og tror man er sikker osv.).

Det mest positive er at man ikke tilfører kroppen kunstige hormoner, og at man slipper å kartlegge temperatur, konsistens på utflod, etc. selv, slik man må med FAM http://www.fwhc.org/birth-control/fam.htm

Det mest negative er at man får ganske få grønne dager i begynnelsen, da det tar litt tid å kartlegge syklusen. Ladycomp egner seg forresten best om du har en relativt regelmessig syklus. Du kan få rød eller gul dag selv om den i virkeligheten er grønn, men du får aldri grønn dag når det i virkeligheten er snakk om rød eller gul dag. Har du f.eks feber en dag så vil Ladycomp oppdage det og ikke kunne gi deg sikker måling.

Anbefaler Ladycomp på det varmeste. Dersom du bruker den riktig, kan du være helt trygg (vel, 99,3% trygg, da). Har to venninner som bruker Pearly og er godt fornøyd med den, men det negative er at den må sendes inn for batteriskift hvert 2. år, og at den ikke kan oppgraderes til BabyComp om det skulle være behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt FAM (Fertilityfriend/ovusoft) i mange år, og det fungerer. Jeg har riktignok stabile sykluser, og ganske klare tegn.

Jeg har aldri hatt samleie nær nok en eggløsning til at jeg kan bli gravid, dermed har jeg ikke blitt det heller.

Men sterilisering kan kanskje være et bedre alternativ for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...