Gå til innhold

Resept, fastlege og flytting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og har derfor flyttet fra min hjemby og bort fra min fastlege. Jeg går på cipralex og resepten min begynner å gå mot slutten. Jeg har aldri hatt en resept før, så jeg lurer på hvordan dette funker. Kan jeg ringe fastlegen min og be om ny resept? Kan jeg besøke en lege i denne byen og få resept? Kan jeg få henvisning til psykolog hos en lege her, selv om han ikke er fastlegen min? Har ikke lyst å bytte fastlege siden han jeg har er utrolig dyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen din kan sannsyligvis henvise deg til en psykolog på stedet du nå skal studere, og ofte kan du få ny resept over telefon (dette kommer litt an på, for noen ganger må man ha en konsultasjon der man snakker om hvordan legemiddelet fungerer osv).

Akkurat når det gjelder cipralex tror jeg ikke at du uten videre kan regne med å få ny resept av en som ikke har hatt kontakt med deg før.

En annen løsning kan være å kontakte psykologtjenesten via studentsamskipnaden i byen din. Da trenger du sannsynligvis ikke henvisning (ikke her, i alle fall), men det kan helt sikkert være en fordel å ha med et skriv fra din forrige lege/psykolog som sier litt om situasjonen din.

Det er ikke nødvendig å bytte fastlege, men det kan være en fordel. Her får man feks mulighet til å få refundert kostnader ved legekonsultasjoner fra første krone, og ikke bare når man er over frikortgrensa. Men da må man ha fastlege i studenthelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex er et C preparat så da kan du få en ny resept av fastlegen din ved å ringe, som oftest. (A og B preparater må man ha en konsultasjon for å få ny resept).

Ring fastlegen din og hør om en ny resept. De kan sende den til deg i posten eller til et apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider