Rosenrød Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Jeg skal lage treretters middag i neste uke, hvor hovedretten er en gryte med oksekjøtt og grønnsaker i rødvinsaus. Skl også lage en forrett og lurer på om noen har noen kjekke oppskrifter til meg? Tenkte kanskje på noe med scampi, men alle tips mottas med takk:-)
Gjest NozMonster Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 rekecocktail!! kanskje til 80s/ 90s, men dæven så godt! eller kanskje denne? http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Forretter-Sm%C3%A5retter/Fisk-og-skalldyr/Skalldyr/Scampi-p%C3%A5-italiensk
Rosenrød Skrevet 16. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2011 Har du oppskrift på en skikkelig god rekecoctail?:-)
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 Du burde ha noe med fisk, grønt eller en lett suppe, siden du har en ganske tung kjøttrett som hovedrett. Grillet/stekt aspargis med en deilig skinke rundt. Eller pilgrimsmusslor ... husker dessverre ikke i farten hva det heter på norsk. Ikke lett når man tenker og prater på to språk En lett og kald suppe basert på sopp er jo kjempegodt.
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 pilgrimsmusslor = blåskjell?? Nei, det er det ikke
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #7 Skrevet 16. august 2011 pilgrimsmusslor = blåskjell?? Nei, kamskjell. Pilgrimene til Santiago de Compostela bærer med seg et kamskjell.
Gjest NozMonster Skrevet 16. august 2011 #8 Skrevet 16. august 2011 (endret) det er jo så gooodt :D det finnes mange forskjellige altså, her er en til 4 pers 200 g rensede reker 1 dl majones 1 dl kremfløte 2 ss ketchup ( men jeg liker veldig godt thousand island dressing istedet!!) slangagurk 1-2 ts sitronsaft ½ ts paprikapulver ( ikke ett must) 1 ts worcestershiresaus (om du velger thousand island dressing,kan du bytte ut denne sausen med tobasco ) ½ ts sukker ½ isbergsalat dill Endret 16. august 2011 av NozMonster
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 KAMSKJELL er det...phu, holdt på å bli gal her
Supraspinatus Skrevet 16. august 2011 #10 Skrevet 16. august 2011 Rødvinsgryte er kjempegodt. Jeg har spist en slik gryte i Italia og forbinder den med litt italiensk mat. Bruschetta kan være en god forrett om du vil få et lite italiensk tema i middagen. Et annet alternativ: En halv grillet bifftomat med pesto på snittflaten. Gjerne servert med litt prosciutto crudo (feks parmaskinke). Til dessert er en frisk sorbet av sitrus godt. Spesielt siden syren i sitrus kan friske munnen opp etter en kraftig gryterett. 1
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 Tilbake til temaet igjen, ikke for å kritisere rekecoctailen, men det er ikke noe jeg ville hatt til akkurat denne retten. Jeg personlig syns iallefall det ville blitt litt vel mektig og kvalmende med først en coktail og så en gryte. Og om man velger noe slikt som tung sjokolade i en eller annen form til dessert, så tror jeg at jeg ikke hadde klart å spise på en uke etterpå. 1
Gjest NozMonster Skrevet 16. august 2011 #12 Skrevet 16. august 2011 Tilbake til temaet igjen, ikke for å kritisere rekecoctailen, men det er ikke noe jeg ville hatt til akkurat denne retten. Jeg personlig syns iallefall det ville blitt litt vel mektig og kvalmende med først en coktail og så en gryte. Og om man velger noe slikt som tung sjokolade i en eller annen form til dessert, så tror jeg at jeg ikke hadde klart å spise på en uke etterpå. ¨da er det nok bare du som ikke er mat-glad nok 2
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #13 Skrevet 16. august 2011 ¨da er det nok bare du som ikke er mat-glad nok Hehe, kanskje det. Bare kjenner kvalmen stiger allerede når man sitter å diskuterer det på nett
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #14 Skrevet 16. august 2011 Er det bare jeg som synes rekecocktail er et dårlig forslag? Hva med lefser med røkelaks og snøfrisk/skinke og sennep, løk på begge Kald tomatsuppe (Gaspacho) Asparges med skinke, sitron Salmalaks, syltet ingefær, soyasuas og wasabi kremet soppsuppe kylling satay-spyd 1
Gjest NozMonster Skrevet 16. august 2011 #15 Skrevet 16. august 2011 (endret) Er det bare jeg som synes rekecocktail er et dårlig forslag? Hva med lefser med røkelaks og snøfrisk/skinke og sennep, løk på begge Kald tomatsuppe (Gaspacho) Asparges med skinke, sitron Salmalaks, syltet ingefær, soyasuas og wasabi kremet soppsuppe kylling satay-spyd det varke vondt ment! det var bare ett forslag, og dette er trossalt Rosenrød sin tråd, og hun spurte etter opskriften.. edit; skriveleif Endret 16. august 2011 av NozMonster
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #16 Skrevet 16. august 2011 det varke vondt ment! det var bare ett forslag, og dette er trossalt Rosenrød sin tråd, og hun spurte etter opskriften.. edit; skriveleif Du, jeg svarte unødvendig surt. Har en personlig ting mot rekecocktail og synes det finnes så mye andre gode ting. Jeg er ikke en sur og vanskelig person egentlig Det er bare den rekekompotten som plager meg, hehe
Gjest NozMonster Skrevet 16. august 2011 #17 Skrevet 16. august 2011 Du, jeg svarte unødvendig surt. Har en personlig ting mot rekecocktail og synes det finnes så mye andre gode ting. Jeg er ikke en sur og vanskelig person egentlig Det er bare den rekekompotten som plager meg, hehe ' nejda, alt i orden men nok off-topic! tilbake til forslag til ts noen flere kanskjeeem?
Gjest Survival Skrevet 16. august 2011 #18 Skrevet 16. august 2011 Det er vanskelig å finne forretter som går til oksekjøtt. Jeg tror kanskje jeg ville gått for marinerte scampi over cæsarsalat. Eller røykalaks, eggerøre og frisk dill.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #19 Skrevet 16. august 2011 Hvorfor er det vanskelig å finne forretter som går til oksekjøtt? Og i så fall: Hva gjør røykelaks med eggerøre (sic!) spesielt godt egnet?
Gjest Survival Skrevet 16. august 2011 #20 Skrevet 16. august 2011 Hvorfor er det vanskelig å finne forretter som går til oksekjøtt? Og i så fall: Hva gjør røykelaks med eggerøre (sic!) spesielt godt egnet? Hvorfor er du så kverulant? Jeg mener at det er vanskelig å finne forretter som passer til oksekjøtt, nettopp fordi at oksekjøtt er en så tungt matrett som krever litt lettere forretter. Og etter min smak er røykelaks med eggerøre og dill godt før oksekjøtt, men igjen: det kommer an på smaken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå