Gå til innhold

Kjøpe husprosjekt av stor husbygger


gullhjerte

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har bestemt oss for å kjøpe et rekkehus i et større boligprosjekt, delt opp i byggetrinn, bygd av Block Watne. Vi har vært i banken og fått klarsignal, og vi har sagt at vi vil kjøpe boligen, men vi vet ikke helt hvordan vi går videre..

Vi ønsker å gjøre endringer på kjøkkeninnredning, baderomsinnredning (samt plusse på et badekar) og de elektriske punktene. Vi har tatt kontakt med utbygger for å ordne dette, men forstår ikke helt saksgangen.

Vi ønsker å ferdigplanlegge alle endringer FØR kontraktinngåelse, fordi endringene er viktige for oss, og fordi vi må vite eksakt sluttsum for å få klarsignal fra banken. Det virker på utbygger at kontraktmøte kommer FØRST, og endringene kan vi bestemme oss for på eller etter møtet. I mitt hode virker dette rart?? Jeg skal ta kontakt med utbygger i morra for mer informasjon, men i mellomtiden lurte jeg på om noen har vært borti det samme før, og som kan forklare litt om hvordan de gjorde det, evt hva de ville gjort annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig at kontrakten undertegnes først, så kommer endringer etterpå. Da fylles det ut endringsskjema for de forskjellige delene som skal endres. Husker at jeg fikk flere slike skjemaer for signering i ettertid:

Byggfirmaet - dette skjemaet dreide seg om endringer i parkett, maling, terrasse, endringer i selve bygget: vegger, kott, osv.

Rørlegger - for mitt vedkommende var det større dusj, vegghengte toaletter, innredning vaskerom, baderomsmøbler, innredning gjestetotalett.

Elektrofirmaet - flere punkter, spoter, utvendige kontakter, opphenging av lamper (jeg bare la lampene der jeg ville ha dem, så skrudde og hang elektriker alle opp for meg)

HTH - oppgradering kjøkken, hvitevarer, benkeplaten, innredning walk-in, innredning vaskerom, skyvedørsgarderobe entreen.

Fliselegger - legging av fliser bad, vaskerom og gjestetoalett

Flisebutikken - oppgradering av fliser på bad, vaskerom og gjestetoalett

Det var mye fram og tilbake med endringer, det er sikkert derfor de ikke tar dette før etter kontrakten.

Men be om priser for tilleggene fra Block Wathne - de har sikkert disse prisenene klare. De andre er verre for det kommer helt an på hvilke produkter du velger og du må ha møter med kjøkkenleverandør, elektrofirma og rørleggerfirmaet for å få på plass hvilke produkter du velger.

Lykke til :)

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og grundig svar, det er fint å vite hva man kan forvente. Man føler seg litt liten i husbyggerjungelen ;) Men nå er vi hvertfall i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...