Gå til innhold

Kraftige menssmerter = steril?


Virina

Anbefalte innlegg

Hei dere :-) Det har seg slik at jeg sliter med helt forferdelige smerter i forbindelse med mensen - hver gang "tante rød" kommer på besøk blir jeg liggende fullstendig lammet og vri meg ustanselig av smerte og kraftige kramper i både mage, korsrygg og lår. Det er så ille at jeg ofte ender opp helt gjennomvåt av svette, jeg blir kvalm, brekker meg og kaster opp. Needless to say er mensen et rent helvete for meg, every single time..

Jeg snakket såvidt med min mor om dette her i går, og hun sa da hun hadde hørt et sted at det at kvinner slet med unormalt kraftige menssmerter kunne være et tegn på at de var sterile, men at dette ennå var et nokså ukjent fenomen for leger. Er det noen av dere som vet om dette kan stemme? Jeg har bestilt time hos fastlege for å få sjekket dette ut, men det er desverre veldig lang ventetid i disse dager..

Endret av Vilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har aldri jeg hørt om. Har alltid hatt slike sterke smerter jeg og, men da jeg begynte på p-piller sluttet smertene.

Tror du uroliger deg unødvendig for å være steril. Det er svært mange jenter som sliter med sterke menssmerter. Flere av de som gjorde det av mine venner når vi var unge har barn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om det i hvert fall :klo: Det kan jo finnes unntak, men min mor gikk på prevansjon og fikk meg og min bror med 11 mnds mellomrom. Hun hadde enorme mensensmerter og hadde de samme symptomene som deg.

Jeg og har enorme mensensmerter. Jeg spyr, klarer ikke å reise meg, kaldsvetter og ofte får jeg migreneanfall. Mensensmertene mine var vondere enn da jeg brakk låret...det sier jo litt. Jeg gikk også på prevansjon da jeg ble gravid. Vet også om andre som har kraftige mensensmerter, men har gjerne 1-3 små barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :-) Det har seg slik at jeg sliter med helt forferdelige smerter i forbindelse med mensen - hver gang "tante rød" kommer på besøk blir jeg liggende fullstendig lammet og vri meg ustanselig av smerte og kraftige kramper i både mage, korsrygg og lår. Det er så ille at jeg ofte ender opp helt gjennomvåt av svette, jeg blir kvalm, brekker meg og kaster opp. Needless to say er mensen et rent helvete for meg, every single time..

Jeg snakket såvidt med min mor om dette her i går, og hun sa hun da hadde hørt et sted at det at kvinner slet med unormalt kraftige menssmerter ofte var et tegn på at de var sterile, men at dette ennå var et nokså ukjent fenomen for leger. Er det noen av dere som vet om dette kan stemme? Jeg har bestilt time hos fastlege for å få sjekket dette ut, men det er veldig desverre lang ventetid i disse dager..

Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke. Hvis det gjør det, synes jeg forferdelig synd på deg. Tenk å gå gjennom det, og så er du steril i tillegg. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig hatt grusomme menssmerter, men som heldigvis har avtatt med årene (er 28 år nå). Det brukte å være så ille at jeg svimte av og hadde det akkurat som deg. Jeg er gravid nå, så steril er jeg ikke :)

Jeg fikk aldri sjekket opp hos legen hvorfor jeg hadde slike smerter, men som jeg har forstått det er det veldig vanlig å ha det slik. Men kan være greit å få sjekket opp ting uansett. Kan være muskelknuter du har som gir smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomme menssmerter kan være et tegn på endometriose. Synest dette er noe du bør snakke med legen din om:) Har ei veninne som sleit mye med menssmerter og hun tok dette opp med legen sin som sa at det kunne være endometriose. Jo tidligere en finner ut av det, jo bedre er det selvsagt:) Det kan føre til ufrivillig barnløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Store menssmerter er ikke et tegn på at du er steril. Derimot kan det være at du har endometriose, eller kanskje er dette helt normalt for deg.

For å få avklart dette tar du en tur til legen og forklarer problemet. H*n vil hjelpe deg med å finne smertestillende preparater og utrede om det kan være noe i veien.

Sannsynligvis er alt normalt, men gå til legen for å få hjelp til å bli kvitt de plagsomme smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer på at du bør ta det opp med legen din. Du skal ikke ha det sånn.

Et lite skudd i blinde: Du har vel ikke gener fra middelhavsområdet vel? Hvis du har det, så finnes det en altså arvelig lidelse i disse folkegruppene, som gir veldig kraftig menstruasjonsbesvær (FMF - Familial Mediterranean Fever), og som jeg tror det er få leger her som er oppmerksomme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Føler det bare er litt greit å få høre deres erfaringer/synspunkter i forbindelse med dette siden det er såpass lenge til jeg har time hos lege..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det behøver ikke å være noe galt, både jeg og min mor har slitt med store smerter, besvimelse etc. Jeg ble testet mye ift hormoner pga ufrivillig barnløshet, og ingenting var galt med meg.

Men, alltid lurt å sjekke disse tingene for å være sikker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt om før.

Store menssmerter kan tyde på at en har endometriose, men det behøver ikke være en hindring for at man blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...