Gå til innhold

Epidural - hvordan virker det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor klarte kvinner å føde naturlig før? Fødsler har eksistert før epidural.. og barn kom til verden, og kvinner fikk oftere enn ikke mer enn 1 barn.

Har vi blitt pyser?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Vi har ikke blitt pyser, men før hadde man ikke et valg! Hvis fortidens kvinner fikk valg om bedøvelse hadde ikke de vært senere enn oss til å ta i mot tror jeg.

Min fødsel var laaaang og forferdelig vond, og takket være epiduralen klarte jeg å samle litt krefter før jeg skulle presse. Jeg skulle ønske jeg ikke trengte epiduralen, men føler at det var det eneste alternativet.

Skrevet

Vi har ikke blitt pyser, men før hadde man ikke et valg! Hvis fortidens kvinner fikk valg om bedøvelse hadde ikke de vært senere enn oss til å ta i mot tror jeg.

Min fødsel var laaaang og forferdelig vond, og takket være epiduralen klarte jeg å samle litt krefter før jeg skulle presse. Jeg skulle ønske jeg ikke trengte epiduralen, men føler at det var det eneste alternativet.

epidural er et medikament. og om man bruker det når det er slutt på kreftene for å komme i havn så synes jeg det er en helt annen sak enn aaaalle de som skriker etter det før de har prøvd en gang.

De går jo mot fødselen med den holdningen at de SKAL ha epidural, uansett.

Kroppen er bygget for å føde. Kvinner sin opprinnelige oppgave er å lage barn og føde barn, og oppfostre barn for å føre menneskeslekten videre.

Det er like naturlig som å svette å tisse eller bæsje.

Alle prosesser som blir satt i gang i kroppen under en fødsel er alle naturlige og alt har en hensikt.

Jeg skal i allefall prøve så godt jeg kan og så lenge jeg kan. Vil være stolt etterpå av å si at jeg gjorde mitt beste for å føde for egen maskin. Vil ikke påvirke meg eller babyen for dop uten det er ytters nødvendig.

Skrevet

Her var det mye feilinformasjon!

1) Det er anestesilegen som setter epidural, ikke jordmor, og som nevnt går operasjoner og ø-hjelp foran fødsler i køen!

2) Man har ikke en nål i ryggen. Det brukes en nål for å føre inn en slange i ryggraden som bedøvelsen går gjennom. Så tas nålen ut.

3) Det er ikke sånn at helsepersonell er klønete. Epidural er vanskelig å sette, mye på grunn av plasseringen, men også fordi den fødende må sitte musestille foroverbøyd mens hun har rier, og det er vanskelig å sitte stille. Noen har en "god rygg" å sette på, mens andre f.eks. har litt spekk som gjør det vanskelig å finne den korrekte punktet.

4) Det er mange jordmødre som bruker den finske metoden, den brukes helt uavhengig av epidural.

5) Epidural er en suveren smertelindring, sett fra et anestesiståsted, og man kan virkelig ikke si at "er dette alt man kan få". Man kan vel neppe regne med bedre smertelindring når det tross alt er et fødselsarbeid som skal utføres av en våken kvinne og en aktiv livmor.

• Liker 2
Skrevet

Om vi er blitt pyser? Og at vi er skapt for å føde? Halloooo - i tidligere tider, og i mange andre steder i den ikke-vestlige verden, var/er dødeligheten under fødsel temmelig høy! For ikke å snakke om alle skadene en fødsel kan påføre kvinnekroppen/underlivet. Fødsel er risikosport, det er bare at vi i den rike delen av verden er så sinnsykt priviligerte at vi kan føde på toppmoderne sykehus med moderne smertelindring, med all mulig medisinsk hjelp tilgjengelig, at det nærmest er null dødelighet for mor og barn (særlig her i Norge).

Skapt for å føde... Ikke med de kjempehjernene våre babyer har. Evolusjonen har ikke tilpasset kvinnens underliv til babyens store cortex.

• Liker 1
Skrevet

Om vi er blitt pyser? Og at vi er skapt for å føde? Halloooo - i tidligere tider, og i mange andre steder i den ikke-vestlige verden, var/er dødeligheten under fødsel temmelig høy! For ikke å snakke om alle skadene en fødsel kan påføre kvinnekroppen/underlivet. Fødsel er risikosport, det er bare at vi i den rike delen av verden er så sinnsykt priviligerte at vi kan føde på toppmoderne sykehus med moderne smertelindring, med all mulig medisinsk hjelp tilgjengelig, at det nærmest er null dødelighet for mor og barn (særlig her i Norge).

Skapt for å føde... Ikke med de kjempehjernene våre babyer har. Evolusjonen har ikke tilpasset kvinnens underliv til babyens store cortex.

Fult klar over dødeligheten, men den er ikke akkurat knyttet til epiduralen.

Epidural er smertelindring, og som jeg skrev i første innlegg, har full forståelse for at den blir nyttet når fødselen trekker ut og den blir brukt for å komme i mål.

Det jeg reagerer på er hvor vanlig det har blitt å skrike etter den lenge før man i det hele tatt har satt seg i sengen.

Epidural får man over en lav sko, og man ber om det uten å en gang ha prøvd å føde naturlig.

Det er mange flere naturlige vellykkede fødsler i historien enn med dødsfall til følge. Ellers hadde folketallet vært stabilt synkende i flere tusen år.

• Liker 1
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

epidural er et medikament. og om man bruker det når det er slutt på kreftene for å komme i havn så synes jeg det er en helt annen sak enn aaaalle de som skriker etter det før de har prøvd en gang.

De går jo mot fødselen med den holdningen at de SKAL ha epidural, uansett.

Kroppen er bygget for å føde. Kvinner sin opprinnelige oppgave er å lage barn og føde barn, og oppfostre barn for å føre menneskeslekten videre.

Det er like naturlig som å svette å tisse eller bæsje.

Alle prosesser som blir satt i gang i kroppen under en fødsel er alle naturlige og alt har en hensikt.

Jeg skal i allefall prøve så godt jeg kan og så lenge jeg kan. Vil være stolt etterpå av å si at jeg gjorde mitt beste for å føde for egen maskin. Vil ikke påvirke meg eller babyen for dop uten det er ytters nødvendig.

Vil heller høre fra deg etter du har født jeg. Jeg kunne sagt det samme som deg før fødsel, men etter et 30 timers helvete med revning fra hist til pist så har pipen en annen låt.

Og jeg har aldri møtt noen som har skreket etter epidural, de fleste jeg kjenner som har tatt det har ventet så lenge som mulig til de ikke orket mer.

Skrevet

Ahus. Og be om schme om, du risikerer jo å få en jordmor som står på sitt uansett, da. Den jordmoren jeg hadde sist, sa bare "du MÅ kjenne dette"...

schme: hva/hvem er dette?

Skrevet

Epidural er smertelindring, og som jeg skrev i første innlegg, har full forståelse for at den blir nyttet når fødselen trekker ut og den blir brukt for å komme i mål.

Det jeg reagerer på er hvor vanlig det har blitt å skrike etter den lenge før man i det hele tatt har satt seg i sengen.

Epidural får man over en lav sko, og man ber om det uten å en gang ha prøvd å føde naturlig.

Det er mange flere naturlige vellykkede fødsler i historien enn med dødsfall til følge. Ellers hadde folketallet vært stabilt synkende i flere tusen år.

Skrevet

Jeg tenkte også at jeg ville prøve å føde naturlig først, syntes det gikk så greit under åpningsfasen og tenkte at dette skulle jeg jammen klare uten epidural. Da det ble full stopp i fødselen på full åpning, klarte jeg etterhvert ikke mer, og måtte be om epidural likevel. Da måtte jeg vente i 1 t og 15 min, pga at den eneste anestesilegen (og dette var på St. Olavs i Trondheim) var opptatt med TO operasjoner.

Neste gang skal jeg forberede dem på at jeg vi ha epidural (og heller avstå fra det hvis jeg finner ut at jeg klarer dette uten). Tror det var en stor belastning for min mann å se meg arbeide meg gjennom den lange ventetiden før epiduralen kom (han har nevnt dette endel i ettertid), og jordmor som ikke visste sin arme råd, sprang ut på gangen og lette og lette etter anestesilegen...

Merkelig at det er så få leger som er kvalifiserte til å sette epidural. Da det ble krise på slutten av fødselen stormet det inn 5-6 leger med tang og livreddingsutstyr, men å sette epidural, det var visst utenfor deres område... :)

Skrevet

Hm, der skjedde det noe galt med svaret mitt:)

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er en slik holdning blant mange kvinner over at man skal være så stolt over å ha født naturlig? Ville du vært stolt over å ha trekt tenner hos tannlegen uten bedøvelse? Det er rett at dødsleie var naturlig før, men da hadde de jo ikke noe valg!

Selvsagt skal man ikke gjøre noe som skader barnet, men såvidt jeg har forstått så er ikke epidural skadelig for barnet.

Derfor - hva er galt med å få epidural? Hvorfor må man være så tøff som mulig og holde ut til man knapt nok orker mer? Det er vel like bra å spare krefter til utdrivningen slik at man

ikke er utslitt når man skal presse barnet ut?

Skrevet

Vil heller høre fra deg etter du har født jeg. Jeg kunne sagt det samme som deg før fødsel, men etter et 30 timers helvete med revning fra hist til pist så har pipen en annen låt.

Og jeg har aldri møtt noen som har skreket etter epidural, de fleste jeg kjenner som har tatt det har ventet så lenge som mulig til de ikke orket mer.

jeg har sagt flere ganger nå, at bruk av epidural som et ledd i å komme i mål er en ting.

Men det er en drøss av de som har bestemt seg på forhånd for at de SKAL ha epidural.

Jeg har heller ikke anklaget deg eller noen andre for noe, jeg bare stilte et spørsmål.

Og hvem er du til å si at jeg ikka har født?

Skrevet

Hm, der skjedde det noe galt med svaret mitt:)

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er en slik holdning blant mange kvinner over at man skal være så stolt over å ha født naturlig? Ville du vært stolt over å ha trekt tenner hos tannlegen uten bedøvelse? Det er rett at dødsleie var naturlig før, men da hadde de jo ikke noe valg!

Selvsagt skal man ikke gjøre noe som skader barnet, men såvidt jeg har forstått så er ikke epidural skadelig for barnet.

Derfor - hva er galt med å få epidural? Hvorfor må man være så tøff som mulig og holde ut til man knapt nok orker mer? Det er vel like bra å spare krefter til utdrivningen slik at man

ikke er utslitt når man skal presse barnet ut?

Det var her synsingen om man i dag skal ha det gå godt og fint og minst mulig smerte, at noe så naturlig som en fødsel skal bedøves vekk. At vi i dagens samfunn ikke skal tåle den smerten?

Kroppen din er ikke bygget for å trekke tenner, kvinnekroppen er lagd spesielt for å bære frem barn, fø de, og gi de mat.

Er også en god del som avsto fra epiduralen som synest det ikke far et slikt helvete som mange hadde forespeilet de.

Skrevet

Hjelpes - å skrive innlegg fra telefon med autokorrektur var vanskelig:) mente ikke "dødsleie" var vanlig før, men fødsel uten bedøvelse:)

Skrevet

Sier ikke at man ikke tåler smerten, men syns det blir feil at de som eventuelt velger epidural skal kjenne seg som "dårligere" kvinner av den grunn, siden de ikke "tålte smerten". Jeg ser det ikke som mitt ansvar å bedømme andres smerteterskel, og så lenge barnet ikke har vondt av det så skjønner jeg ikke denne motstanden mot bruken av det, selv om den taes i bruk tidligere enn som "siste utvei".

• Liker 1
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

jeg har sagt flere ganger nå, at bruk av epidural som et ledd i å komme i mål er en ting.

Men det er en drøss av de som har bestemt seg på forhånd for at de SKAL ha epidural.

Jeg har heller ikke anklaget deg eller noen andre for noe, jeg bare stilte et spørsmål.

Og hvem er du til å si at jeg ikka har født?

Grunnene til at jeg antok at du ikke har født er:

1. Måten du rosemaler fødsler på. Kanskje er en del "skapt" til å føde, men mennesker er bygd på en rar måte med to ben og stort hode, noe som gjør våre fødsler vanskelige.

2. Du skrev:

Jeg har ikke sagt at du anklager meg, og føler heller ikke at du anklager meg, men jeg kjenner meg igjen i det du sier fra før jeg fødte selv. Jeg er biolog, og tenkte at fødsel er en veldig naturlig ting som jeg selvfølgelig skal komme meg gjennom, helst uten bedøvelse. Akkurat som kvinner har gjort i årtusener før meg. Men det som møtte meg var først over ett døgn med tette rier som ikke kan beskrives,null søvn eller mat på to netter,deretter pressrier som kom flere timer for tidlig, et barn som satt fast og som lå vridd, til slutt vakuum og revning av hele underlivet.

Nå vil jeg heller si, ut i fra min egen erfaring(andre har selvfølgelig bedre erfaringer), at fødsel er absolutt ikke naturlig for mange mennesker. Vi er ikke bygget til å føde - vi er bygget til å kanskje overleve en fødsel. Men det er det. Har sett flere dyrefødsler og de er langt i fra en menneskefødsel syns jeg.

Skrevet

Hjelpes, her var det mye uvitenhet ute, tar det punkt for punkt:

Fødende ligger/sitter jo gjerne i sykehussengen med ryggen inntil "noe": vil ikke det ryggen presses/tynges mot gjøre vondt når det støter i nålen??! Høres ikke så godt planlagt ut.

Finnes det virkelig bare den ene smertelindrende løsningen (som er medikament): epidural? Epidural eller ingenting - er det alt som finnes ved norske sykehus i 2011?

Det er skremmende å høre at dette medikamentet brukes, når man vet at det såvisst ikke er sikkert at det virker - fordi de ansatte ved sykehuset muligens ikke helt klarer å treffe!!!

Ærlig talt.

Dette høres labert ut.

:filer:

Det sitter ikke noen nål i ryggen, men det legges inn en tynn slange med ventil på, slik at dosen kan økes/minkes.

Det finnes andre typer smertelindring, f.eks petidin, "vepsestikk" (helt hvordan dette virker husker jeg ikke), akupunktur, lystgass osv. Men for at livmoren skal kunne gjøre jobben sin, så må den fungere. Siden den er en muskel kan den ikke bedøves.

Eh...hvorfor klarer ikke personalet å ha bedøvelsen klar, slik at det ikke kommer for tidlig eller for sent?

Klarer de ikke å planlegge, de ansatte ved norske sykehus?

Det er jo ikke holdbart.

Når en fødende kommer inn så er det helt individuelt hvor langt hun har kommet. Epiduralen må settes mens det er mellom 4 og 8 cm åpning mener jeg det var, for at den i det hele tatt skal ha effekt. Noen bruker 15 timer på å gå fra 1 til 10 cm, andre bruker 10 minutter. Det er derfor ikke sikkert at man rekker å få epiduralen. Om man bruker laaang tid frem til 4 cm, så må fortsatt anestesilegen "bestilles", og plutselig kan det skyte fart. Man kan ikke sette den for tidlig med vilje, da vil den ikke ha effekt. Det er nok flere anestesileger på sykehusene, men det skjer litt andre ting hele tiden enn bare én fødsel.

-Hvorfor er norsk helsepersonell så klønete med bedøvelse?

-Hvorfor bruker ikke norsk helsepersonell metoden fra Finland, der de forhindrer hodeskader på barnet, og rifter/revning hos mor, men tvert i mot står steilt på den norske måten å hente ut barnet på som gjerne skader både mor og barn? Hva er galt med det norske helsepersonellet innen fødsler?

-Kan man be om å kun ha fødselslege® under fødselen - og ikke jordmødre?

Jeg er skeptisk til jordmødrenes evne til å sette, treffe og dosere riktig denne epiduralen. :filer:

Alle jordmødrene som har rukket å bli kurset på sykehusene i Oslo bruker finskemetoden. Men det er ørten andre grunner til at man revner. Min kom f.eks med hånden oppe ved hodet og satt fast ved skulderen. Noen kommer med ansiktet opp i stedet for ned som er vanlig. Noen mister pressveer pga epiduralen og må hjelpes med tang, vaakum osv. Mor eller barn kan få problemer og ungen må ut FORT.

Jordmødre setter aldri epidural. Denne skal inn i rygen, med nerver og ting som kan ødelegges, og må settes av en anestesilege. Fordi det er såpass mye annet som ikke skal treffes i ryggen er det derfor vanskeligere å treffe det som SKAL treffes. Dessuten skal dette gjøres mellom veer, slik at mor ikke rører for mye på seg. Har moren tette veer blir det vanskeligere. Ikke fordi legene er udyktige.

Vel, du vet den dagen du skal føde hvordan du klarer deg. Det er ikke nødvendigvis pressveene som er fæle. Men du kan tenke på de som går i flere dager med modningsrier. Om man ikke sover noe særlig sammenhengende de 2 siste dagene før fødsel, har vonde rier hvert 10. minutt og er utslitt, så er det himmelsk når man får epiduralen og kan slappe av. Noen får kanskje en time eller to med meget etterlengtet søvn og får energi til å klare fødselen bedre. Man kan diskutere om fødsler bør settes i gang tidligere så man slipper modningsriene, men da må man inn med mye mer medikamenter og man risikerer en for rask fødsel, som igjen kan føre til mer skader på mor og barn osv.

Håper folk begynner å lese/lete/spørre før de retter pekefinger mot både den ene og den andre uten å ha peiling!

Skrevet

Merkelig at det er så få leger som er kvalifiserte til å sette epidural. Da det ble krise på slutten av fødselen stormet det inn 5-6 leger med tang og livreddingsutstyr, men å sette epidural, det var visst utenfor deres område... :)

Er det så merkelig? Å bli anestesilege er en egen spesialisering, slik som å bli hudlege, psykiater, etc. De som er spesialister i obstetrikk, er jo ikke spesialister i anestesi. Ulike leger, ulike felt.

Forøvrig skjønner jeg ikke greia med å mene så mye om kvinners valg av bedøvelse. Jeg har født 3 barn og bedt om (og fått til riktig tid, med riktig effekt) epidural hver gang. Helt uaktuelt å prøve uten. Og om noen mener noe om det, så driter jeg en lang en i det, for å si det sånn. Folk må gjerne ha unødvendig vondt frivillig for min del (selv om mange har ønsket, men ikke fått, er fullt klar over det).

Skrevet
Eh...hvorfor klarer ikke personalet å ha bedøvelsen klar, slik at det ikke kommer for tidlig eller for sent? Klarer de ikke å planlegge, de ansatte ved norske sykehus? Det er jo ikke holdbart.

Jeg hadde en jordmor som var helt enig i at jeg burde ha epidural. Hun så godt hvordan jeg hadde det der jeg bare lå helt apatisk og ikke registrerte noe rundt meg. Da jeg ba om epidural sa hun bare "ja, det hadde jeg snart tenkt å foreslå for deg", og så ringte hun anestesilege. Da hadde det selvsagt vært en stor ulykke i Oslo, og anestesilegen var opptatt på operasjonssalen. Jordmor gjorde alt klart for epidural i mellomtiden, men jeg måtte jo vente et par timer på anestesilegen. Det er klart at det var helt forjævlig for meg, og jeg har også lurt på hvordan det kan holde å ha én anestesilege på vakt på Ullevål sykehus. Men epiduralen kom nå til slutt, og selv om det var forferdelig der og da synes jeg ikke at det er uholdbart på noe vis.

-Hvorfor er norsk helsepersonell så klønete med bedøvelse? -Hvorfor bruker ikke norsk helsepersonell metoden fra Finland, der de forhindrer hodeskader på barnet, og rifter/revning hos mor, men tvert i mot står steilt på den norske måten å hente ut barnet på som gjerne skader både mor og barn? Hva er galt med det norske helsepersonellet innen fødsler? -Kan man be om å kun ha fødselslege® under fødselen - og ikke jordmødre? Jeg er skeptisk til jordmødrenes evne til å sette, treffe og dosere riktig denne epiduralen. :filer:

Jeg hadde fødselsleger tilstede under siste del av fødselen, og det ble rift likevel. Som flere andre her har sagt bruker også norske jordmødre det finske grepet. Men selv med fødselslege tilstede kan ikke rifter alltid unngås. I mitt tilfelle satt f.eks barnet fast med skulderen og måtte tas ut med sugekopp, og da var det viktigere å få barnet ut raskt enn å forhindre rifter.

Fult klar over dødeligheten, men den er ikke akkurat knyttet til epiduralen. Epidural er smertelindring, og som jeg skrev i første innlegg, har full forståelse for at den blir nyttet når fødselen trekker ut og den blir brukt for å komme i mål. Det jeg reagerer på er hvor vanlig det har blitt å skrike etter den lenge før man i det hele tatt har satt seg i sengen. Epidural får man over en lav sko, og man ber om det uten å en gang ha prøvd å føde naturlig. Det er mange flere naturlige vellykkede fødsler i historien enn med dødsfall til følge. Ellers hadde folketallet vært stabilt synkende i flere tusen år.

Jeg har et helt annet inntrykk av dette enn du har. De fleste har prøvd en stund uten epidural - den skal jo ikke settes før 4 cm åpning, og man kan rekke å ha mye smerter før det.

For det andre har jeg inntrykk av at de fleste fødende vil forsøke uten før de ber om epidural. Jeg var i den kategorien.

Det er klart at de fleste kvinner har født uten smertelindring opp gjennom historien, men jeg har tenkt mye på hvordan de opplevelsene har vært. Fødsler er kvinners slagmark, sies det, og det er så sant som det er sagt. Om enn ikke slik at det er vanlig å dø når man føder, men fordi det er usannsynlig smertefullt, dramatisk og brutalt for mange. Hvorfor skal man da ikke benytte seg av hjelpen som finnes?

Skrevet

aldri påstått det ene eller det andre. Kun nysgjerrig på å om noen hadde gjort seg opp noen tanker rundt bruken av epidural.

Jeg går en fødsel i vente, derfor jeg uttrykte meg slik jeg gjorde om den forestående fødselen. Og har en bak meg - uten epidural.

Når dette blir et samtaleemne til tider og jeg deler min erfaring uten epidural, så er en veldig vanlig reaksjon "hva?!?!?! uten??!! Det hadde jeg aaaaaaldri klart!!! jeg tigget om det lenge før de kunne sette det! hadde ikke overlevd uten!!"

Så har jeg en venninne som har født to barn uten epidural, og er slik som meg. Vil gjerne gjøre det uten dop å drypp. La kroppen gjøre jobben, for den vet akkurat hva den gjør på.

Førstemann fikk jeg i badekar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...