Gå til innhold

Epidural - hvordan virker det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Epidural - er det noe som settes gjennom kanyle i ryggen - eller via sprøyte i armen?

Hvordan virker det?

Hva hjelper det mot - smerter i skjedeåpningen som vides ut og sprekker/revner?

Svekker epidural evnen til å presse?

Hvorfor kan ikke kvinnen likesågjerne bedøves helt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Epidural settes i ryggen. Legen kobler en tynn ledning til ryggen din som mater bedøvelse inn i "systemet" ditt så lenge du har bruk for bedøvelsen.

Den hjelper mot vonde rier, og kan også ta brodden av smertene i det barnet skal ut. For de fleste forsvinner ikke smertene helt, men de dempes såpass at du klarer å slappe av og spare litt på kreftene.

For noen virker den bare på ene siden, og for andre ikke i det hele tatt. Tror det kommer litt an på hvor godt de treffer med nålen.

Det er en vanlig bivirkning at epidural kan svekke pressriene. Det skjedde med meg, så jeg måtte ha drypp pluss at barnet måtte ut med vakum. Jeg følte aldri noe trykketrang, og presset bare fordi jeg fikk beskjed om det.

Hvis du Googler temaet finner du sikkert mer detaljert informasjon om hva som egentlig skjer.

Skrevet

Epidural - er det noe som settes gjennom kanyle i ryggen - eller via sprøyte i armen?

Hvordan virker det?

epidural settes med sprøyte i ryggen. det bedøver fra livet og ned, men helsepersonell kan justere hvor mye bedøvelse du skal få underveis.

jeg har hørt at epidural gjør slik at du ikke kjenner riene, men selv kjente jeg hver rie selv om jeg hadde epidural. de var ikke så vonde, men jeg kjente de godt nok til at jeg kunne presse normalt.

du kan sprekke/revne selv om du har epiduarl

Skrevet

Hvordan virker det?

Som nevnt KAN epidural svekke riene, men da får man riestimulerende drypp, så det er ikke nødvendigvis et problem. Har født tre ganger med epidural der jeg hadde gode pressrier med nr. 2 og 3, men ikke med nr. 1.

Man blir bedøvd som en "bermudashorts", altså at man føler seg bedøvd fra midjen og et stykke nedover lårene (hvis bedøvelsen virker overalt der den skal). Hvis man har god dosering, er man bedøvd i hele fødselskanalen, men ikke helt ytterst i skjedeåpningen (i selve huden).

Da jeg fikk nr. 2 hadde jeg optimal dosering av epiduralen, sammen med sterke, selvgående rier (uten riestimulerende drypp). Hadde null smerter fra epiduralen ble satt og frem til hodet stod i åpningen, da kjente jeg en strekkende/sviende smerte fra huden i skjedeåpningen, men det varte bare et halvt minutt eller så, så var hodet ute. En optimal epiduralfødsel!

Hvorfor man ikke kan bedøves helt? Aner ikke, men gjetter at det er fordi livmoren også bedøves, og da har man ikke lengre rier. Det er vel det som er genialt med epidural, at man har så god smertelindring uten at livmoren slutter å jobbe.

Skrevet

Hvorfor man ikke kan bedøves helt? Aner ikke, men gjetter at det er fordi livmoren også bedøves, og da har man ikke lengre rier. Det er vel det som er genialt med epidural, at man har så god smertelindring uten at livmoren slutter å jobbe.

Jeg har også lurt på dette, siden det jeg gruer meg mest til med en fødsel er selve utdrivningen..

Jeg har sett på noen av disse amerikanske fødeprogrammene, og der er de helt tydelig bedøvd "hele veien" og dette fungerer jo helt fint. Hvorfor kan man ikke være bedøvd hele veien i Norge også?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også lurt på dette, siden det jeg gruer meg mest til med en fødsel er selve utdrivningen..

Jeg har sett på noen av disse amerikanske fødeprogrammene, og der er de helt tydelig bedøvd "hele veien" og dette fungerer jo helt fint. Hvorfor kan man ikke være bedøvd hele veien i Norge også?

Hva mener du med "hele veien"? Tror mange jordmødre har en oppfatning av at man må skru ned bedøvelsen i pressefasen for å få bedre pressrier. Det stemmer ikke nødvendigvis. De gjorde det da jeg fikk nr. 1, fordi jeg hadde svake pressrier. Det eneste som skjedde var at jeg gikk fra null smerte til masse smerte, og kroppen har jo null sjanse til å håndtere noe sånt (ingen naturlige endorfiner som har fått bygge seg opp). Fikk bare panikk i stedet, noe som ihvertfall la en demper på riene.

Med nr. 2 insisterte jeg på å være bedøvd helt til siste slutt, og fikk det som jeg ville. Fremdriften i fødselen var kjempebra, selv om jeg hadde fullstendig smertelindring, og som sagt var det bare vondt i de tretti sekundene hodet stod i åpningen mellom to pressrier.

Så man KAN være bedøvd hele veien, hvis det er slik du mener. Men det er ikke så lett å dosere epiduralen/time doseringen optimalt. Da jeg fikk nr. 3 nå, var jeg ikke like heldig med doseringen. Jeg var litt lavt dosert akkurat da pressriene startet, og jeg fikk plutselig sterke smerter som jeg ikke klarte å håndtere helt. De skrudde opp epiduralen, men det tar litt tid før effekten slår inn, så da var jeg allerede litt satt ut av spill.

Skrevet

Hva mener du med "hele veien"?

Jeg tenker da på gjennom hele fødselen, og ikke bare frem til pressingen - har fått følelsen av at epiduralen ofte blir skrudd ned da på norske sykehus, men om det er slik at man kan be om at den er skrudd opp i selve utdrivningsfasen også, så er jo saken en annen:)

Kan jeg spørre hvilket sykehus du var på?

Skrevet

Jeg fikk epidural under hele pressingen, og etterpå også:)De slo den ikke av før en god stund etterpå.

Hadde ikke overlevd uten..

Skrevet

Jeg tenker da på gjennom hele fødselen, og ikke bare frem til pressingen - har fått følelsen av at epiduralen ofte blir skrudd ned da på norske sykehus, men om det er slik at man kan be om at den er skrudd opp i selve utdrivningsfasen også, så er jo saken en annen:)

Kan jeg spørre hvilket sykehus du var på?

Ahus. Og be om schme om, du risikerer jo å få en jordmor som står på sitt uansett, da. Den jordmoren jeg hadde sist, sa bare "du MÅ kjenne dette"...

Gjest HunterLady
Skrevet

Jeg hadde epidural under fødsel og merket pressriene veldig godt. Hadde ingen problemer med å presse og når pressriene begynte så tok det bare ca 10-15 minutter før han var ute. Jeg fikk ny energi av epiduralen og klarte endelig å puste. Jeg lå i et helvete i flere timer fordi epiduralen min blei forsinka, og når den endelig kom var jeg i himmelen.

Det kan være at man mister evnen til å presse fordi man ikke kjenner noe eller blir for bedøvd, men dette kommer som oftest av at de setter epiduralen for seint eller for tidlig (tror jeg).

Skrevet

Epidural settes i ryggen. Legen kobler en tynn ledning til ryggen din som mater bedøvelse inn i "systemet" ditt så lenge du har bruk for bedøvelsen.

For noen virker den bare på ene siden, og for andre ikke i det hele tatt. Tror det kommer litt an på hvor godt de treffer med nålen.

Fødende ligger/sitter jo gjerne i sykehussengen med ryggen inntil "noe": vil ikke det ryggen presses/tynges mot gjøre vondt når det støter i nålen??! Høres ikke så godt planlagt ut.

Finnes det virkelig bare den ene smertelindrende løsningen (som er medikament): epidural? Epidural eller ingenting - er det alt som finnes ved norske sykehus i 2011?

Det er skremmende å høre at dette medikamentet brukes, når man vet at det såvisst ikke er sikkert at det virker - fordi de ansatte ved sykehuset muligens ikke helt klarer å treffe!!!

Ærlig talt.

Dette høres labert ut.

:filer:

• Liker 1
Skrevet

Jeg lå i et helvete i flere timer fordi epiduralen min blei forsinka, og når den endelig kom var jeg i himmelen.

Det kan være at man mister evnen til å presse fordi man ikke kjenner noe eller blir for bedøvd, men dette kommer som oftest av at de setter epiduralen for seint eller for tidlig .

Eh...hvorfor klarer ikke personalet å ha bedøvelsen klar, slik at det ikke kommer for tidlig eller for sent?

Klarer de ikke å planlegge, de ansatte ved norske sykehus?

Det er jo ikke holdbart.

• Liker 1
Skrevet

Ahus. Og be om schme om, du risikerer jo å få en jordmor som står på sitt uansett, da. Den jordmoren jeg hadde sist, sa bare "du MÅ kjenne dette"...

Dette er veldig skremmende. Jeg har hørt det før også, og trist å lese det her også.

Det jordmoren her uttaler er grovt overtramp, og et hån mot voksne mennesker. Jeg ville ikke ha funnet meg i noe slikt.

• Liker 1
Skrevet

Men det er ikke så lett å dosere epiduralen/time doseringen optimalt. Jeg var litt lavt dosert akkurat da pressriene startet, og jeg fikk plutselig sterke smerter som jeg ikke klarte å håndtere helt. De skrudde opp epiduralen, men det tar litt tid før effekten slår inn, så da var jeg allerede litt satt ut av spill.

-Hvorfor er norsk helsepersonell så klønete med bedøvelse?

-Hvorfor bruker ikke norsk helsepersonell metoden fra Finland, der de forhindrer hodeskader på barnet, og rifter/revning hos mor, men tvert i mot står steilt på den norske måten å hente ut barnet på som gjerne skader både mor og barn? Hva er galt med det norske helsepersonellet innen fødsler?

-Kan man be om å kun ha fødselslege® under fødselen - og ikke jordmødre?

Jeg er skeptisk til jordmødrenes evne til å sette, treffe og dosere riktig denne epiduralen. :filer:

• Liker 1
Skrevet

Hvis du Googler temaet finner du sikkert mer detaljert informasjon om hva som egentlig skjer.

Takk for svar.

Sikkert, men jeg var ikke ute etter googles beskrivelser, men brukerne på KG sine meninger og erfaringer.

Gjest HunterLady
Skrevet

Eh...hvorfor klarer ikke personalet å ha bedøvelsen klar, slik at det ikke kommer for tidlig eller for sent?

Klarer de ikke å planlegge, de ansatte ved norske sykehus?

Det er jo ikke holdbart.

Jeg skulle i utgangspunktet ikke ha epidural siden jeg var fast bestemt på at fødsel ikke var noen sak. Var bare pingler som brukte smertelindring.

Men så begynte jeg å be til Gud om at han måtte la meg dø.

Jordmor sa da at hvis jeg ble med ned i 1.etasje, så skulle jeg få epidural og at det var inget nederlag å si ja.

Jeg hoppet nærmest i rullestolen og ante et lite håp om å overleve dette helvetet jeg var i.

Da vi omsider kom ned, så fikk jeg beskjed om at den eneste anestesilegen som kunne sette sprøyta var i en operasjon, men at han kom snart. Jeg var i de verste smerten jeg noensinner har opplevd og måtte vente hele 2,5 time. Verste opplevelsen i mitt liv.

Skrevet

Men så begynte jeg å be til Gud om at han måtte la meg dø.

Da vi omsider kom ned, så fikk jeg beskjed om at den eneste anestesilegen som kunne sette sprøyta var i en operasjon, men at han kom snart. Jeg var i de verste smerten jeg noensinner har opplevd og måtte vente hele 2,5 time. Verste opplevelsen i mitt liv.

Det er ikke holdbart at det er en - 1 - lege tilstede på sykehuset som evner å sette en sprøyte.

Da er det noe veldig galt.

Trist at så mange fødende har sterkt negative og dårlige erfaringer fra norske sykehus.

• Liker 1
Skrevet

det var en veldig rar følelse - når du tar på beinet ditt, kjenner du absolutt ingenting, nesten som om beina ikke finns :fnise:

Gjest HunterLady
Skrevet

Det er ikke holdbart at det er en - 1 - lege tilstede på sykehuset som evner å sette en sprøyte.

Da er det noe veldig galt.

Trist at så mange fødende har sterkt negative og dårlige erfaringer fra norske sykehus.

Jeg er helt enig. Det er for dårlig. Jeg var forbanna i lang tid etterpå da jeg har fått alvorlig fødselsskrekk etter denne episoden. Vil fortsatt ALDRI føde igjen. Alle sa det kom til å gi seg, men det gjør det ikke.

Skrevet

-Hvorfor er norsk helsepersonell så klønete med bedøvelse?

-Hvorfor bruker ikke norsk helsepersonell metoden fra Finland, der de forhindrer hodeskader på barnet, og rifter/revning hos mor, men tvert i mot står steilt på den norske måten å hente ut barnet på som gjerne skader både mor og barn? Hva er galt med det norske helsepersonellet innen fødsler?

-Kan man be om å kun ha fødselslege® under fødselen - og ikke jordmødre?

Jeg er skeptisk til jordmødrenes evne til å sette, treffe og dosere riktig denne epiduralen. :filer:

det er ikke jordmoren som setter den. Det er anestesilegen. De jobber på en egen avd på sykehuset og haster rundt på de ulike avd. Ellers fåregår mesteparten av dagene deres i operasjonssaler for å sette og overvåke narkoser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...