Gå til innhold

Gå opp i vekt? HJELP


Gjest Winchester

Anbefalte innlegg

Gjest Winchester

Jeg er ei jente som har gått ufrivillig ned i vekt, om man kan si det slik.

Jeg har merket det spesielt på at brystene mine har blitt mindre, da jeg før hadde størrelse 75DD, for en stund siden måtte jeg bytte til 75D, og nå er jeg redd jeg må ned i 75C!

Dette har vært skjedd over en periode på ett til halvannet år, uten at jeg har gjort noe som helst for å gå ned i vekt.. Matvanene mine er de samme som de alltid har vært etc...

Så spørsmålet mitt er,

hva kan jeg gjøre for å gå opp igjen i vekt og få tilbake mine "gamle former" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg synes det er vanskelig å gi slike råd over nettet, siden jeg ikke kjenner deg, eller kan se deg, men det jeg lurer på, er hvor stor dette vekttabet er, og om det har vært et jevnt tab, eller om det har økt eller stagnert mot slutten av perioden. Hvis du har spist normalt, og vært i normal aktivitet, høres dette litt mystisk ut, og man bør se på om det finnes noen medisinsk grund til at du har mistet så mye vekt.

Er du ellers frisk, og ved god helse? Svetter du om natten? Opplever du noen symptomer efter at du har spist (svimmelhet, hjertebank etc.)? Har du normalt væske- og næringsinntak?

Jeg tror du bør snakke med fastlegen din om dette, og få satt en skikkelig diett i samarbeid med ham/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winchester

Takk for svar! :)

Jeg veide 57kg, nå veier jeg 50kg. Det har vært jevnt, var ikke slik at jeg plutselig raste ned i vekt, som sagt så var det det at bh'ene mine ble for store som gjorde at jeg la merke til det..

Ellers så har jeg god helse ja, bortsett fra at jeg ofte føler at jeg mangler energi og er sliten og trøtt. Men tenker at det henger sammen med depresjon?

Jeg har ikke så mye greie på hva jeg burde spise og hvordan jeg burde trene for å gå opp i vekt, redd for at jeg heller skal bli tynnere hvis jeg trener mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Takk for svar! :)

Jeg veide 57kg, nå veier jeg 50kg. Det har vært jevnt, var ikke slik at jeg plutselig raste ned i vekt, som sagt så var det det at bh'ene mine ble for store som gjorde at jeg la merke til det..

Ellers så har jeg god helse ja, bortsett fra at jeg ofte føler at jeg mangler energi og er sliten og trøtt. Men tenker at det henger sammen med depresjon?

Jeg har ikke så mye greie på hva jeg burde spise og hvordan jeg burde trene for å gå opp i vekt, redd for at jeg heller skal bli tynnere hvis jeg trener mye!

Det første jeg tenker er Diabetes. Symptomer er stort vekttap, tretthet, hodepine osv.

Du bør gå å sjekke deg. Kan selvsagt være depresjon som er grunnen, men det skader ikke med en aldri så liten helsesjekk.

Om du skulle være fysisk frisk, så anbefaler jeg deg karbohydrater i pulverform. Rene, fete karbohydrater som en del gutter bruker fordi de vil bli større. Bland med melk eller lag en smotthie og nyt.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 kg. ned på ett til halvandet år er ikke urovekkende i seg selv. Hvis du er deprimert, har du kanskje ikke hatt den store matgleden, og heller ikke regelmessige måltider?

Det ville være uforsvarlig av meg å gi deg en "kur", men på generell basis ville jeg tenkt følgende:

Regelmessige måltider.

Normal sund kost.

gjerne proteinrik mat som rødt kjøtt (selvsagt uden å overdrive)

Frukt og grønnsaker skader ikke

Ikke begynn med fancy dietter

Godt med væske

Ikke vær redd for hva du spiser. Litt fråtsing i ny og ne, skader ikke.

Sørg for en stabil og regelmessig døgnrytme og søvnmønster. Det hjelper også litt mot depresjon.

Hvis du ikke overtrener, er trening bare sunt, og kan gi deg bedre appetit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er Diabetes. Symptomer er stort vekttap, tretthet, hodepine osv.

Du bør gå å sjekke deg. Kan selvsagt være depresjon som er grunnen, men det skader ikke med en aldri så liten helsesjekk.

Om du skulle være fysisk frisk, så anbefaler jeg deg karbohydrater i pulverform. Rene, fete karbohydrater som en del gutter bruker fordi de vil bli større. Bland med melk eller lag en smotthie og nyt.. :gjeiper:

Med all respekt, Hunter, synes jeg det virker litt usandsynlig, både med tanke på alder (som jeg formoder ikke er så høy), og det at vekttabet er så vidt lite, og over lang tid. Hun klager jo heller ikke over tørste eller hyppig vandladning. Ellers har du for så vidt rett, men jeg synes ikke det kommer først i den diagnostiske algoritmen.

edit: Det er selvsagt aldri dumt å snakke med legen. Jeg signerer den.

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunterLady

Med all respekt, Hunter, synes jeg det virker litt usandsynlig, både med tanke på alder (som jeg formoder ikke er så høy), og det at vekttabet er så vidt lite, og over lang tid. Hun klager jo heller ikke over tørste eller hyppig vandladning. Ellers har du for så vidt rett, men jeg synes ikke det kommer først i den diagnostiske algoritmen.

edit: Det er selvsagt aldri dumt å snakke med legen. Jeg signerer den.

Du har nok helt rett. Jeg tenker alltid det verste jeg (er hypokonder). Jeg tror også det er usannsynlig og at det i skyldes alt annet enn Diabetes. Men man vet aldri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok helt rett. Jeg tenker alltid det verste jeg (er hypokonder). Jeg tror også det er usannsynlig og at det i skyldes alt annet enn Diabetes. Men man vet aldri. :)

Jeg kjenner igjen den, og det er mange festlige diagnoser man kan ha lyst til å se.

Men man må også ta sannsynlighet med i billedet. Den eneste ulempen med det, er at pasienter som faktisk HAR en sjelden og usandsynlig sykdom (som f. eks. EEE - Eastern Equine Encephalitis), ofte får stil diagnosen veldig sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...