Gå til innhold

skatteklasse 2


Mamma1

Anbefalte innlegg

Jeg får bittelitt overgangsstønad og da tror jeg man automatisk får det.

Dette stemmer!

Skattebegrensning kommer ikke automatisk. Den må du søke om. Du skal tjene LITE for å få det. Sjekk linken: Skattebegrensning

HAr du fått oppgjøret ditt nå?

Hvis ja, har du sjekket at det faktisk står kl. 2 på den. Selv om du har rettet opp kan de ha gjort en feil.

Det finnes to typer skattebegrensning (samme beregningsregel, men forskjellige vilkår). Man får automatisk skattebegrensning etter skatteloven § 17-1 hvis man mottar bestemte stønader (f.eks. overgangsstønad og uførestønad). Og så kan man søke om skattebegrensning etter § 17-4, hvis du av forskjellige årsaker ikke kan jobbe/tjene så mye, og dette vurderes individuelt i hvert tilfelle.

Ja, de sa at når jeg ble lignet i klasse 1 så hadde jeg en skattebegrensing på 17000 når jeg forandret det til kl2 så får jeg visst en del andre fordeler og skattebegrensing ble da satt til 5000 derfor er beløpet det samme.

Skatteklassefordelen blir faktisk "spist opp" av skattebegrensningen i mange tilfeller.

Om skattebegrensning fra skatteetaten.no:

2.1 Inntektsgrense

For skattytere som har krav på skattebegrensning, se nedenfor, skal det ikke beregnes skatt på alminnelig inntekt eller trygdeavgift når beregningsgrunnlaget (alminnelig inntekt etter korrigering som nevnt nedenfor), ikke overstiger:

kr 113 700 for:

enslige

enslige forsørgere

(...)

2.2 Inntekt over grensen

Når beregningsgrunnlaget (alminnelig inntekt etter korrigeringer som nevnt nedenfor) overstiger inntektsgrensene ovenfor, skal skatt på alminnelig inntekt og trygdeavgift begrenses til 55 % av det overskytende beregningsgrunnlag, jf. sktl. § 17‑1 (2).

Så med en alminnelig inntekt innenfor et viss intervall så vil ikke skatteklasse ha noen betydning når man har skattebegrensning.

Eks. 1

Skatt før skattebegrensning i kl. 1: 50 000

Skatt før skattebegrensning i kl. 2: 40 000

Skattebegrensningsreglene tilsier max skatt: 35 000

Skattebegrensning i klasse 1: 15 000

Skattebegrensning i klasse 2: 5 000

D.v.s. ingen fordel i klasse 2.

Eks. 2

Skatt før skattebegrensning i kl. 1: 30 000

Skatt før skattebegrensning i kl. 2: 20 000

Skattebegrensningsreglene tilsier max skatt: 25 000

Skattebegrensning i klasse 1: 5 000

Skattebegrensning i klasse 2: 0

D.v.s klasse 2 gir en fordel på kr 5 000

Tallene er tatt helt ut av det blå, og kanskje det er umulig å få disse tallen i virkligheten, men det illustrerer hvertfall hvordan skattebegrensningen virker. I begge eksemplene ville skattefordelen ved klasse 2 vært 10 000 dersom man ikke hadde krav på skattebegrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare få skyte inn at skattebegrensning kommer automatisk inn i bildet de årene man har overgangsstønad. Det er ikke noe man må søke om så lenge man mottar den ytelsen.

PS: Kjedelig at beløpet ble det samme da :sur:

Jeg fikk ikke det automatisk, jeg måtte søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...