Gå til innhold

Gjengoppgjør med skyting i oslo

vl800

Anbefalte innlegg

v|800: Nei, jeg er ikke fullstendig naiv, jeg har vokst opp i Oslo og sett på nært hold både innvandrergjenger og norske gjenger.

Jeg syns det å drepe noen, banke noen, rane noen eller skyte etter noen er ille, uansett hvem som står bak.

Hvorfor noen velger å bli kriminell på denne måten er en ganske sammensatt sak, men likhetstrekk med både etnisk norske og innvandrergjenger er ofte følelsen av manglende tilhørighet, at man føler man føler seg utelatt osv. Derfor søker man støtte blandt andre, der man føler at man "er" noe.

Selvfølgelig skal folk ta ansvar for egne handlinger, jeg har heller aldri kommet med unnskyldninger.

Lekeball:

Og selvfølgelig skal man ta problemet med innvandrergjenger seriøst, jeg har da heller aldri ment noe annet.

Jeg mener bare at en kriminell handling er ikke nødvendigvis verre hvis den er utført av en person med innvandrerbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Glitterchick.

Jeg er helt enig med deg. Det er et større problem med invandrergjenger. Det var nok ikke jeg som mente at du var naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

v|800: beklager, den det var ikke deg, men "gjest", jeg bare blingsa litt.

Og for å nyansere mitt syn; jeg syns ikke er verre med innvandrergjenger enn med norske, like kriminelle gjenger, men jeg ser at slik situasjonen er i dag, er det ett større problem med innvandrergjenger fordi det ikke har blitt tatt like tak i som f. eks. norske nynazistgjenger.

Det er ikke etnisitet som i utgangspunktet gjør noen til ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg synes gjør at det er et noe større problem med invandrergjenger. Det er at de tyr lettere til våpen. Det kan nesten virkesom om de ikke har noe problem med å drepe et menneske, og ihvertfall ikke skade noen helt uskyldige.

Men jeg sier heller ikke at det ikke er noe problem med norke gjenger.

MEn det må gjøres noe med det før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

v|800

Jeg ser du er fornøyd så lenge folk er enige med deg, og er med på å snakke om hvordan situasjonen er.

Mens så lenge jeg spør deg hva du vil gjøre, - noe jeg ser på som konstruktivt, i og med at det hjelper lite å mene at noe er ille, så lenge ingenting blir gjort - da vil du ikke diskutere.

Da må jeg jo trekke konklusjonen om at du ikke har noen bedre forslag å komme med selv.

Du må selvfølgelig gjerne motbevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når det gjelder å ty til våpen så bør man kanskje tenke på de etnisk norske "gjengene", som f.eks Tveita-gjengen og Hells Angels/Bandidos.

Såvidt meg bekjent er det bare disse som har drept uskyldige "utenforstående", ref bomben i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lekebøll
Når det gjelder å ty til våpen så bør man kanskje tenke på de etnisk norske "gjengene", som f.eks Tveita-gjengen og Hells Angels/Bandidos.

Såvidt meg bekjent er det bare disse som har drept uskyldige "utenforstående", ref bomben i Drammen.

Å late som om problemet ikke er nyansert (norske-/innvandrergjenger), tror ikke jeg er riktig måte å gjøre det på.

Når vi diskuterer MC-gjengene, er det uinteressant at også innvandrergjenger i Oslo utgjør et problem.

Og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lekeball. Det har ingenting med at jeg er fornøyd så lenge folk er fornøyd med meg. Det som er grunnen er at du bare sitter der å stiller spørsmål til alle forslag uten å komme med et eneste et selv. Og det kan jo enhver mann lei av diskusjonen.

Du er jo ikke enig i noe av det som blir sagt, men su kommer jo ikke med noen løsning selv. Og det går ikke i lengden.

:o

Det finnes gjenger i alle folkegrupper som bruker våpen. Men det må gjøres noe med det, ikke bare sitte på gjerdet å vente til X antall er drept før man skjønner at man må gjøre noe. For da er det for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vl800. I løpet av ti år har oslopolitiet doblet sitt budsjett fra 3.5 milliarder i 1992 til 7 milliarder i 2001.

Med færre oppklarte saker som resultat.

Og du vil gi mer penger? Kanskje folk skal slutte å lytte til folk som Arne Johansen lederen i politets fellesforbund, en motbydelig skapning som klarte å få innvilget 17.8 millioner til "ekstraordinære tiltak" i forbindelse med verdensbankmøtet, noe som viste seg i ettertid bare å være penger brukt på skjold og køller.

Forresten er gjengkriminalitet en myte skapt av media og redde mennesker.

Det er flere år siden sist gjengdrap, allikevel har det blitt bevilget flere millioner til "sikkerhtsvester" for politifolk... det er jo galskap og vannvidd!

Siden du vil ha løsninger, foreslår jeg to

1) legalisere narkotika, da vil hele "inntjeningen" til mennesker som livnærer seg på narkotikakriminalitet forsvinne.

2) Oppheve alle innreiserestriksjoner, dette er apartheidlignende tiltak som gjør at kriminelle mennesker kan tjene mye bare ved å være menneskesmugler, og bare ved at mennesker forskjellsbehandles.

Nå regner jeg ikke med at alle vil forstå hvorfor slike forutsetninger er nødvendig for å få bukt med kriminaliteten...men i det lange løp, dersom vi tenker generasjoner og verdensfred, må vi iverksette disse tiltak så snart som mulig...vi er i samme båt, på denne globale skute.... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vil gi mer penger? Kanskje folk skal slutte å lytte til folk som Arne Johansen lederen i politets fellesforbund, en motbydelig skapning som klarte å få innvilget 17.8 millioner til "ekstraordinære tiltak" i forbindelse med verdensbankmøtet, noe som viste seg i ettertid bare å være penger brukt på skjold og køller.

Kanskej du ikke fikk med deg at pga politiets trening så oppstod det ikke EN ENESTE konforontasjon mellom politi og demonstranter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

d finnes en del "gla`vold" ifra politiet også da?

Husker du Tony som ble drept av en politimann?

Purken ble frikjent.

Vi lever ikke i en rettsstat akkurat.

Og hvem er d som er leiesoldatene i spillet her?

Jo, d er advokatene det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vl800. I løpet av ti år har oslopolitiet doblet sitt budsjett fra 3.5 milliarder i 1992 til 7 milliarder i 2001.

Hvor i all verden er det du henter tall fra waco?????????

Du kan da ikke bare plukke et hvilket som helst tall ut av luften når du slenger rundt deg med påstander!

Her er hva som ble skrevet i en pressemelding i 1999:

Regjeringen foreslår å opprette et eget budsjettkapittel for Oslo politidistrikt. Bakgrunnen er at Oslo som storby og hovedstad har særskilte utfordringer når det gjelder bekjempelse av kriminalitet. Regjeringen foreslår at Oslo politidistrikt får 960,9 mill kroner til ordinær drift. Dette er en økning i forhold til vedtatt budsjett 1999 på ca 90 mill. kroner.

Her er en link til årets budsjettforslag, hvor oslo Politidistrikt foreslås en bevilgning på 1,2 mrd.

http://odin.dep.no/repub/03-04/stprp/1/jd/vedtak.htm

7 milliarder????? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskej du ikke fikk med deg at pga politiets trening så oppstod det ikke EN ENESTE konforontasjon mellom politi og demonstranter?

Vet at det er på siden av tema, men jeg tviler på at det var pga politiets trening det ikke oppsto konfrontasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at det er på siden av tema, men jeg tviler på at det var pga politiets trening det ikke oppsto konfrontasjon.

Hva vet du om det? Det finnes mange ulike strategier for å ha kontroll over demonastrasjoner, her valgte de en mer usynlig variant som fungerte svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at det var en fredelig demonstrasjon i utgangspunktet?

Hva med at disse demonstrasjonene som regel utarter seg da det er mange utkantgrupper fra samfunnet som deltar? Mange eksempler på brann, knusing, slosskamp, steinkasting ol i verdensbankdemonstrsjoner.

Hvordan kunne politiet vite at det ikke ble slik i Oslo på forhånd? Det er en farlig linje å legge seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg sier ikke at politiet skal regne med at det blir en fredelig demonstrasjon, men i dette tilfellet var det ikke politiets trening som gjorde demonstrasjonen fredelig. Faktisk heller en ganske streng indre justis i selve demonstrasjonen.

Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...