Gå til innhold

Nervøsitet ang kjøretimer og lappen.


KaDust

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noe som kan roe meg ned når det kommer til nervøsitet og stress ang kjøretimer og lappen?

Holder på med lappen nå, og det ødelegger meg psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om noe som kan roe meg ned når det kommer til nervøsitet og stress ang kjøretimer og lappen?

Holder på med lappen nå, og det ødelegger meg psykisk.

Jeg tror det er bedre å lære seg mentale teknikker enn å ty til piller. Beroligende piller er jo ikke akkurat gunstig å ta når man skal være årvåken og oppmerksom i trafikken.

Du kan kanskje ha nytte av de teknikkene en del idrettsutøvere på høyt plan bruker. Særlig i presisjonsidretter som skyting, f. eks. som del av skiskyting, kasteøvelser osv. er det for gjort at for høyt spenningsnivå ødelegger prestasjonen. Jeg har aldri hatt behov for noe slikt selv, så du må nesten bare søke rundt på nettet for å finne ut hvor du kan lære slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke å ta piller heller. Men trenger tips som kan roe meg lell. Jeg blir jo så stressa og redd når jeg kjører med kjørelærer at jeg ikke klarer å skaffe meg overblikk i trafikken, jeg fester blikket. Det gjør meg ikke akkurat til en safe sjåfør når jeg er ute med kjørelærer.

Jeg er ferdig med alt det obligatoriske og har kun oppkjøringa igjen. Den er utti Oktober. Så jeg har noen få kjøretimer frem til det hvor jeg holder kjøringa oppe. Men jeg har jo mareritt og allskens drit i forbindelse med kjøretimene, så jeg har jo knapt fått søvn før hver eneste time, og det føles ut som at jeg vil knekke psykisk igjen dersom dette fortsetter.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal være så jævla nervøs med kjørelærer når jeg ikke er det med mor/far/typen/venner. Skulle jo nesten trodd det var han som var problemet, men det er det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke han, han er kjempegrei og er vel den flinkeste kjørelærern her jeg kjører. Han har ikke hatt en eneste stryk på 1,5 år. Og bilen er god å kjøre, så er vel ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange elever føler at kjørelæreren blir skuffet eller sur/sint om dere ikke presterer. Det er da feil. Jeg har hatt mange elever i bilen som er veldig nervøse. Jeg pleier da og la eleven få bestemmer hva h*n vil gjøre i den timen. Om det er noe spesielt de ønsker å lve mere på. Noen ganger hender det at det hjelper at vi bare prater, eller bare lar eleven kjøre rundt uten at jeg sier noe om kjøringen. Ber heller eleven om å spørre om det er noe h*n lurer på.

Veldig mange synes det er ubehagelig med autoritetspersoner og føler at prestasjonene skal være så mye bedre enn vanlig, men slik er det ikke. Vi har ikke høye forventninger til dere. Vi følger med på deres tempo og tar ting deretter. Desverre er det mange som ikke er slik av kjørelærere.

Om jeg var deg ville jeg tatt dette opp med daglig leder eller den personen som sitter på kontoret. Hver kjørelærer har taushetsplikt og vil ikke konfrontere deg med dette om du skulle bytte læerer.

Masse lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er jo ikke han som er problemet. Dersom det er det med at det er autoritetspersoner, så vil jo ikke problemet forsvinne om jeg skulle finne på å bytte lærer. Vi har prata om det mange ganger, men det hjelper meg ingenting. Han presser meg heller ikke til å gjøre noe jeg ikke føler meg klar til, jeg har jo vært igjennom alt og som sagt har jeg bare oppkjøringa igjen.

Er også redd for at om jeg bytter lærer, så vil det bli en som jeg kræsjer helt med kjemi-messig, og da er jeg jo enda noen steg bak. Dessuten vet jeg ikke om en eneste annen kjørerlærer i området her som gidder å lete aktivt etter avbestillingstimer til elevene, og jeg orker ikke få en lærer som bare lener seg tilbake og sier seg tilfreds med en dato i Oktober når det er såppass lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo ikke han som er problemet. Dersom det er det med at det er autoritetspersoner, så vil jo ikke problemet forsvinne om jeg skulle finne på å bytte lærer. Vi har prata om det mange ganger, men det hjelper meg ingenting. Han presser meg heller ikke til å gjøre noe jeg ikke føler meg klar til, jeg har jo vært igjennom alt og som sagt har jeg bare oppkjøringa igjen.

Er også redd for at om jeg bytter lærer, så vil det bli en som jeg kræsjer helt med kjemi-messig, og da er jeg jo enda noen steg bak. Dessuten vet jeg ikke om en eneste annen kjørerlærer i området her som gidder å lete aktivt etter avbestillingstimer til elevene, og jeg orker ikke få en lærer som bare lener seg tilbake og sier seg tilfreds med en dato i Oktober når det er såppass lenge til.

Hvis du skriver inn "stressmestringskurs" på Google får du mange treff, du kan jo begynne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting hjelper. :( Uff, jeg hater å være så svak, og jeg hater å grue meg så inderlig til hver eneste kjøretime. Tenk at en så simpel ting, som alltid går helt greit, skal ødelegge noe så jævelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting hjelper. :( Uff, jeg hater å være så svak, og jeg hater å grue meg så inderlig til hver eneste kjøretime. Tenk at en så simpel ting, som alltid går helt greit, skal ødelegge noe så jævelig.

Jeg vil gjenta at ditt problem ser ut til å være det samme som mange idrettsfolk kan slite med, nemlig negativt fokus. Det er mange idrettsfolk (og "vanlige" folk) som har klart å snu det med mentale teknikker/stressmestringsteknikker, så det burde være mulig for deg også. Finn et kurs som begynner snart og meld deg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til kurs, ei heller penger. Men nå har jeg ikke flere kjøretimer før oppkjøringa uansett, så da kan det bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å rulle inn puppen ;) Du trenger ikke lappen i morgen liksom.. Ikke noe å stresse med. Øvelseskjør med foreldre eller noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trenger lappen i morgen. Eller hvertfall så fort som mulig. :gjeiper: Og jeg har ingen til å øvelseskjøre med meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne hatt den i morgen selv, men har bare tatt en veiledningstime, og glattkjøring, så har en del igjen selv. Steg for steg! Har du ikke råd, så sparer du pengene du har jobbet deg opp.

Du har vel foreldre? Eller et søsken eller noe som har hatt lappen i 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine kunne ikke brydd seg mindre, lillesøstra mi er ikke gammel nok og fikk lappen for ei uke siden, storebroren min er gammel nok, men har ennå ikke klart å stå oppkjøringa. Kjæresten er noen måneder for ung, og ingen har bil som er forsikret slik at jeg lovlig kan kjøre den. :)

Penger til lappen har jeg, har fortsatt 20 000 til gode på det jeg har spart opp, og har kun oppkjøringa igjen. Så er ikke det som er problemet. Er vel heller den lange ventelista, og det at jeg blir jævla stressa og nervøs før hver kjøretime. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt merkelig ;o

Åja da har du i hvertfall råd! Ikke noe å bli stressa for... Bare kjør ordentlig, ikke stress ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

var sånn selv jeg.. Men nå har jeg blitt iskald uansett hva jeg gjør :P På glattkjøring snakka jeg med læreren MENS vi holdt på.. F.eks. han satte på brekket i en sving (jeg klarer å drifte), så drifta jeg rundt svingen, mens andre fikk panikk og bare snurra rundt :P

Bare gi litt f. Alle gjør feil, men ikke vær REDD for å gjøre feil, da blir man automatisk nervøs! Bare gjør det du klarer, sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prata og hoia uansett hva vi har gjort jeg, på all obligatorisk kjøring også. Men jeg er perfeksjonist vettu, så å gjøre feil er jeg redd for på alle plan. :gjeiper: Har sikkert noe med nervøsiteten min å gjøre. Kjørelærer sier hele tiden at det er nytteløst å være perfeksjonist når det kommer til bilkjøring, for ingen kjører perfekt. Det er jo sant, men hjelper meg ikke en dritt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noe som kan roe meg ned når det kommer til nervøsitet og stress ang kjøretimer og lappen?

Holder på med lappen nå, og det ødelegger meg psykisk.

Husker jeg også fikk sånn akutt angst da jeg tok lappen, spesielt da jeg skulle kjøre på motorveien... Hva som kan roe deg ned hmmm... det eneste jeg kan si er at du blir vandt med å kjøre og angsten vil forsvinner også etterhvert fordi du blir trygg i kjøre-situasjonen... Dessuten har du jo tryggheten i at kjørelæreren er der for og veilede deg og gjøre deg trygg... Han slipper deg nok ikke før du føler deg komfertabel med å kjøre... Lykke til!! Å ha lappen åpner en helt ny verden for deg, så du har mye å vinne også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...