Gå til innhold

alternativ til malt ekstrakt?


Kooko

Anbefalte innlegg

Frøken er snart 6 mndr og nå får hun bare MME, jeg har alltid satt litt malt ekstrakt for å forebygge forstoppelse men jeg lurer på om det finnes noe alternativer? Jeg tenkte på sviskemos eller noe med svisker evt. noe uten sukker? Har dere noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Sviskemos (hjemmelaget) er nok det som fungerer aller aller best, men aprikoser skal også ha samme effekten!

Sviskemos:

En pakke svisker (eller flere) kokes opp (ha rikelig med vann for det fordamper en del). Jeg pleier å la det småkoke i 20-30 minutter for da blir de så møre jeg vil ha dem. Når det er gjort putter jeg sviskene (uten kokevann) oppi blenderen og moser det. Tilsett gjerne litt kokevann om det blir for seigt. Resten av vannet kan drikkes som sviskesaft :)

Aprikosmos:

Aprikosene må ligge i vann over natten. Så gjøres det samme som med sviskemosen (må gjerne koke litt lenger).

Endret av pysepusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her---

ååå tusen takk for å dele oppskriften, skal prøve det så snart jeg blir tom for malt ekstrakt...

noe heg lurte på... hvor lenge kan du bruke den mtp holdbarhet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Glemte å skrive om det :klaske: Frøys ned porsjonsvis ;) De skal vel ikke stå mer enn et døgn i kjøleskap etter at de er tatt opp av frysen. Men fruktmos kan stå et år i frys da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...