Gå til innhold

Mensensmerter

Gjest Kristina

Anbefalte innlegg

Gjest Kristina

heihei, jeg er en jente på 14 år. Jeg har hatt mensen i et par år nå.

Uansett,jeg får utrolige mensensmerter, jeg har det nå.Andre gang i dag, og da holder det på i rundt 1-2 timer i strekk. Jeg gråter, og vrir meg i senga.

Legen har sakt jeg skal ta paracet og ibux som tilsammen blir 1000 mg.

Men det hjelper ikke før det har gått lenge over 1 time, hva skal jeg gjøre ?

Det gjør så vondt. Håper noen kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

P - piller kan hjelpe mot menssmerter, alternativt kan du be om preparater som er beregnet til å lindre dette. For min egen del(jeg var dog ikke ekstremt plaget)ble hormonspiral redningen, men det er antakelig noe komplisert å få det i såpass ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du fortalt legen at det ikke hjelper? Har man sterke nok menssmerter, er ikke paracet og/eller ibux tilstrekkelig for å lindre smertene, det bør enhver lege vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina

Nattsvermer: Jeg har det på magen nå.

Ja, jeg skal til legen om 2 dager, så kan ta det opp da. Jeg kan ikke ta mer en 1000 mg. uansett, da vil jeg bare bli neddopet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil heller anbefalle Naproxen, det er mye bedre mot menssmerter. (fåes på apoteket uten resept). Men uansett hva du tar så må du ta det med en gang du kjenner bare litt smerter, ikke vent! Jo tidligere du tar dem jo fortere og bedre virker dem.

Varmepute kan også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme da jeg var i femtenårsalderen, og begynte da på p-piller. Fastlegen min var nok en aldri så liten skeptiker til å gi p-piller til så unge jenter, så da dro jeg heller på helsestasjonen og fikk det utskrevet der.

Å gå fra å ligge i fosterstilling de første dagene av hver menstruasjon, til å knapt merke at mensen var der, var en svært etterlengtet overgang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal til legen om 2 dager, så kan ta det opp da. Jeg kan ikke ta mer en 1000 mg. uansett, da vil jeg bare bli neddopet..

All sympati for dine plager.

Hvis du skal til legen om to dager, vil jeg be deg vente med å endre noe særlig på medisineringen før det. Jeg ser at noen gir deg velmente råd om naproxen o.l. Dette kan være veldig effektivt, men du skal allikevel være forsiktig med å ta imot råd om medikamenter her inne. Uansett hva de som svarer har av kunskab og kompetanse, kjenner de ikke hele billedet, og det kan være forhold som gjør at du ikke bør ta dem. Når du allikevel skal til legen om to dager, synes jeg du skulle spørre der, om han synes det er en god idé. I de fleste tilfeller går det bra, men det er greit å være sikker, for det finnes enkelte risikofaktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om legen din ikke tar deg seriøst,skift lege. I dag må ingen ha sterke menssmerter nei.Det finnes forskjellige medisiner der ute,men dette må du høre med legen om.Ppiller kan hjelpe med at de tar vekk litt smerter og reduserer både blødning og blødningstid.

Du kan også snakke med helsesøster ikke sant ? Og mamma? Disse burde kunne gi både støtte og råd og evenl. hjelpe deg til å finne en lege som tar deg seriøst

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte etter det hos legen, men de anbefalte og bare stappe inn med ibux og paracet...

Venninna mi har også noen syyyke menssmerter, hun har fått en resept på sterke smertestillende som er spesielt rettet mot menssmerter. Bare si til legen din at ibux ++ ikke hjelper, og ble om resept på sterkere medisiner/hvilke mensmedisiner han/hun kan anbefale. Hvis legen ikke tror på deg, bytt lege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17 og har slitt med sterke menssmerter siden jeg først fikk mensen, så jeg føler med deg!

Jeg går på p-piller og det har hjulpet litt, men har fremdeles store smerter og har faktisk besvimt hjemme en gang pga smertene. Jeg går konstant med varmeflaske på magen i tillegg til å ta Ibuprofen Ratiopharm som legen min skrev ut til meg og kombinerer den med Paracet, så det blir 900mg. Det er alle de tipsene jeg kan gi deg, for jeg har ikke funnet noe annet selv. Men gjør som de andre her inne sider, fortell at medisinene ikke hjelper.

Jeg vet også at det finnes noe greier på helsekosten som skal hjelpe mot smertene, tror det er et slags kjede med magneter eller noe sånt. Du kan jo kanskje gi det et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...