Gå til innhold

Livet mitt stinker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skjønner...side jeg selv kommer fra midtøsten, har jeg og kjæresten min mye tilfelles. Jeg skjønner at dette er en stor risiko jeg tar, men før eller siden så er vi vel alle nødt til det.

Når det gjelder husleie...så har jeg 3 måneder på å flytte ut. Og dermed har jeg også fått beskjed om at jeg må melde fra 3 måneder før jeg flytter ut, og ikke minst betale for de månedene uansett om jeg bor der eller ei.

Ja, ja - ikke vet jeg. Jeg synes dette høres ut som risikosport, i alle fall! Ikke få barn med en gang da, i det minste. :(

Etter alt det som jeg har vært gjennom, trenger jeg å komme meg vekk. Jeg trenger å slappe av og ha familien hans rundt meg. Slipper da i det minste å føle meg som den mest ensomme her i verden. Barn har vi heller ikke noe planer om med det første. Jeg har først å fremt tenkt til å ta en 6 måneders språk kurs i hovedstaden...så jeg regner med at vi begge vil bli opptatt(om jeg kommer meg ned dit da) :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Norge ja, men jeg snakker om i Egypt

Hva mener du med det? Hvilke kvalifikasjoner kreves for å bli flyvertinne i Egypt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Hvilke kvalifikasjoner kreves for å bli flyvertinne i Egypt?

Jeg har snakket med kjæresten min, og jeg trenger å kunne snakke arabisk. Derfor skal jeg først og fremst ta kurs og eksamen for dette språket mens jeg er der nede. Ellers er det en selfølgelig pluss om jeg har gått på skole. Men som sagt er det vanlig med bestikking der nede. Så lenge du har penger så kommer du langt. Men problemer mitt er bare her i Norge :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er ikke i Norge. Problemet ditt er inne i ditt eget hode, og det kommer til å forfølge deg hvor enn du går.

Hvis du ikke klarer å fullføre skolegang i Norge, hvordan skal du da kunne klare å gjennomføre språkkurs og en krevende jobb som flyvertinne i Egypt?

All respekt til deg om du klarer det, men IKKE om du bestikker deg frem i køen.

Å flytte til Egypt høres spennende ut, men gjør ferdig utdannelsen din før du drar så du har noe å falle tilbake på dersom det skulle skjære seg.

Den enkleste løsningen er ikke alltid den beste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er ikke i Norge. Problemet ditt er inne i ditt eget hode, og det kommer til å forfølge deg hvor enn du går.

Hvis du ikke klarer å fullføre skolegang i Norge, hvordan skal du da kunne klare å gjennomføre språkkurs og en krevende jobb som flyvertinne i Egypt?

All respekt til deg om du klarer det, men IKKE om du bestikker deg frem i køen.

Å flytte til Egypt høres spennende ut, men gjør ferdig utdannelsen din før du drar så du har noe å falle tilbake på dersom det skulle skjære seg.

Den enkleste løsningen er ikke alltid den beste.

Det er ikke det at jeg ikke gidder å gjøre noe som helst og ville bare chille av.......og om det er det du tror tar du grundig feil! Jeg jobber ogdå ved siden av skolen, går på trening som alle andre. Men jeg har INGEN venner på skolen, nå som jeg hadde tekt til å begynne i pr i samme klasse som søsteren min....har hun også tatt foreldrene mine sin side og vil kutte all kontakt med meg. Jeg vil heller gå på skole og få meg en utdanning der, enn her i Norge. De få venne jeg alerede hadde, har alle reist tilbake til hjemlandene sine, studerer i utlandet eller skal som meg, også gifte seg :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i løpet av de turene jeg har tatt der nede...så har jeg smakt på et anderledes liv, uten dramatikk og problemer.

Er du klar over hvor problematisk et helt vanlig hverdagslig egyptisk liv er? Særlig for en som er vant til norske vaner. Jeg vet du kjenner noen der, men du har tydeligvis ikke satt deg inn i den politiske og kulturelle utviklingen. Fremtiden er utrolig mørk for egyptiske unge menn, og den er ikke akkurat lysere for deres ikke-arabisktalende koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du er uten utdanning og nettverk og skal flytte til et land hvor du ikke snakker språket? Hva er back-up-planen hvis forholdet og oppholdet går rett vest? Du gjør deg farlig avhengig av kjæresten din. Mer avhengig enn du burde være selv hvis dere skulle bo i Norge. Hvorfor kan du ikke fullføre skolen her og ta språkkurs ved siden av? Da står du mye sterkere uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg valgte å skrive dette innlegge. Saken er at jeg har store problemer med livet mitt, og jeg hvet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre :( Jeg er en jente på 19 år som fortsatt får støtte va barnevernet pga problemer med familien min.

Det starter for litt over 1 år siden da jeg og søsteren min valgte å anmelde saken. Etter mye frem og tilbake har np søsteren min flyttet tilbake til foreldrene mine, mens jeg fortsatt bor alene og har en kjæreste bor i utlandet. Og siden skolen nå ikke går så bra, tenkte jeg å flytte ned tid for å gifte oss.

Men nå i dag får jeg vite at dersom jeg dropper ut, så må jeg selv betale for leiligheten i løpet av 3 månedene jeg har på å flytte ut. Og dermed vil vi ca. 20 000 sparepengene mine som er for bryllupet bli borte:(

Så jeg føler at liver mittt er ganske håpløs nå. Det er vikelig såtrene når jeg møter på familien min i gaten som ignorer meg. Og søsteren min som ikke vil ha noe med meg å gjøre pga jeg ikke kom hjem (forsent nå). Og kjæresten min som maser på meg om at jeg må flytte ned snart. Så jeg håper vikelig det er noen der ute som har noe råd for hva skal gjøre...ja, kanskje til å med i lignenede situsjoner. Pga. her gråter jeg meg i hjel :(

Hva er det DU vil da? Bli venner med søsteren din eller flytte ned til et eller annet land å gifte deg? Må du gifte deg nå? Hvorfor kan du ikke fullføre skolen først?

Når en er 19 år er man på en måte så ung, samtidig som en begynner å bli voksen. Det er så bortkastet å kaste vekk skolegangen sin, når en kun har 1 år igjen! Dette gjorde jeg selv, så det vet jeg alt om. Må ta opp fag igjen nå (noen år etter), i stedet for kunne jeg ha startet studier.

Å gifte seg er ingen garanti, men å ta utdanning er det.

Og å |gifte seg når en er 19 år er ungt, da har en så vidt rukket å bli kjent med seg selv...

Lykke til, TS. Det ordner seg! :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg ikke gidder å gjøre noe som helst og ville bare chille av.......og om det er det du tror tar du grundig feil! Jeg jobber ogdå ved siden av skolen, går på trening som alle andre. Men jeg har INGEN venner på skolen, nå som jeg hadde tekt til å begynne i pr i samme klasse som søsteren min....har hun også tatt foreldrene mine sin side og vil kutte all kontakt med meg. Jeg vil heller gå på skole og få meg en utdanning der, enn her i Norge. De få venne jeg alerede hadde, har alle reist tilbake til hjemlandene sine, studerer i utlandet eller skal som meg, også gifte seg :S

Når begynte 19 åringer å gifte seg? Er ikke kjempe mange år eldre selv, men vet ikke om noen på 19 som har giftet seg....

Må du gå på den skolen? Klarer du ikke søke deg til en annen?

Jeg tror kanskje også det kan være vanskelig å komme seg bort fra Egypt en dag om du vil det, kulturen er noe helt annet enn i Norge.. Tenk nøye etter hva du gjør nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte 19 åringer å gifte seg? Er ikke kjempe mange år eldre selv, men vet ikke om noen på 19 som har giftet seg....

Må du gå på den skolen? Klarer du ikke søke deg til en annen?

Jeg tror kanskje også det kan være vanskelig å komme seg bort fra Egypt en dag om du vil det, kulturen er noe helt annet enn i Norge.. Tenk nøye etter hva du gjør nå. :)

Det er ikke så mange bra skolen jeg kan velge mellom her :( Men det var også tanken...pga jeg hadde lyst til å bytte skole, kanskje til byen. Men fikk beskjed om at det ikke var mulig. Jeg prøvde å fulføre skolen i fjord, men endte til slutt med å få stryk i fagene jeg kom opp i. Så de å jeg nå ta opp igjen :S

Angående alderen min, så må jeg si at du har vel rett. Der er vel veldig skjelden at jeg ser norske gifte seg så tidlig. Men blant mine venner som kommer fra tyrkia, Iran og iran så er dette vanlig for oss. Var nettopp i bryllupet til min tyrkise vennine som giftet seg som 18 åring.

Jeg håper også på å kunne komme i kontakt med foreldrene mine igjen! Men ting ser ganske håpløst ut. Har også fått en del truslet fra min egen far, om at vil ødelegge folholde vårt dersom vi gifter oss. Så jeg hvet ikke helt hvordan i hulsete jeg skal orne opp i noe slikt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av deg og håper virkelig at alt til slutt vil ordne seg for deg! :(

Men jeg må innrømme at jeg har mest lyst til å binde deg fast for å forhindre at du flytter til Egypt for å gifte deg. Det viktigste i livet ditt akkurat nå er DEG SELV. Du må finne en form for ro, glede og harmoni i livet ditt selv (eller med hjelp fra andre). Men jeg er redd du ikke klarer det ved å søke tilflukt hos kjæresten din sin familie.

Men hva vet vel jeg, kanskje de er engler som ikke vet hva godt de kan gjøre for deg og ønsker å se du blir selvstendig, glad og økonomisk selvhjulpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gifter deg, så tenk i alle fall på Plan B: Hva om jeg vil skille meg igjen. Har jeg da økonomisk mulighet til det uten å være avhengig av hjelp fra andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gifter deg, så tenk i alle fall på Plan B: Hva om jeg vil skille meg igjen. Har jeg da økonomisk mulighet til det uten å være avhengig av hjelp fra andre?

Tro meg....jeg har nok med søvløse netter til det! :sukk:

Jeg kunne ønske jeg bare hadde en normalt liv som alle andre. Men forelre som kunne støtte meg. Men ro og varme rundt meg. Men desverre har ting forandret seg ganske dramatisk i løvet av det siste tiden.

Jeg gikk fr nerden i klassen, til å bli problembarnet. Og derfor tok noen virkelige ekle jenter i klassen min, kanskjen til å spre forferdelige rykter om meg. Så det er vel ikke så rart jeg ikke vil tilbake til skolen. Har ikke lov til å bytte skole heller.

Men jeg håper noen har svar på hvordan jeg har en skjanske til å si opp leiligheten min, uten å bli blakk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper også på å kunne komme i kontakt med foreldrene mine igjen! Men ting ser ganske håpløst ut. Har også fått en del truslet fra min egen far, om at vil ødelegge folholde vårt dersom vi gifter oss. Så jeg hvet ikke helt hvordan i hulsete jeg skal orne opp i noe slikt :(

Han har jo historien og fornuften på sin side. Han ser en datter som ikke klarer å fullføre videregående og vil flytte langt unna til et land der hun ikke kan språket og ikke kan få jobb eller studere bare for å GIFTE seg. Han ser en datter som har INGENTING å falle tilbake på hvis forholdet skjærer seg, og allerede svært lite gående for seg hvis forholdet faktisk holder. Du lærer ikke god nok arabisk på 6 måneder, det kan jeg fortelle deg allerede nå.

Jeg forstår du har hatt det vanskelig, men du ser veldig få løsninger på problemene dine, og du lager nye problemer ut av dem. Det virker som du synes synd på deg selv, og ikke orker å ta et ordentlig oppgjør med situasjonen din. Du har mange muligheter her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, du har alle muligheter til å klare deg godt. Du får hjelp av BV til å betale leiligheten og skolegangen din. Gudene skal vite at ikke alle 19 åringer får den starthjelpen. Hvis du tar deg sammen og ser de mulighetene du har, istedetfor å bare se problemene, ville du fått deg en god utdannelse som ville ha hjulpet deg videre i livet.

Hvis du har fulgt med litt i media, vet du at situasjonen i egypt ikke akkurat er lystig. Jeg ville ha betenkt meg svært lenge før jeg flyttet dit ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål - hadde du giftet deg med denne mannen om også han bodde i Norge, og situasjonen din ikke var som den er? Er du overbevist om at dette er mannen for deg? I en alder av nitten år, vet du virkelig det? Hvordan fungerer dere sammen - dere har vel aldri prøvd å bo sammen? Er han sjalu? Er han støttende? Har han jobb? Hvordan vil han samarbeide med deg om å oppdra felles barn i framtiden?

Jeg vil virkelig fraråde deg å flytte til Egypt og gifte deg. Det vil kunne bli så mye, mye verre enn hva situasjonen din er i dag. Du har kanskje en kontaktperson i barnevernet? Du burde snakke med noen (helt) voksne som kan råde deg og veilede deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanette

Ikke gjør det. Ikke gift deg. Ta utdannelse her i Norge og ordne deg selv, økonomisk og praktisk. Mann har du god tid på å finne. En god en. Du er bare 19 år, du MÅ ikke ha mann enda.

Hvis du gifter deg;

Hva om han slår?

Hva om han nekter deg å gå ut?

Hva om det med flyvertinnejobben din bare er et påfunn for å få deg ned dit?

Hva skjer om han kaster deg ut?

Hva om han er en stor løgner, eller voldelig? Har du tenkt over hva du skal gjøre da, hvis noe av dette skjer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dine problemer forsvinner om du drar ned til Egypt og gifter deg. For meg, virker det mer som om problemene er mer i ditt eget hode enn at de er "virkelige". Jeg tror du trenger å snakke med noen, for de virker som om du har veldig mange tanker om ting og tang. Jeg tror du vil få mye ut av å snakke med en voksen person om det, sortere litt i tankene og se på ting med nye øyne.

Og, hvis kjæresten din er den riktige for deg, så vil han vente på deg. Du er bare 19 år! Du har hele livet foran deg, og dermed ingen hast til å gifte deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, du har alle muligheter til å klare deg godt. Du får hjelp av BV til å betale leiligheten og skolegangen din. Gudene skal vite at ikke alle 19 åringer får den starthjelpen. Hvis du tar deg sammen og ser de mulighetene du har, istedetfor å bare se problemene, ville du fått deg en god utdannelse som ville ha hjulpet deg videre i livet.

Hvis du har fulgt med litt i media, vet du at situasjonen i egypt ikke akkurat er lystig. Jeg ville ha betenkt meg svært lenge før jeg flyttet dit ned.

Signerer!

Slutt å sutre, ta tak i ditt eget liv og innse at alle har sitt å stri med, på den ene eller andre måten.

Vil du ikke fortsette skolegangen får du begynne å jobbe da, men når du faktisk får tilbudt gratis skolegang og betalt bosted- den sjansen ville ikke mange latt gå ifra seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal uansett begynne skolen nå til høsten mens jeg venter på papirene. Så jeg får se hvordan det går. Men takk for tipsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...