Gå til innhold

En hallux valgus på vei


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Begynner å få en ganske skeiv storetå. Den ene knokkelen stikker skikkelig ut og er en del hoven og rød.

Må innrømme at jeg skjemmes litt over feilstillingen for det ser ikke så pent ut.

Uansett, jeg har ikke større plager enn at det gnager litt i sko og at jeg blir veldig rød etter skobruk.

Har lest at slike ting blir bare værre. Men når tar man kontakt med lege? Når vurderes man for operasjon? Sånn kosmetisk sett så vil jeg gjerne fjerne det nå men det er vel ikke god nok grunn egentlig..?

Jeg har googlet men fant liksom ikke noe svar på om man må/bør operere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest at slike ting blir bare værre. Men når tar man kontakt med lege? Når vurderes man for operasjon?

Man tar kontakt med lege når man er bekymret, og/eller har smerter og plager. Operasjon må vurderes ut fra helhetsbilledet, og det er vanskelig å gi noe generelt svar på dette på et nettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det er legen som foretar en helhetsvurdering av om det er medinsk grunnlag for å operere. Oppsøke lege kan du gjerne gjøre nå, i og med at du har begynt å tenke på tilstanden. Da kan dere diskutere både plagene, kriterier for operasjon og om det finnes muligheter for forebygging/bremsing av utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive svar! Var redd for småfrekke svar siden det finnes andre lignende tråder her inne og fordi man ikke bruker google isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive svar! Var redd for småfrekke svar siden det finnes andre lignende tråder her inne og fordi man ikke bruker google isteden.

Den frykten synes jeg du skal legge vekk. Jeg har også sett disse "frekkingene," men synes ikke man skal la seg dupere av dem. Jeg tror de fleste som svarer her inne faktisk gjerne vil hjelpe. Det er ikke alltid så lett å bruke google, og særlig når det gjelder medisinske spørsmål, kan det iblandt kreve en del kundskab å klare å skille ut hva som er riktig informasjon. Det er mye til dels farlig feilinformasjon å finne på nettet. I tillegg kan jo en del av det man finner være så spekket med vanskelige fagord, at det er nesten umulig å forstå det hvis man ikke har interesse for, eller fagbakgrund fra medisin.

Så jeg synes det er helt greit å skippe google, hvis det ikke bare er helt, helt basale faktaopplysninger man er ute efter.

Hvis du opplever frekkheter, så si som C.J. Hambro:

"Herved erklærer jeg dette udsagn som dødt og maktesløst, og kun til skjendsel for sin opphavsmann."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert begge beina for hallux Valgus. Gjorde dette da jeg var 23 år.

Hadde veldig feilstilling, stor utstående kul og mye vondt i beina. I tillegg var det nesten umulig å finne sko, og hæler kunne jeg bare glemme!

Gikk til legen og fikk henvisning til spesialist. Så ble det derifra rekvirert operasjon.

Hadde gips og krykker i 6 uker på hver fot, og passet også på å ta bagge beina samme året, for da ble det mye billigere for meg! (Man må betale opptil en viss sum før en får frikort, men dette nullstilles igjen om man går over til nytt år ;) )

Kan fortsatt ikke gå i noe særlig hæler, men det gjør ingenting, jeg har nesten ikke vondt i beina lenger, og det er MYE lettere å kjøpe sko nå! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for erfaringer!

Som sagt så plages jeg ikke noe særlig med smerter.

legger ved et bilde av hvordan foten ser ut nå.post-38455-0-01904700-1313406184_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ganske moderat, men jeg synes du skal gå til legen uansett, og se om den kan stoppes før det er nødvendig å operere. Du får sannsynligvis en type innlegg du skal ha mellom tærne, som avlaster og noen ganger korrigerer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i en alder av 20 år operert for hallux valgus på begge føttene, og jeg hadde kuler som var omtrent på størrelse med din. Muligens litt større.

For min del så var det ikke kulene og feilstillingen som spilte noen rolle, men at leddet var vondt å bruke. Nå skal det sies at jeg mer eller mindre ble født med skjeve stortær, og det var ikke så stort håp med tanke på forebygging og korrigering med innlegg mellom tærne.

Ta kontakt med legen din, så får han/hun ta en vurdering på hva han/hun tror er mest hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på debatten.

Jeg har et spørsmål til dere som er opperert. Er det mulig å ta begge beina samtidig? Med 6-8 uker med gips og krykker på hver fot er lenge. Og det må vel gå litt tid i mellom også slik at den oppererte foten tåler 2 mnd med krykker når jeg tar nr. to. Det blr dobbel så lang sykemelding med to ganger. Tåler gipsen at jeg går på den? Evt. at jeg blir gipset til kneet med sterkere gågips. Blir kanskje litt rullestol, men blir fortere ferdig. Fint å høre om efaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på debatten.

Jeg har et spørsmål til dere som er opperert. Er det mulig å ta begge beina samtidig? Med 6-8 uker med gips og krykker på hver fot er lenge. Og det må vel gå litt tid i mellom også slik at den oppererte foten tåler 2 mnd med krykker når jeg tar nr. to. Det blr dobbel så lang sykemelding med to ganger. Tåler gipsen at jeg går på den? Evt. at jeg blir gipset til kneet med sterkere gågips. Blir kanskje litt rullestol, men blir fortere ferdig. Fint å høre om efaringer.

Nei, de tar ikke begge beina samtidig. Da vil du være avhengig av rullestol de første ukene, og det er ikke noe de legger opp til.

Du får gips på forfoten og hælen vil være ugipset. Dvs at du får en spesialsko som du kan sette på gipsen slik at du kan belaste hælen etter hvert, og da mer eller mindre som vanlig. Forfoten skal du ikke belaste før du får beskjed om det fra legen.

Etter 6 uker kan du som oftest kaste krykkene og begynne å gå som vanlig. Det tar litt tid å få opp bevegeligheten i tåa igjen, men den tåler vanlig belastning ganske raskt.

Har man et kontoryrke så trenger man ikke sykemelding spesielt lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Har samme greia på begge føttene (har aldri brydd meg, bare øm og sår til tider) og aldri i verden om jeg operer.

Er usikker på hvor plaget du er. Men mamma hadde ei venninne som slet med å bevege seg osv, hun ble da operert på begge føttene og angret som en gal!!! Det ble bare verre... Hun kan nå ikke gå i det hele tatt.

Den sjansen tar ikke jeg så lenge jeg kan gå og ikke er veldig plaget.

Det er ømt å dra stortåen ut fra foten igjen, men ikke noe mer enn det.

Har vært borti mange som har operert og angret, og det jeg generelt kan på dette temaet er at det frarådes å operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme greia på begge føttene (har aldri brydd meg, bare øm og sår til tider) og aldri i verden om jeg operer.

Er usikker på hvor plaget du er. Men mamma hadde ei venninne som slet med å bevege seg osv, hun ble da operert på begge føttene og angret som en gal!!! Det ble bare verre... Hun kan nå ikke gå i det hele tatt.

Den sjansen tar ikke jeg så lenge jeg kan gå og ikke er veldig plaget.

Det er ømt å dra stortåen ut fra foten igjen, men ikke noe mer enn det.

Har vært borti mange som har operert og angret, og det jeg generelt kan på dette temaet er at det frarådes å operere.

Det kommer an på hvor plaget man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frøken am

Selvfølgelig.

Men grunnen til at jeg vegrer meg er fordi jeg har sett en del hvor det gikk galt...og da er det ofte verre enn før operasjonen.

Er et lite utbredt emne, så det er en del som gjør operasjonen "bare fordi" det ikke ser så fint ut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...