Gå til innhold

Bruk av strømpebukser og bleier

Tissejenta19

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som sitter i rullestol. Av og til benytter jeg bleier mot inkontinens, men også fordi det er problematisk med handikaptoalett i kjellere på uteplasser osv. Vil liksom ikke at tilgjengeligheten skal stoppe meg i å være sosial. mangel på tilgjengelige toalett gjør likevel det ofte umulig å skiftet bleien når jeg er borte, derfor blir denne gjerne værende på i mange, mange timer. Dette går fint om sommeren da jeg har viddere klær sånn at ikke bleien blir liggende tett inntil huden. Nå er det snart høst og tiden for strømpebukser og longs begynner å nærme seg for min del og jeg gruer meg som en liten unge.

Strømpebukser og longs som varmer ordentlig må ofte sitte tett intil kroppen. Disse presser da også bleien tettere kroppen, noe som er veldig ubehagelig når bleien blir våt. Noen som sliter med det samme eller har tips til bleietyper osv?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke i samme situasjon og har vel egentlig ikke så veldig store forutsetninger for å komme med gode svar, men hva med lange strømper som går godt opp på lårene? Det kan evt kombineres med en ribbestrikket ulltruse som går litt ned på lårene og ikke strammer helt på samme måte som strømpebukser og longser gjør (etter det jeg har erfart, da).

Ulltruser/boksere er ikke akkurat vanlig kost blant unge, men jeg kan vise deg hva jeg mener hvis du tror det kan være interessant (send gjerne PM hvis denne tråden utarter til noe negativt).

AB i #3 har jeg for øvrig rapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var litt vrien. Har du snakket med legen eller annet helsepersonell (evt. betjeningen på apoteket) om dette? Du er neppe den eneste som har dette problemet. Så vidt jeg vet finnes det andre inkontinensløsninger, er noen av disse vurdert?

Når du skriver at det er vanskelig på utesteder, er det slik der du bor at det rett og slett ikke er handicaptoalett å oppdrive? At du i løpet av en bytur på mange timer ikke kommer innenfor rekkevidde av et slikt? Det er i såfall svært dårlig, og burde vært tatt opp med både næringen og lokalpolitikerne.

Uansett så ser jeg for meg at å gå med våt bleie i timevis kan by på flere problemer, og kanskje ikke er en løsning man bør støtte seg til i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har det slik selv? Eller som har jobbet med rullestolbrukere og opplevd lignende problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Bleiebruker

Jeg bruker selv bleie 24/7, men sitter ikke i rullestol. Jeg synes også det kan være litt ubehagelig når bleien sitter tett mot huden i lengre perioder, og derfor har buksen over bleien, uten noe mellom. Hva med å heller bruke lange strømper slik at bleien ikke får det så trangt?

Jeg kan også anbefale en barrierekrem, denne gjør at huden ikke tar så lett skade av å være fuktig så lenge. Kan også være at det er lettere å bytte en bleie med tape, enn en pull on. Ulempen med sistnevnte er at bukse og truse må helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...